Anonym bruker Skrevet 10. februar 2007 #1 Skrevet 10. februar 2007 me har enda ikke døpt babyen vår. han er litt over 8 mnd nå. først tok det veldig lang tid før me ble enige om fornavnet, og enda lenger tid før me ble enige om etternavnet. da dette var klart så ble han plutselig mye syk,inn og ut av sykehus, så da fikk me rett og slett ikke tid. etter dette har me ikke hatt råd. men på nyttårsaften fikk me tilbud av svigers at di kunne betale alt, og foreldrene mine ville hjelpe til med maten. og enda har me ikke komt noen vei... eg vil egentlig ikke døpe han,for eg er ikke kristen. sambo er heller ikke kristen, men han ville ivareta tradisjonen, så eg gikk med på det. men det kan da vel ikek bety så mye når han ikke har ordnet noe med det? tenkte å kanskje døpe han snart...men vil det bli for sent? eller er det ikke noe aldersgrense? takk=)
moo Skrevet 10. februar 2007 #2 Skrevet 10. februar 2007 Ingen aldersgrense, nei! Det finnes tenåringer som ikke ble døpt som baby, som døper seg i forkant av konfirmasjon, og voksne som bestemmer seg for å døpe seg.
Gjest Skrevet 10. februar 2007 #3 Skrevet 10. februar 2007 Er jo forståelig at når han har vært ut og inn av sykehus at han ikke får blitt døpt da!!! Vet om en som var 2 år da han ble døpt, det synes jeg var sent! Men 8 mnd synes jeg går helt fint!!! Mannen din har nok ikke ordnet det, for han er vel som andre menner!! Min løftet ikke en finger han!!! He he
FIFFI *nybakt 2barnsmamma* Skrevet 10. februar 2007 #4 Skrevet 10. februar 2007 Det er aldri forsent!! Vi er ikke kristne vi heller, men gjør det for tradisjonen!!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2007 #5 Skrevet 10. februar 2007 takk for svar=) er pga tradisjonen me og kommer til å døpe han=) sambo er nok som andre mannfolk ja, så er nok eg som må ordne dette og, selv om det er han som ville dette mest=)
MaMmA-Mø Skrevet 10. februar 2007 #6 Skrevet 10. februar 2007 du vet at du kan ha navnefest istedenfor?? blir som en dåp bare uten det kristne aspektet. vi skal ha det du kan jo gå inn på humanistisk forbund sine sider og lese litt om det?
GutteBabyiMagenSin<3 6/12-09 Skrevet 10. februar 2007 #7 Skrevet 10. februar 2007 Jenta vår er 9,5 mnd og er heller ikke døpt, har vært så mye så vi rett og slett ikke hatt tid, og jeg døpt som 15 åring. Så nei, det er ikke for sent
Heira☆ Skrevet 10. februar 2007 #8 Skrevet 10. februar 2007 Som sagt tidligere her, så er det ingen aldersgrense for å døpe seg. Men det heter seg det at barnet må ha et navn innen det er 6 mnd.
OsloMor Skrevet 10. februar 2007 #10 Skrevet 10. februar 2007 Var i dåpen til en 7 mnd gammel gutt en gang, ingen som tenkte at han var stor. (Og dette var en unge som var SVÆR for alderen også;-) )
Gjest Skrevet 10. februar 2007 #11 Skrevet 10. februar 2007 Mora mi var såpass gammel når hun ble døpt at hun prøvde å stikke av;P venta så de fikk døpt flere unger samtidig. Det er aldri for seint. 8 måneder er jo dessuten fortsatt en baby..
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #12 Skrevet 11. februar 2007 Jeg synes ikke det er for sent å døpe et barn, uansett om h*n er 2 mnd. eller 2 år. Men om jeg får lov til å være ærlig uten å ville støte noen her så må jeg si at jeg synes det virker helt meningsløst å døpe et barn i kirken hvis man ikke er troende. Hvis man er opptatt av tradisjon kan man vel heller skaffe seg andre tradisjoner enn akkurat dette (f. eks. navnefest)? Du lurer jo deg selv og de rundt deg (presten og menigheten) til å tro at du/dere er kristen uten å være det. Det er jo falskhet. Tenker dere å oppdrabarnet i kristen tro? Lære barnet å be? Når man skal døpe er det vanlig med en samtale hos presten en stund før dåpen. Da vi var til samtale hadde presten mange spørsmål omkring vårt kristne liv og ville høre våre tanker omkring dette i forbindelse med dåpen av vår datter. Han sa at det var viktig at vi lærte barnet å be, lære barnet om Gud ved f. eks. lese bøker om Jesu liv, ta henne med på søndagsskole o.l. og være gode forbilder. Jeg har ikke noe ønske om å dømme noens handlinger, men jeg skriver dette til ettertanke. Hva vil dere si til presten når vedkommende stiller dere de samme spørsmålene som vi fikk? Og hva skal dere svare barnet deres når det er gammelt nok til å spørre dere om hvorfor dere valgte dåp? Vet dere nok om dåpshandlingen til å ta konkludere med at dere gjør det rette?
mai mammaen til to Skrevet 11. februar 2007 #13 Skrevet 11. februar 2007 det går nok veldig bra..fadder barnet mitt døpte seg på 1 årsdagen sin han
Gjest_1001 Skrevet 11. februar 2007 #14 Skrevet 11. februar 2007 Jeg synes det er hyklerisk av foreldre å døpe barna sine når de ikke er kristne selv.Da er det bedre med navnefest. Du må rett og slett lyve til presten om du ikke er kristen, for man lover jo gjennom dåpen å oppdra barnet kristent og hjelpe det å vokse inn i troen på jesus og gud (og i det hele tatt) Nei, jeg er ikke kristen, og jeg valgte navnefest til min gutt, til tross for at alle andre i familien velger kirke. Jeg vil ikke døpe min gutt inn i noe jeg ikke står for eller tror på. Såpass respekt har jeg for meg selv, guttungen og religiøse av alle slag. Er ingen aldersgrense for å døpe barnet. En venninne av meg konverterte til kristendommen når hun var 13 og døpte seg da, året etter ble hun konfirmert. Men dette var på hennes eget initiativ. Foreldrene er kristne, men de ville unne henne en sjanse til å ta valget selv når hun ble eldre... Men om du kan stå inne for at du velger at sønnen din skal være kristen, og ønsker at han skal vokse opp med den troen, så bør du absolutt gjøre det. Hvis ikke, dropp det og velg en annen type feiring... Jeg signerer med nick jeg... Hilsen
Vildes Mamma Skrevet 11. februar 2007 #15 Skrevet 11. februar 2007 Enig med mammaen til Håvard. Er man ikke kristen så bør man holde seg unna kirkelig dåp, navnefest er jo det samme uten at man trenger å ta med det religiløse. Hverken jeg eller sambo er kristne så vi har latt være å døpe vesla, dette får hun evt bestemme selv når hun blir gammel nok. Men alle må naturligvis gjøre det de mener er best. Og det er ingen aldersgrense hvis du velger å gjøre det i kirken....
Bølle&Frøet Skrevet 11. februar 2007 #16 Skrevet 11. februar 2007 Hehe... Vi skal i dåp neste helg. Der er dåpsbarnet 3 år.....
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #17 Skrevet 11. februar 2007 takk for svar alle sammen=) vet om navnefest ja, har tenkt litt på det...vet noen hvordan en gjør det? det folk har sagt til meg er at en må døpe barnet i kirke så det kan velge selv senere om det vil konformeres borgelig eller kristelig...viss en ikke døpes, så har en liksom ikke dette valget har folk sagt...men her høres det da veldig anderledes ut=) er selv døpt pga tradisjon, og foreldrene mine er ikke krsitne. HI
TurboPrinsessen:-) Skrevet 11. februar 2007 #18 Skrevet 11. februar 2007 neida, det er ikke forsent... Min sambo syntes ikke noe særlig om dette å døpes.. Han brydde seg ikke noe særlig om hele dagen... Så jeg trodde jo da jeg fikk gjøre som jeg ville, begynte tidlig å handle inn til pynting av bord, hadde tenkt lenge på hvordan jeg ville ha bordet.. Den som nesten overtok hele greien - jo det var samboer.. Synes det var litt sårt, jeg hadde jo et bilde i hodet mitt hvordan jeg ville ha det.. og måtte jo gi etter på en del ting.. Men syntes det var flott at han var så engasjert, så det gikk jo veldig greit.. og dagen gikk som en drøm - god mat på fint bord:-)
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #19 Skrevet 11. februar 2007 For å konfirmere seg i kirken, man man være døpt, ja. Men det er mulig å døpe seg i forkant av konfirmasjonen, dersom man vil det.
belli72 Skrevet 11. februar 2007 #20 Skrevet 11. februar 2007 vi døpte et av våre barn når han var over to år....
Nattos Skrevet 11. februar 2007 #21 Skrevet 11. februar 2007 Aldri for sent som alle sier her. Men jeg må korrigere noen litt i forhold til det å være hyklerisk. Det er ikke foreldrene som lover å be for barnet og lære det selv å be. Det er faddere og faktisk hele menigheten. Dåpsopplæringen har kommet et godt stykke nå og veldig mange steder tilbys det dåpsopplæring til barn og foreldre når de blir litt eldre. Presten jeg snakka med i forkant av dåpen til sønnen min snakka masse om dette, fordi jeg spurte. Jeg har min tro og jeg lærer sønnen min å be blant annet gjennom nattasangen vi synger. To av fadderne hans er kristne og "tar seg av sitt kristne ansvar som faddere". Grunnen til at jeg spurte presten er at jeg vet hva dåpen går ut på og jeg visste det meste av det han ville fortelle. Men jeg lurte veldig på hvordan en dåpssamtale gikk til med foreldre som ikke har noe bevisst forhold til kristendom. Før hadde jeg også tendenser til å syns at foreldre som ikke var kristne var hykleriske når de døpte barna sine, det syns jeg ikke lenger! Var på navnfest til sønnen til venninna mi for et par år siden. Det er det kleineste jeg har vært med på noen gang. Det var skikkelig dårlig og jeg vil ikke anbefale det for NOEN! Lykke til!
Murmeline Skrevet 11. februar 2007 #22 Skrevet 11. februar 2007 En anonym skriver over her: "Da vi var til samtale hadde presten mange spørsmål omkring vårt kristne liv og ville høre våre tanker omkring dette i forbindelse med dåpen av vår datter. Han sa at det var viktig at vi lærte barnet å be, lære barnet om Gud ved f. eks. lese bøker om Jesu liv, ta henne med på søndagsskole o.l. og være gode forbilder." Sånn var det ikke her! Presten innkalte til dåpsmøte, og sammen med andre foreldre gikk han gjennom hva en dåp er, samt det praktiske. Stilte ikke et eneste spørsmål til vår tro, men hintet jo forsiktig til natta-bønn, oppdra i den kristne tro osv, men veldig langt unna slik jeg tolker deg. Tror det er veldig forskjellig hva de ulike prestene legger i dåp også
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #23 Skrevet 11. februar 2007 Vi skal døpe lillegutt når han er et halvt år,har ikke engang tenkt på at det er sent:)Vi er alle søskene i min familie døpt rundt den tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå