Gå til innhold

Morsdagstwilight

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gratulerer med morsdagen alle sammen :o) Håper dere har en koselig dag! Samboeren min er på jobb nå, men i ettermiddag blir det kake og kaffe her med min familie og med svigerfar, blir koselig.

Snuppa avsluttet dagen i går med en skikkelig uroperiode, og startet igjen i dag tidlig med ny uroperiode...aner ikke hva som plager henne, men nå sover hun søtt i vugga si. Uansett er all bæring, skriking osv verdt det når nurket smiler og koser seg ellers! Vi er bra heldige som har så flotte små :o)

Kos dere i dag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God morsdag alle sammen!

Her har vi hatt en flott morgen! Samboeren sto opp før meg i dag, og ordna frokost på senga - brødskiver, juice, stearinlys og hjemmelaga kort (han hadde sniklånt stempelsakene mine og lagd et fint kort med rosa hjerter på). Da jeg sto opp så jeg at han hadde satt bolledeig også!! Så nå koser jeg meg med varme boller :-)

Nå skal vi ut på tur og prøve ergo bæreselen for første gang.

Ha en flott dag!

Skrevet

Her lar vi morsdagen passere uten noen spesiell markering. Syns egentlig det er greit jeg:) Men, gratulerer masse til alle twilightmødre likevel:)

Skrevet

Her har vi avtale om at morsdag og farsdag ikke skal koste noe, altså ingen gaver, men at vi heller skal gjøre noe hyggelig for hverandre eller lage noe. Jeg syns det er veldig koselig, jeg

Skrevet

Gratulerer med morsdagen til dere alle!

Sambo stod opp med lillegutt i 9-9.30-tiden idag, og lot meg sove videre. Lillegutt hang omtrent i puppen i hele natt, så jeg var sååå trøtt etter å ha fått så og si null søvn i natt (styrker vår teori om at han ikke jobber nok for å få ut mm fra puppen, at flaska har gjort han lat...). Så jeg sov til kl hadde passert 12. Da jeg kom ned, fikk jeg blomster og koselig kort :)

Sambo har nå dratt til en kompis for å se vm, og blir borte et par timer. Det er helt greit, det fortjener han etter å ha tatt hele morran alene.

Skrevet

God morsdag, jenter! Hos oss blir dagen forbigått i stillhet. Samboer stor opp kl 7 i dag tidlig og reiste avgårde på skitur, og kommer nok hjem seint i kveld. Hintet volsomt er om dagen om at det var morsdag på søndag, men det hjalp visst ikke. Er ikke vant til å feire det hjemmefra heller (men kunne jo vært litt koselig med en liten oppmerksomhet på min første morsdag...). Jaja :-) Vi er egentlig begge ivrige toppturskigåere, men etter at lillegutt kom til verden må dessverre jeg bli hjemme. Men sånn en fin dag som det er i dag, kunne jeg ikke si at han måtte det også. De koser seg sikkert. Jeg har vært på lang trilletur i finværet, ikke så ille det heller.

Skrevet

Hei, og gratulerer masse, alle sammen!

Rødhette: Jeg er også skikkelig nysgjerrig på din tilknytning til Stinemor, men jeg får vel hele historien etterhvert... Burde kanskje organisere noe til avisene jeg også, etterhvert?`I alle fall: Tipset mitt for problemet med "late" barn er syntocinonspray. Nesespray som rett og slett starter utdrivningsrefleksen, så ungen blir mer motivert til å få maten ordentlig i seg enn bare å ligge og kose seg med mamma som smukk før man får den "enkle" flasken etterpå.

Hanne: Du spurte hvordan ammingen går, og jeg skal vel være litt forsiktig med å uttale meg. Han fikk jo ekstra mat på sykehuset siden han var syk, så han slapp den store vektnedturen rett etter fødselen som de skal ha. Dvs han gikk ned litt det første døgnet, men deretter gikk det oppover selv da han var over på bare pupp og fikk selvregulere måltidene. De første døgnene bare spiste og sov han, stort sett tre timers søvn etter hver amming. Nå begynner han å våkne oftere og virker sultnere, og jeg husker rett og slett ikke om det bare er slik siden han ikke er fullt så ny lenger (han er 9 dager i dag) eller om han har "økedag" eller hva. Burker fortsatt nesespray for å "sikre" meg litt, om det er placeboeffekt eller hva skal jeg ikke si noe om, men mitt inntrykk er i alle fall at han spiser bra og stort sett er fornøyd. I dag har han hatt litt trøbbel med magen, tror det er derfor han har vært urolig også, men er jo redd han plutselig ikke skal få nok mat... Skal på helsestasjonen i slutten av uka, og hvis han da har gått greit opp skal jeg heller slappe av...

Nok en lett kaotisk dag i svampeheimen, forresten, LT er meget fornøyd med å ha mamma hjemme og er tilsvarende slitsom, blir spennende å se hvordan det går å levere ham i bhg i morgen... Guvven reiser også i morgen tidlig, så da skal jeg vel få brynet meg skikkelig, mine første dager som gressenke og "alenemor" til 2... Se etter rop om hjelp på sms, kjære twilightere!

Skrevet

SpongeBob, du får få Stinemor til å fortelle :) For anonymitetens skyld, vil jeg ikke skrive det her inne... (siden det er andre enn dere twilightere som også kan lese tråden)

Utdrivningsrefleksen er det ikke noe problem med.. Hvis han ligger og "virrer" med hodet i søken på brystvorten, så har han en tendens til å være full av melk i ansiktet etterpå.. Renner som bare det av meg, innimellom. Men vi skal høre hva helsesøster sier på onsdag, så tar vi en avgjørelse etter det på hva vi skal gjøre. Fram til da blir det en kombinasjon av pupp og flaske, for det gir oss roligere dager der vi alle tre koser oss mer.

Skrevet

Jeg er vant til å feire morsdagen, men langt fra den kommersielle feiringen det legges opp til. Jeg har gitt hjemmelagede morsdagskort til mamma siden barnehagen, og har fortsatt etter jeg ble voksen også :) Vi brukte å lage middag til mamma, og sette kortet på hennes tallerken før vi skulle spise. Og hjemmelaget kake etterpå selvsagt, vindskeiv og stygg, pynta av små jenter med masse kjærlighet og manglende praktisk sans...

Jeg må ærlig innrømme at jeg håper mine småjenter kommer til å gjøre akkruat det samme for meg framover :)

Idag ble jeg ble vekt av ei stolt jente på 3 år som ga meg selv-laget morsdagspresang lagt i barnehagen :) Og så kom pappa'n inn etterpå med varm sjokolade i yndlingskoppen min, et stykke krydderkake (som jeg hadde bakt, hehehe), en liten blomst og et kort der det sto "Gratulerer med dagen kjære kone og mor til mine barn"... der satt vi i senga og koste oss alle fire - for da våkna Knøttemor på 5 uker også med et digert smil! En herlig start på en herlig dag :)

Etterpå var vi ute og spiste middag med foreldrene mine, og så dro vi hjem til dem og spiste kake. Nå sitter jeg og gubben og nyter kjeks og tv-kos. hihi :)

Skrevet

Mm, krydderkake... Det hørtes i grunn inmari godt ut, kanskje jeg skal kaste meg over baking som prosjekt for dagen? Det virker liksom _for_ prosaisk å bruke min første "ordentlige" hverdags-hjemmedag til å bare vaske tøy og rydde i kjøkkenskapet... Sikkert ingen som skjønner hva jeg mener, men jeg har akkurat sendt nødrop til ka-ping på sms - ungen sover jo! Alene i vuggen sin! Uten smukk eller mammapupp eller noe som helst! Den forrige modellen jeg fikk fungerte nemlig på ingen måte slik, så jeg er litt usikker på hvordan disse skal behandles... Ingen tvil om at det er noen år siden sist, kjenner meg totalt grønn!

Nei, hvis jeg setter i gang med baking av krydderkake _må_ han da våkne? Kan ikke tro noe annet enn at alle baby-modellene fungerer slik at det øyeblikket mammaen begynner på et prosjekt våkner de og vil ha noe - ikke sant?

Det siste gubben sa før han dro var forresten "Jeg _vedder_ på at du har tenkt deg innom jobb i dag", og så flirte han, så nå kan jeg liksom ikke gjøre det heller... Stakkars mine venninner i svangerskapspermisjon, hvis dette fortsetter blir det mye besøk på dem framover!

Skrevet

Vil du ha oppskrift? Krydderkaka mi er veldig enkel, og kan lages i flere omganger - altså kan settes på "hold" om knøttet skulle finne på å våkne :)

Skrevet

Høres ut som alle har hatt en fin morsdag :o) Er jo koselig å feire litt, og heller hoppe over alt som er blitt så kommersielt, hjemmelagde kort og en liten pakke er det jeg har vokst opp med. Syns det er koselig jeg. Martine (les pappaen) hadde skrevet et utrolig søtt lite kort om hennes tanker om det å ha blitt født, også fikk jeg en "lettlest" bok jeg kunne ha på lange netter der hun bare ville være på fanget - koselig :o)

Natta har vært veldig fin her, litt søvn hjelper på. I dag tidlig lå hun på teppet sitt under uroen og koste seg masse mens jeg fikk laget frokost og kaffe, også satt jeg i nærheten og leste avisen ettepå. Vel og merke var lyset fra vinduene mye mer spennende enn uroen. Er jo blitt storjente nå :o) Når jeg så hun ble trøtt sovnet hun på fanget mitt, og jeg fikk deretter lagt henne vugga. Håper hun sover der en stund nå, hun har det med å våkne litt fort når vi legger henne fra oss. Unntatt på natta da, underlig nok - men veldig bra! Det vi ikke får til her er å legge henne i vugga når hun bare er trøtt, hun må ha sovnet tungt hos oss, ellers blir hun lysvåken og stresser seg opp. Da fungerer ingenting! Til dere erfarne tobarnsmødre: er det noe som kommer med modenhet at de lærer seg å sovne selv, eller må det læres?

En nydelig vinterdag ute i dag, så etter denne blunden tar vi oss nok en trilletur. Tror mye av uroen Martine har er pga magen, ikke luftsmerter akkurat, men hun har ikke bæsjet på 10 dager nå! Har lest at 10-14 dager er normalt når de får brystmelk, men tror hun plages litt av det nå, så lurer på å gå innom en butikk og kjøpe malt. Det skader ihvertfall ikke å prøve.

Ha en finfin dag :o)

Skrevet

Åja, Sponge, høres ut som en fin modell du har fått tildelt :o) Godt å ha hendene fri innimellom, imponerende at du baker kake første dag alene som tobarnsmor!!

Skrevet

Oppskrift på krydderkake: og denne er umulig å feile på! Og den er kjempelett å variere - prøv å bytt ut noe av rosinene med tørka frukt, eller erstatt dem med eplebiter/revet eple istedet :) Det er også ei kjempefin kake å la ungene være med på å lage.

400 g sukker

250 g rosiner

250 g smør

1/2 liter vann

2 ts kanel

1 1/2 ts nellik

- kokes opp og avkjøles.

ha i:

2 egg

500 g mel (siktes)

1 ts bakepulver

1 ts natron

- røres til klumpefritt

- fordel i 2 brødformer

- stekes midt i ovnen på 180 grader i ca 1 time (jeg foretrekker 55 min, for da blir den liiiittegrann deigete inni og det elsker jeg!)

Skrevet

Hei alle sammen..

Nå er det en stund siden vi har vært inne på twilighttråden.

Vi har vært underernært på søvn. Over en uke uten søvn på natt eller dag. Vesla har sovet med halvtime til times mellomrom døgnet rundt, og kun roet seg ved pupp eller sove på armen. Skikkelig slitsomt..

I og med at gubben plutselig skulle ankre nyheter i helga, ble det ekstra slitsomt. Være alene med vræææl og soving i armene døgnet rundt er ganske slitsomt. For på natta måtte nesten pappaen få sove, siden han må opp 5, når han jobber slik. Godt det bare var ekstra.

I går fant vi ut i desperasjonen at vi ville gå til anskaffelse av svingvugge. Bestemte meg for at uansett skulle jeg få tak i det! Om jeg så måtte hele innlandet rundt, eller til Hamar, Oslo same shit... det skulle vi ha tak i, etter en artikkel om disse vuggene og søvn. tilfeldig svippa vi innom finn.no for å se, men vi hadde bestemt at vi ville ha ny, og ikke brukt. Men jammen meg.. noen gode krefter må ha syns synd på oss, for der åpenbarte det seg en helt ny svingvugge, inkl himmel, dyne, pute, kantbeskytter, sengesett, og madrass! Og alt for 1750,- Men det aller beste var at den stod til salgs 10 min unna her. Går det an å være så heldig da? :-) Så vi drog rett ut, det viste seg å være en tysk familie som tok med seg litt babyutstyr som jo er mye billigere i tyskland når de var hjemme, og solgte det her. Mye billigere enn norsk, men allikevel med inntjening. Ikke verst? Hehe...

Så i går begynte operasjon sove i egen seng...

I natt lå hun i halvannen time og skrek før hun sovna. Da avbrutt av litt kos, men så rett ned i vugga igjen. Det virka til slutt, og til slutt sov hun en halv time. Da fikk hun mat og sove i vår seng. Vet vi burde sikkert ta alt på en gang, men det orker vi ikke. Så nå er første mål å få henne til å sovne i vugga selv på kvelden, samt ville sove der på dagitd i stua. Og bank i bordet... nå har hun sin andre hvil i vugga. Vugga henne i søvn og nå sover hun kjempegodt. :-) Hun var uthvilt, fikk mat og lå å smilte og koste seg på fanget, før hun ble lagt i vugga igjen nå for en halv time siden. Det er helt fantastisk!!!! :-) Det er så stille og deilig, og ungen er mye mer opplagt og blid. :-)

forresten så er tutta nesten 4 kg nå!! :-) 9 uker på onsdag og nesten 4 kg. Det er jenta si det :-)

Dagens oppdatering fra oss..

Skrevet

Operasjon:"Sove i egen seg" har vært vellykket her i helimen. Venter til hun er trøtt og legger henne i sengen sin. Hun ligger våken mellom 15 og 30 minutter før hun sover i opp til 5 timer:)

Har hatt en kjip natt i natt, men det har lite med Sigrid å gjøre:/ Jeg ble ikke varm før klokken 5, lå og var bikkjekald:/ Når jeg endelig fikk varmen i meg bestemte snuppa seg for at hun ville ha pupp hver time:/

Fikk sovet litt på sofan på morgenen. Heldigvis. Så nå sitter jeg her med hetetokter fulgt av frostanfall. Hmm, feber?:/

Skrevet

Sove i egen seng funker bra hos oss nå som han spiser seg mett.

I dag fikk jeg ordnet sånn der nesespray. Brukte den før jeg ammet i stad, og han virket mett og fornøyd etterpå. Så kanskje den funker da :)

Lurer på å dra på besøk til jobben i morgen, men er litt småskeptisk for at ting skal skjære seg i forhold til matinga. Har også lyst på en liten shoppingtur.. Får se hva jeg bestemmer meg for.

Skrevet

Så bra at ammingen går bedre:) Her varierer det fra dag til dag. I dag har vært en god ammedag:)

Skrevet

Vi måtte gi han flaske i stad likevel, gitt....

Så om ammingen går bedre vet jeg ikke likevel da.. Han tar jo puppen fint, og synes det virker som han spiser godt. Men han blir ikke mett.. for han begynner å gråte etterhvert og viser seg å være sulten likevel. Og da har jeg ammet lenge også. Kan jo ikke sitte og amme hele dagen heller...

Skal bruke den nesesprayen videre, så skal vi høre hva helsesøster sier på onsdag. Da skal hun få se det flotte skjemaet mitt, der det står når han har blitt ammet og hvor lenge, når han har fått mme og hvor mye han har fått, når han har sovet... Så skal vi høre hva hun mener.

Flott dere har hatt en god ammedag! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...