Gå til innhold

Hvordan får en 2-åring til å spise middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Min sønn på 2 1/2 vil ofte ikke spise middag, selvom vi ofte lager mat vi har opplevd at han har likt tidligere eller som vi tror han vil like. Da han var yngre lagde vi ofte egen mat til han, ettersom han spiste middag tidligere enn oss. Men nå passer det som oftest at vi spiser smammen, og jeg men synes han er stor nok til at han burde kunne smake på vår mat og ihvertfall prøve om han liker det. Ofte vil han ikke smake en gang, bare ser skeptisk på tallerkenen og skyver den bort. Så langt har vi tenkt at det er en fase, og valgt å ikke gjøre noe styr ut av det ved bordet. Dersom han ikke vil spise maten, kan han gå fra bordet- men han får ikke noe annen mat før kveldsmaten før han skal legge seg. De få gangene vi har dessert har vi derimot sagt at han må spise litt før han får desserten, og da gjør han det. Men da må vi forhandle om hvor mange biter og hvor store de skal være :-)

Jeg har ikke lyst til å få noen maktkamp med han om spisingen, tror det fort kan bli en ond sirkel, men er bekymret for at han ikke får i seg noe særlig næringsrik og variert mat over tid. Er det noen som har noen tips om hva som kan hjelpe for å øke middags-appetitten hans? Vi gir han ikke noe "fyll-mat" eller mettende drikke før middag, og det siste måltidet hans i barnehagen er kl. 14.30 og er kun litt frukt og yoghurt, så han burde være sulten rundt middagstider...Utenom middagen er han flink til å spise, og spiser feks. frukt og brød med leverpostei, så han får da i seg noe sunn mat :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke alle 2-åringer slik? Synst jeg ser innlegg som ditt ganske ofte her inne. Kjenner meg iallefall godt igjen med min 2-åring. Hos oss må sønnen vår derimot sitte ved bordet under middagen -selv om han ikke vil ha mat. Klart han foretrekker å leke, men ønsker ikke å gi han det alternativet.

Noen ganger sluker han pastaen, mens andre dagernekter han å spise. Ikke så mye å gjøre med det tror jeg. De vokser det vel av seg. Men frustrerende er det:)

Skrevet

Har ikke egentlig noe godt råd. Hos oss er det omvendt. Hun spiser som regel masse middag, men lite brød.

De eneste tipsene jeg har er å legge veldig lite på talerkenen. Da kan det bli mer overkommelig. Desuten er det viktig hos oss at hun vet hva hun spiser. Kjøtt for seg, poteter for seg osv.

Noen ganger virker det også som jenta vår glemmer at hun skal spise. Da hjelper det å minne henne på det. Vil hun ikke ha mer tar vi talerkenen helt bort, men hun får den tilbake om hun ber om det.

Når det gjelder å smake på nye ting fungerer det best om hun får en bit fra min tallerken. Det virker vist ikke så farlig. Når hun først har smakt spiser hun oftest videre fra sin egen talerken.

Uansett tror jeg ikke du trenger bekymre deg så mye for at han ikke skal få i seg det han trenger. Spiser han variert pålegg på grovt brød + frukt, grønnsaker og meieriprodukter tror jeg han får det han trenger.

Skrevet

Akkurat slik er det hos oss også. Vi gjør heller ikke noe stort nummer ut av det. Regelen hos oss er at hun må sitte ved middagsbordet med oss. Dersom hun nekter å smake, presser vi ikke. Vil ikke gjøre måltidet til et "krangleforum om mat".

Vi bruker litt bestikkelser i blant. Bla har hun en liten notisbok hvor hun limer inn klistremerker. Hun får et klistremerke, dersom hun smaker på ny mat, eller mat hun mener at hun ikke liker. Det har fungert mange ganger, men nå er det ikke så stas med merkene lenger.

Vi prøver å ha mat vi vet at hun synes er godt ca annenhver dag.

Regner med at interessen for å smake kommer etterhvert, så sant vi fortsetter å oppmuntre og forsøke å overtale.

Skrevet

Datteren min har sittet ved bordet siden hun var 1,5 år gammel, og nå er hun 2,3 år, og fremdeles syns jeg det er vanskelig å få henne til å spise middagen sin.

Det jeg gjør, er å skille maten hver for seg. Sausen, kjøttet og potet. Og sette det foran henne. Så sier jeg bare: nå kan du velge selv hva du har lyst å spise. Spiser hun, så er det jo bra, men spiser hun ikke, så få hun klare seg med det hun spiser til kvelds.

Men som oftes spiser hun, for hun syns det er gøy å dyppe potetene i sausen.

Skrevet

åja, jeg å bruke bestikk er lurt, for da vil dem føle seg på lik linje med dere. Kjøp egen små bestikk til henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...