mathilde70 Skrevet 10. februar 2007 #1 Skrevet 10. februar 2007 Leste i innlegget ditt om grøt at snuppa di har melkeallergi. Jeg er i detektivfasen i forhold til eksem og utslett hos snuppa mi på 9 mnd. Hvordan arter melkeallergi seg? Hvordan fant du det ut? Testing? Eller er det et spesielt type utslett? Skriver du noen ord blir jeg veldig takknemlig...
Mamma til godjenta & lillebror Skrevet 10. februar 2007 #2 Skrevet 10. februar 2007 Er ikke Dodge, men har en gutt på 8 mnd som sannsynligvis har melkeallergi. Han og jeg har gått på total melkefri diett siden han var 6 mnd, og han er blitt såååå mye bedre. Symptomene hans var ikke primært utslett, hadde kun litt "rødme" i kinnene / ansiktet, han hadde noe løsere mage, og hyppigere bæsjebleier, men ikke voldsomt utpreget. Det som var verst hos ham var en volsdom slimdannelse i brystet og lungene, han surklet og hostet som en gammel mann, og mange ganger turde jeg nesten ikke legge ham ned, var redd han skulle "drukne" i alt slimet. Røntgenbilder av brystet viste voldsomt utslite bronkier, og masse slim i lungene. Blodprøvene og prikktester har alle vært normale, men barneallergilegen er altså overbevist om at han har melkeallergi, og nå er han kjempefin ) Vi ble henvist av fastlege til barneallergilege (dr. Laila Aaserud på Smestad legesenter), som sendte oss rett til Ullevål sykehus for blodrpøver og røntgen. Hvis du bor i Oslo- / Østlandsområdet er det verd å vente på time her )
mathilde70 Skrevet 10. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2007 Takk for utfyllende svar, Mamma'n!! Snuppa her har kun litt eksem og nuppete utslett. Rødme i kinna, ja...men trodde det også kunne komme av tenner? (Hun holder på å få seks tenner.) Uansett veldig greit med info, føler at jeg famler en del nå. Noterer meg navnet på barneallergilegen!
Mamma til godjenta & lillebror Skrevet 10. februar 2007 #4 Skrevet 10. februar 2007 Har du prøvd melkefri diett på henne og deg selv (hvis du ammer)?
mathilde70 Skrevet 10. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2007 Nei, jeg har ikke det... Har lest at det kun skal gjøres i samråd med lege? Snuppa ble fullammet til hun var seks måneder. Jeg drakk melk, og hun reagerte ikke på noe. Jeg ammer fortsatt, men hun får jo grøt , frukt og brødskiver også. I begynnelsen fikk hun bare Holle grøtene (som er uten melk). Det var imidlertid p.g.a. sukkerinnholdet i de "vanlige" grøtene at jeg valgte å gi henne sukkerfrie Holle. (Vi bor i Frankrike). Vi var hjemme i Norge i jula. Da kjøpte jeg med meg litt forskjellige grøter (Nestlé, Småfolk), blant annet fordi jeg vil ha jernberiket grøt (noe Holle ikke er). En måned etter at jeg begynte med disse grøtene fikk hun en allergisk reaksjon med elveblest, så kom eksemet og utslettet. Det er jo tørrmelk i disse grøtene, men ville ikke reaksjonen kommet med en gang, ikke etter en måned? Har også mer eller mindre gått over på kun Holle grøter igjen (+ brød, leverpostei og frukt). Vi har ikke kommet så langt når det gjelder fast føde. På denne tiden f(da hun fikk elveblest) fikk hun eplejuice og grøt med litt eple for første gang, så jeg har trodd at eple kanskje var synderen, men nå har jeg kuttet ut alt med eple, og eksemet og utslettet er der fortsatt. Hun klør også en del i øynene, uten å være rød. Det virker også som om hun klør i nesa. Ikke lett å finne ut av dette her, synes jeg...
