Gå til innhold

Hvordan er reglene hos dere ang røyking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her hjemme røyker kun min sambo..Men han går ut og røyker og vasker seg på hendene etter kommet inn. Han røyker mindre også etter at gullet kom til verden. Men har noen besteforeldre, onkler og tanter som røyker...Hvordan "regler" har dere i forhold til slikt? Og når dere skal på besøk til de som røyker inne i sitt eget hjem?

Har prøvd å forklare at jeg ikke vil ha røyklukt på barnet mitt,men det har visst medbringt bare trøbbel for min del. Ser ikke ut til at folk skjønner det...

Er det JEG som er paranoid, eller ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Her hjemme er det også kun min samboer som røyker,gjør som din-røyker mye mindre enn før snuppa kom til verden..

Det er veldig få i familien som røyker inne,men når vi kommer på besøk går de alltid ut for å røyke..og det er jeg veldig glad for..

Er ikke noen fanatisk antirøyker jeg,men hadde nok tenkt meg om noen ganger før jeg hadde besøkt noen som røyker inne med snuppa ja..Så jeg synes ikke du er paranoid:)

Skrevet

Her må de gå ut. Om jeg drar til noen som røyker inne kan jeg ikke si "du må ut" i dems eget hjem. Og er så lite tidsrom det er snakk om at tror ikke baby tar store skaden av det. Lukter det av klærne? Ja de må stort sett vaskes etter en dag alikevel.

Men virker som folk flest ikke røyker i samme rom som baby err da. Går ut på kjøkkenet e.l.

Skrevet

TOTALFORBUD mot røyking i nærheten av babyen!!!! Skal vi på besøk hos noen som røyker (som inkluderer ett vennepar), må de pent gå ut av sitt eget hjem. Dette gjør vel alle?????

Skrevet

Jeg var nok ganske hysterisk ja, når lillegutt var liten. Og husker en gang jeg reagerte på at oldemor hadde røykt inne rett før vi kom, enda hun hadde luftet og alt..hehe.. sa heldigvis ingenting, for synet mitt har kanskje endret seg litt. Hurra for røykeloven sier jeg iallefall, for vi har vært masse på kafé i permisjonstiden.. hva gjorde dem før egentlig? Var jo nesten ingen røykfrie kaféer... Iallefall syntes jeg det er utrolig respektløst ovenfor barnet om man røyker når de er der. Hvis man har invitert til besøk ed barn, så syntes jeg det er en selvfølge at man røyker ute. Og ja, selvom jeg var i en annens hjem, så tror jeg at jeg hadde sagt i fra - på en fin måte da. Vi vet så mye om passiv røyking og dens skader at de som røyker burde vite bedre.

Skrevet

Trodde alle hadde forståelse for sånt ja, men tydligvis ikke i vår familie.. Min mamma og bror røyker og de røyker ikke inne selv i deres eget hjem. Så det er jo greit. OG våre besøkende må også ut. Men som det blir nevnt over her, at man kan ikke jage folk ut av deres eget hjem, men man skulle tro at det var normalt at man da gikk ut når en gravid kvinne kom, og når barnet er kommet til verden. Her hos oss er ikke det blitt tatt hensyn til.

Skal dit i dag på middag kl 17, og da VET de jo at vi kommer,s å da blir det spennende å se om de har røyket inne før vi kommer. Og de kan PRØVE tenne en røyk inne inærheten av min sønn...DA pakker jeg sekken og går ut. For der inne kan vi ikke være...

Skrevet

Du har min fulle støtte. Om de har røykt før dere kommer, men luftet godt ut, så får det kanskje bare være... men dersom de tenner seg en røyk, så får du bare spørre da.. hva de tenker på? Og om de ikke kan være snill å gå ut :) Lykke til, og kose deg i besøk :)

Skrevet

Heldigvis er det ingen i hele slekten som røyker, og ingen av vennene mine heller.

Hjemme hos oss hadde jeg aldri tillatt røyking inne uansett. Når det gjelder besøk til andre, synes jeg godt at de kan ta hensyn til gravide/småbarn, men om de ikke gjør det, så blir det ingen langvarig besøk.

Skrevet

Både jeg og min eks.samboer røyker. Men ALDRI inne i huset! Mange av mine venner og noe av familien røyker, men hvis ikke de kan røyke ute hvis jeg og min sønn er på besøk så går vi igjen. Jeg er teit nok som røyker selv, men jeg kan faktisk velge. Og jeg MÅ velge for sønnen min. Og jeg velger at min sønn skal slippe å utsettes for det. Hvis noen ikke respekterer mitt valg for min sønn så er det deres problem. I mitt hus blir det ikke røykt og i nærheten av min sønn i andres hus blir det heller ikke røykt! Dermed basta! Du er ikke paranoid en plass! Det skulle bare mangle at voksne mennesker tar hensyn til et lite barn. For meg handler det ikke om røyklukt på barnet mitt eller ikke, det handler om at røyk er skadelig for han og ubehagelig for han. Jeg vil ikke at han skal utsettes for det!

Lykke til!

Skrevet

Ingen røyker inne hos oss. Vi har veranda. Ber ikke folk om å la være å røyke hjemme hos seg selv, det blir litt drøyt synes jeg...Da får vi heller la være å besøke de hvis noen ikke vil gå ut av rommet småen er i... Mora mi røyker på kjøkkenet så vi tar ikke gutten vår inn der og faren min røyker ute når vi er på besøk der, helt uoppfordra. :)

Skrevet

Hos oss er det røykfritt, så folk må ut dersom de vil røyke. Jeg går ikke på besøk til folk som røyker inne - jeg synes et lite barn skal få slippe å sitte i et rom hvor det røykes.

Skrevet

Jeg røyker ikke og her er det helt røykfritt. Når vi er hos andre må de enten røyke ute eller så får de komme til oss på besøk. Foreldrene mine røyker på loftet inne på faren mitt sitt kontor.

Skrevet

JA DU ER PARANOID og OVERHYSTERISK!!!!

Selvfølgelig røyker man ikke inne hos seg selv med baby i hus og selvfølgelig kan man ikke bestemme over andre folk i deres egne hus. Det blir for drøyt altså! En baby tar ikke skade av å være i samme hus som noen som tar en røyk på kjøkkenet i et par timer da vel. Og du vasker vel kærne etter en dags bruk? Ihvertfall hvis de lukter røyk, så hva er problemet.

Skrevet

Jeg støtter deg fullt og helt. I dag er alle så velinformert om alle skadevirkningene med røykning, at det blir helt merkelig å forsvare røyking, spesielt hvis det skjer i nærheten av små barn. Folk må selvsagt få røyke så mye de vil, så lenge andre, og da spesielt små barn, ikke trenger å bli berørt.

Jeg er så sær at folk ikke får stå rett utfor husdøra å røyke, men må gå lenger bort fra huset. Hæler ikke å få røyklukta inn. Vet ærlig talt ikke om jeg ville dratt på besøk med minsten til noen som røyket inne, tror det hadde blitt til at jeg mystisk nok kom alene heller da..

Skrevet

vi har egentlig totaltforbud i også.. hter røykelukt.... blæ..

svigerforeldrene mine røyker inne, skulle egentlig slutte da babyen ble født ( de har to barnebarn til og da hard e røyket inne selv om barna krabber rundt foran dem- og liksom røyket på kjøkknet når foreldrene er der- for det er greit for dem- men satt seg på stuen i det foreldrene går- og det har vo sagt at vi ikke aksepterer.

men de tror liksom at i begynne å røyke i kjelleren holder de.. enda vi sier at det lukter like ille, det tror de ikke på. de røyker aldri nå vi kommer, men hvis de skal hit røyker de rett før de går inn døra- vakser ikke hendene sine. og nå rjeg får babyen tilbake så lukter hun røyk bare av å sitte på fanget deres. bare av å være inntil genseren altså... blir kvalm jeg og må vakse hele jenta før jeg legger henne...

og så driver de å stikkert fingrene sine inn i munnen hennes- hun klør veldig på gommen. Vi sier i fra, så bare ler de av oss, og neste gang så gjøre de akkurat det samme.... hun får ike sove der før det huset er HELT røykfritt hvertfall.

Skrevet

Hallo??? Her er det ingen andre enn anonym over som er overhysterisk. Snakk med landets fremste astma og allergi leger! Noe av det beste du kan gjøre for barnet ditt, er å holde det unna røyk. Hvem vet - kanskje akkurat din baby har anlegg for astma og allergi, og også vil la seg påvirke av å utsettes for røyk et par timer nå og da? Ikke noe skremselspropaganda her, men de fleste vil nok beskytte barna sine mot røyk. Røyk er ut!!

Skrevet

Her må alle ut og røyke. Svigermor har alltid røykt inne men når lillegutt kom til verden sa vi klart ifra om at vist hun ville ha besøk av oss med lillegutt måtte hun slutte og røyke inne og det har hun heldigvis gjort..

Skrevet

Her er det ikke lov å røyke inne for noen, alle respekterer det og går ut eller lar være å røyke når de er her.

Alle i vår familie respekterer også at vi ikke ønsker å komme til de om de røyker inne, så de har begynt å gå ut hjemme hos seg selv også når vi er der og lufter godt ut før vi kommer. Hadde de ikke gjort det hadde jeg ganske enkelt ikke besøkt de!

Skrevet

Her hos oss er det ingen som røyker og derosm vi får besøk, må de gå ut. Sånn hadde det vært enten vi hadde hatt unger eller ikke. Så vidt jeg kan huske så er det ingen som har røkt inne når vi har vært på besøk med barn heller, men hadde de gjort det, så hadde jeg nok ikke sagt noe. Hva folk velger å gjøre hjemme hos seg selv, kan ikke jeg diktere. Men tror vel at dersom fesk besteforeldre hadde røyka inne i stua mens vi var der med ungene så hadde vi nok begrenset besøket.

Skrevet

Innegger her: Til den agressive ANONYME litt ovenfor: Hvis DU vil ha barnet ditt i nærheten av røyk så GJØR NÅ DET!!!!! Ser ut til at du er den eneste her som syns det er helt ok...

Som det også ble skrevet over her, at det kan hende det er kun de to små timene som kansje er årsaken til astma/allergi til den lille. Vil man ikke helst unngå det?

Jeg har ei venninne som røyket i hele svangerskapet og røyker ennå...Lillegutten henes på 1 år har nå fått astma..Sier ikke det litt? Tenk de små lungene som driver utvikler seg ennå.....

De få timene inne sammen med røyk, blir ganske MYE røyk i lungene til en liten baby...

Men jeg skrev ikke innlegget kun pga den røyken i seg selv, men det å vaske seg på hendene etter man har tatt en røyk, syns jeg er veldig greit.... Jeg røyket selv før jeg ble gravid, og hadde jeg fortsatt røyket(noe jeg ikke gjør) , så hadde jeg hatt samme mening om dette likevel... Det er som nevnt over, at det stinker helt sinnsykt jævlig av hendene til røykere, og det smitter så fort over på det de tar på... (røykere selv kjenner lite til dette selv)..

Pusten demmes blandt annet også... Selv om de kommer inn uten røyken, så har de fortsatt giften i pusten en god stund. En grunn til at røykere ikke skal ligge i samme seng som barnet sitt... Man skal IKKE puste gift i lungene til en liten baby!!

og Man kan ikke forsikre barnet sitt godt nok i dag, fordi fok bryr seg egentlig mindre og mindre....Mange gjør som hissige anonym over her, og syns at et par timer her og og et par timer der er helt greit...

JEG ville iallefall aldri tilgitt meg selv om jeg hadde vært årsaken til at MITT barn , eller et annet barn, hadde fått astma/div sykdom pga mine teite avgjørelser....

Lykke til alle sammen.... Røyk eller ikke røyk...

Tenk før avgjørelsen...

Skrevet

He he he - om ikke annet tror jeg anonym (og kanskje noen andre) gjorde deg veldig sikker på at du ikke er - hva var det du kalte det i innledningen igjen? Hysterisk? :))))

Skrevet

Null røyk i nærheten av mitt barn! Alle i familien min går ut å røyker når jeg kommer på besøk. Men har ikke alltid vært sånn. Jeg er oppvokst med en mor som røyket inne... Det er ikke noe gøy. For 10 år siden, da min stenevø kom til verden sa min mor til meg før julaften: I år kan du glede deg til at det blir døykfritt på juleaften:) Og jeg tenkte endelig!!! Da vi satt ved bordet og ventet på dessert var det en som spurte mamman om det var greit at de røyket inne og hun sa: ja!!!! Er det mulig!!! Men i alle fall: da begynte 7 av 11 å røyke ved bordet. Da gikk jeg og sa at jeg kom ikke ned igjen før de gikk ut og røyket. Og siden har de gjort det. Jeg blir kvalm av røyk og blir ikke bra igjen før neste dag....

Så jeg har nulltoleranse når det gjelder røyk rundt mitt barn. Hun er så populær også at det er ikke noe problem:) Er ikke så mange som røyker inne lenger - heldigvis! Og gjør de det - så kommer jeg ikke. Eller går igjen. Og sånn var jeg faktisk før jeg fikk eline og siden jeg ikke klarer røyk. Jeg koser meg ikke da, og blir bare sur og ikke noe morsom å ha på besøk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...