Mamma til godjenta & lillebror Skrevet 10. februar 2007 #6 Skrevet 10. februar 2007 Det å gå på melkefri diett er ikke farlig når de er så små, de skal jo ikke ha noe melk uansett, og en selv kan jo alltids klare seg uten melk en periode hvis en ammer. Hvis jeg var deg (regner med at du ammer), ville jeg kuttet ut all melk i 2-3 uker og sett om det hjelper. Vær obs på at du må kutte ut ALT, dvs også melkepulver, myse, kasein etc. i ingredienslisten. Viktig å være obs på om brødet og leverposteien, og andre matvarer du gir henne inneholder melk. Mht grøt, les hva jeg skrev i Dodge sitt innlegg: Lillegutt på 8 mnd har trolig melkeallergi, og vi har derfor måttet bytte grøt til ham. Først brukte vi ris- og maisgrøten fra Nestlé, de som er fra 4 mnd, men siden jeg ikke syntes de mettet så bra begynte vi i 6-7 mnd alder å blande risgrøten 50/50 med Nestlé sin 8 mnd grøt "Kornblanding med eple og banan". Denne grøten ser nesten lik ut som den andre 8 mnd fullkornsgrøten fra Nestlé, så man må holde tunga rett i munnen i butikken. Da han nærmet seg 8 mnd blandet vi mer og mer av 8 mnd grøten og mindre og mindre av risgrøten sammen, og nå spiser han kun 8 mnd grøten. Å blande grøtene slik har jeg klarert med barneallergilegen vi går til, det er helt ok. Alle disse grøtene skal blandes med mm eller mme, det står forann på pakkene, men jeg har klarert med barneallergilegen at vi kan blande grøtene med vann så lenge jeg ammer før eller etter måltidet. Du kan evt kjøpe lavallergi mme på apoteket, eller etterhvert (nærmere 1 års alder) blande grøten med vanlig rismelk. NB! Ikke soyamelk da det kan fremkalle allergier hos de med allergiske disposisjoner.
mathilde70 Skrevet 10. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 10. februar 2007 Ok, kanskje vi skal holde oss unna melk en stund... Skader jo ikke å prøve. Igjen, takk for mye info!!! :-)
Mamma til godjenta & lillebror Skrevet 10. februar 2007 #8 Skrevet 10. februar 2007 Lykke til, håper vesla di blir bedre )
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 10. februar 2007 #9 Skrevet 10. februar 2007 Hei, Her ser jeg du har fått bra med svar, men kan jo fortelle hvordan vi merket det. Prøvde å blande grøten hennes med MME en gang og vips - masse hissig utslett i fjeset umiddelbart etterpå. Hovnet opp rundt munnen og var skikkelig flammete og tydelig plaget. Prøvde senere med samme resultat. Deretter fikk hun samme reaksjon av en Hipp-grøt. Fant ut at denne inneholdt MME. Så testet jeg med litt yoghurt på huden hennes og hun fikk utslett av dette også. Har ikke hatt noen utredning, men legen vår var enig med meg i at det virket som melkeallergi. Såvidt vi vet er det kun kontaktallergi så langt. Merket ikke noen andre reaksjoner enn lokalt hissig utslett og kløing. Vi håper at det skal gå over med tiden, og imens velger vi å ikke utsette henne for melk eller melkeholdige produkter.
OsloMor Skrevet 10. februar 2007 #10 Skrevet 10. februar 2007 Svarer selv om innlegget ikke var adressert til meg:-) Jeg har to døtre med melke-og soyaallergi (hun eldste er forøvrig allergisk mot fisk og banan i tillegg, egg-allergien vokste hun fra. Eldste snuppa mi var 6 uker da vi oppdaget det, etter kveld på kveld med kollik-lignenede smerter, grønn diare 15 ganger i døgnet. Tilslutt begynte det å komme blod i avføringen i relativt store mengder, vi ble da sendt rett til Ullevål da legen fryktet invaginasjon (tarmslyng hos spedbarn). Der fikk jeg beskjed om å gå på en fullstendig melkefri diett i 4 uker, Snuppa vår ble bra i løpet av seks dager. Dersom hun får melk/melkeprodukter i seg (ved uhell) får hun diare og sår på rompa samt utslett over rompa og oppover ryggen. På min andre datter igjenkjente jeg symptonene ved 2 ukers alder og startet med en gang på melkefri diett, og ringte legen vår på Ullevål. Man burde ikke sette seg selv eller barnet på melkefri diett uten KYNDIG veiledning!!!!! En tror kanskje at det bare er å kutte ut melk og melkeprodukter, men mye må gjøres for åkompensere dette hos mor OG barn. Dette vet ikke vanlig mennesker uten utdannelse i ernæring av seg selv, og jeg mener det er litt skummelt å gå i fellen hvor en selv er "fagperson", hvis du skjønner hva jeg mener. Lykke til iallefall!!
mathilde70 Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 11. februar 2007 Takk for svar Dodge og Oslomor! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå