Gå til innhold

Finnes det et helvete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke det finnes et helvete i den forstand at et vesen ved navn satan klarer å få deg ned der, og piner deg til evig tid.

Jeg tror man kommer til Gud dersom man aksepterer Gud.

Men vi mennesker er kompliserte saker. Vi skaper vår egen virkelighet, og siden vi ikke vet hva som skjer når vi dør, prøver vi å skape en forestilling om livet etter døden. Noen tror de skal komme til himmelen, noen tror de kommer til å ende opp i helvete, noen tror de kommer til å forbli her på jorda. Og når vi går inn i en virkelighet hvor vi aldri før har vært, en tilstand vi aldri før har opplevd, tror jeg våre tanker og forestillinger er så sterke at de kan skape en ny virkelighet. ERGO: dersom du VIRKELIG tror du ender opp i helvete når du dør, så kan du kanskje skape et helvete fordi overbevisningen din er så sterk! Og hvis du virkelig tror på Gud, ja så ender du hos Gud.

Og dersom man går gjennom hele livet og fornekter at Gud eksisterer, så... når man dør er jo ikke akkurat det første man tenker: "hvor er veien til Gud? Jeg cvil opp der, jeg". Og Gud får kanskje vanskelig med å "få fatt i deg". Derfor tror jeg ikke helvete er en direkte smertefull tilstand, men bare en ikke-tilværelse av Gud. En tilstand hvor man fremdeles befinner seg i den fysiske verden, kanskje som gjenferd, Man har i livet fornektet Gud og tilbedt det fysiske, fordi det er så reelt og lett å fatte, at man også etter døden ønsker å være i den trygge, fysiske verden. Og man befinner seg da i en ikke-tilstedeværelse av Gud, en ikke-hellig, ikke-åndelig verden. Man er ikke dårligere av den grunn, man har bare ikke kommet til Gud,. og dette er ikke fordi man i8kke er ønsket av Gud, men fordi sjelen ens ikke er klar til å forlate den fysiske verden og innse Guds eksistens.

Mulig jeg tar feil her - jeg har aldri før dødd, og dette blir jo derfor bare spekulasjoner... noen flere som vil dele sin mening med meg? håper på mange spennende teorier :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm...Spennende dette...!

Jeg er overbevist om at "Gud har en plan"!! Jeg tror ikke at de som ikke har bekjent at Jesus døde på korset for oss og bedt om tilgivelse for sine synder havner i noe glødende helvete! Det er jo det mange mener. Da lurer jeg på hvordan det kan stemme med den store gode tilgivende Gud- Det finnes jo tilgivelse for absolutt alt, da må det jo være en slags "second chance" på dette også!

Jeg kan aldri tenke meg at Gud som elsker oss- vi er den viktigste delen i skaperverket- lar de som dør ikkekristne automatisk ryke til helvete. Kanakje vi får en sjans på andre siden? Stå overfor Gud og få et valg? Eller kanskje- og mest sannsynlig tror jeg- er ting så fullstendig annerledes på den andre siden at vi ikke kan greie å gjette eller se for oss hvordan det kan være. Tror Gud har store overraskelser til oss! Gleder meg til å se det når livet i denne verden er over!

Men som deg sauen- jeg aner virkelig ikke! Men det er spennende å fantasere om!

Skrevet

Det er det ingen levende mennesker som vet (helvete i den forstand), og det er likesågreit!

Skrevet

Jeg lurer virkelig på hva som skjer, og alt jeg tenker er jo bare grublerier. en teori er derfor ikke mer rett enn en annen, jeg bare kommer med forslag, og kan gjerne komme med flere forslag som er vidt forskjellige :) den røde tråden er ihvertfall at jeg ikke tror det finnes noe helvete.

Gud tilgir alt, og jeg tror nok han tilgir "småfeil"; som f.eks at vi kallte han Allah istedenfor Gud, eller at vi ba 5 ganger for dagen og ikke 4.

Jeg tror ikke lovene og reglene i religioner er laget for at det skal bli nesten umulig for oss å komme til himmelen. Jeg tror disse levereglene ble laget av mestere for at de skulle ha et mål å sikte etter . en mal for å kunne holde seg selv i nakken, lære seg litt selvdisiplin. Jeg tror ikke Gud straffer jødene dersom de skulle være så uheldig å drikke melk mens de spiser kukjøtt, eller noe sånt.jeg tror faktisk ikke Gud bryr seg så veldig mye om sånne småting.

Ifølge mitt livssyn er vi alle satt på jordeen for å VÆRE gud, Hele universet er Gud, og Gud opplever seg selv gjennom våre øyne. Gud er universet, og han ser seg selv gjennom øynene til alt og alle i universet!

Og for at Gud skal kunne oppleve seg selv som perfekt, må han også oppleve sin egen imperfeksjonisme.

For at man skal kunne oppleve noe som positivt, må man først ha opplevd noe negativt. For at man virkelig skal vite at man har det bra, må man også ha opplevd å ha det vondt. Dersom man aldri har vært syk, kan man ikke virkelig nyte det å være frisk, kan man vel?

Jeg tror Gud verdsetter både det positive og det negative som skjer. Ikke fordi vi "fortjener" det onde som skjer med oss, men fordi vi trenger å oppleve litt motgang for å kunne nyte medgangen!

Jeg tror Gud ønsker å kunne bli fremstilt på så mange måter som overhodet mulig, tolket på så mange måter det går an å tolke Gud på. Og derfor elsker han hvert eneste menneske og hver eneste lille tolkning avhva Gud kan være. Gud elsker oss alle fordi vi er så uensdelig perfekte i vår imperfeksjonisme, fordi vår lidenskap er så uendelig,selv om vi kanskje sier feil navn eller bryter noen regler. Gud elsker oss så utrolig mye, uansett hva vi tror om han eller hva vi mener er rett. Det er engasjementet og følelsene som spiller en rolle, ikke om vi har vært flinke og gjette rett eller ikke.

Men som sagt, jeg kan ikke være sikker. dette er bare min overbevisning.

Skrevet

Gud har jo gitt oss hjerne og intelligens for at vi skal tenke selvstendig og ta egne valg. Han vil ikke ha oss som nikkedukker! Og vi er alle ulike! Det sier seg selv at det da vil bli ulike tolkninger og tanker om både store og små ting.

Og det med motgang i livet- det er jo vi selv som skaper elendigheten i verden. Men jeg ser gang på gang i motgang og "kamper" i livet, at Gud har på en måte gjemt skatter i mørket til meg. Kanskje jeg ikke ser det der og da, men i etterkant ser jeg ofte at det kom noe positivt utav det. Det er jo et aktivt valg en kan ta- velge å se etter "velsignelser i forkledning". Da blir livet mye lettere, og jeg får automatisk mer fokus på det positive og alt jeg kan være takknemlig for. Da blir ikke problemene så store lenger.

Men nå tok jeg helt av her- kom laaangt bort fra hovedtema! Ang det- så er jeg ganske sikker på at det vi tenker som helvete ikke finnes. Det finnes nok et sted uten Gud- Men da er det fraværet av Gud som gjør det til et sted iallfall jeg ikke vil være. eeeeh......tror jeg...kanskje... Innviklede tanker dette!

Skrevet

jeg tror ikke på helvetet, jeg tror en kommer i en annen dimmensjon hvor d er ånden som tar over igjen og at d finnes flere nivåer.

Skrevet

Heisann

Jeg tror det finnes et helvete ja

Det var jo derfor Jesus kom hit for å redde oss fra fortapelsen

i luk.kap.16 og vers 19 - 31 så forteller Jesus en spesiell historie som omhandler akkurat det varme stedet som vi sikter til her........

Skrevet

trubbel and bubbel: hvordan ser du fro deg helvete? er interessant å se hva de med andre synspunktet mener også:)

Hurra fro forskjellige meninger :)

Skrevet

Jo, jeg tror det finnes et helvete og det har kirken trodd til alle tider. Det er også referert til helvete flere ganger i Det nye testamentet. (Matt 12,41; Matt 10, 28; Matt 5,29; Matt 25,41.42 m.f.)

Vi kan ikke si noe om hvordan det ser ut der og vi kan heller ikke si noe om hvem som kommer dit. Gud sender heller ingen til helvete, de som går fortapt velger dette selv. Helt inn i døden.

Min mening:

Jeg lest en del om åpenbaringene en polsk nonne, den salige Faustina Kowalska, fikk om Den guddommelige kjærlighet. Hun ble fortalt at alle får en siste sjanse til å velge Gud da man dør. Jeg synes dette stemmer veldig godt ovens med mitt bilde av den kjærlige Gud. Han vil ikke at noen av Hans barn skal gå tapt.

Skrevet

Hvordan jeg ser for meg helvete?

Jo ser for meg et mørkt sted som er helt uten Gud.Har lest at der er fryktelig varmt og der er gråt og smerte.Det er rett og slett en fæl plass å havne.

Jeg tror de som er der får kjenne på syndens konsekvens fordi de ikke har valgt nåden

Syndens konsekvens er grusom.

Jesus kom med nåde og sannhet.Han tok vår plass og bar våre synder opp på korset og tillintetgjorde dem der i det Han ble straffet for våre synder.Jesus beseiret døden og dødsriket og stod opp igjen fra de døde.

Dette står i "den lille bibel"Joh.3,16 :

"For så høyt har Gud elsket verden at Han gav sin sønn ,den enbårne,for at hver den som tror på Ham ,ikke skal gå fortapt ,men ha evig liv

Skrevet

Lurer på hvem som havner i helvete. Hva er synd? Er det nok å ikke tro på Gud eller Jesus? Hva med alle mennesker i verden som ikke har hørt om Jesus en gang?

Et godt menneske som aldri har gjort andre mennesker noe vondt, men har vokst opp i "bushen" og aldri har lært om Jesus, vil h*n ende opp i helvete?

Skrevet

Heisann

Hva med dem i bushen som ikke har hørt evangeliet?

SVAR: En ting vet jeg og det er at vi fikk en befaling av Jesus, den kalles for "misjonsbefalingen" og står bl.a. i Matt.kap.28,18-20.Dette var vel omtrent det siste Jesus sa før Han dro til Himmelen, Han ba også i Luk.kap.24 og vers 49 disiplene om å vente i byen Jerusalem til de ble ikledd kraft fra det høye, altså dåpen i Den Hellige Ånd slik som de fikk oppleve i apostlenes gjerninger kap.2.Jesus befalte oss altså å forkynne evangeliet for ALLE Folkeslag.Og Han gav oss overnaturlig kraft til å gjøre dette, vi skal også drive ut onde ånder og legge hendene på syke så de blir friske.Dette kan vi gjøre kun i Guds kraft.

Videre vil jeg si om de i "bushen" som ikke har hørt om Jesus: Jeg vet ikke helt hva som skjer rett og slett........men det står noe i 1.Peter kap.3 og vers 19-20 om at Jesus gikk og forkynte for åndene som var i forvaring.............de som tidligere hadde vært ulydige i Noahs dager, det må leses for å forståes.Kansje hun med et annet innlegg på siden her inne ang. dette emnet er inne på noe riktig der.

Når det gjelder SYND :

Det står at alle har syndet og står uten ære for Gud(Rom 3,23) og så står det at syndens lønn er døden(Rom 6,23)

Jeg tror at det er nok å ikke tro på Jesus ja fordi alle mennesker er syndere.Selv en ond tanke er synd.

Det er kun Jesus som kan tillgi oss disse syndene fordi det er ikke gitt noe annet navn under Himmelen som vi kan bli frelst ved(står i apostl.gj.4,12)

Jesus var uten synd , derfor kunne Han ta våre synder på seg og tillintetgjøre dem."Se , Guds lam som bærer bort verdens synd" står det i Joh.1,29.

ALL synd er synd for Gud.Jeg tror ikke Gud måler synden, liksom at denne er såpass liten at det gjør ingenting.....nei alt må Jesus få lov til å rense vekk....dette skjer ved å komme til Jesus med sine synder,TRO på Ham og be Ham rense bort alle syndene.Dette kan Jesus gjøre fordi Han ble korsfestet, døde og stod opp igjen og dermed har makten til å tillgi oss alle synder.

Romerne kap.10 og vers 9 og 10 sier dette:

"For dersom du bekjenner Herren Jesus med din munn og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist Ham fra de døde,skal du bli frelst.

For med hjertet TROR en til rettferdighet og med munnen BEKJENNER en til frelse"

Skrevet

Hei bare en liten tilføyning

Den andre personen som sier noe om de i "bushen" er altså innlegget under dette, skrevet av "Lumsk" ...

Skrevet

Greit nok at Jesus befalte oss til å fortelle om ham til alle. men det er allikevel ikke bushmennene sin feil at ingen har nådd frem til dem enda. hva med de som ble født før Jesus da? er jo heller ikke deres feil at Jesus dessverre ikke var født da de elvde. Skal vi diskriminere alle mennesker fra før de siste 2000 år? Skal vi utelukke alle mennesker som ikke har fått høre Guds ord, fordi Jesus ikke har åpenbart seg for dem?

Dårlig plan, spør du meg.

Jeg tror ikke det å komme til himmelen eller ikke går på formalitetene. Jeg tror ikke det går på hvemsom gjorde rett, hvem som sa det rette navnet, hvem som fulgte de rette reglene, hvem som sa dde rette ordene. Jeg tror det går på hvem som var gode mennesker, og hvem som prøvde sitt bete å leve et godt liv for seg og sine omgivelser.

men det er nå bare min mening da :)

Skrevet

Lumsk: Fint sagt.

Tror på helvete, og at Gud gir alle en sjanse til å velge Hans vei. Spennende det som står i Johannes evangelium, om tiden før dommedag, med en himmelsk regjering på 144 000

Skrevet

Hallo hallo

Nei du har rett i det at det ikke er bushmann sin feil at Han enda ikke har fått vite om Jesus.Og de som ble født før Jesus ante jo heller ingenting........eller gjorde de,,,,,,,,,,?Hva med gamle testamentet da? Det står faktisk om Jesus der også.Så jødene HAR fått beskjeden de om at Messias skulle komme.Les gjerne i Jesaja 9 om du orker.De hadde også loven å forholde seg til da og de 10 bud.Nå er det NÅDEN som gjelder fordi Jesus har oppfylt loven og gitt oss kun ett bud og det er KJÆRLIGHET.

Fordi dette er oppfyllelsen av loven.

Men angående de som ALDRI har hørt.........ja jeg tror nok alle skal få en mulighet til å si ja eller nei til NÅDEN på en eller annen måte....men jeg vet jo ikke dette 100% , det eneste jeg kan si er at Jesus ba oss fortelle om Ham til alle mnsk og Han hadde nok en god grunn til å komme med misjonsbefalingen.

Ja du har jo rett til å tro akkurat det du vil!

Ha en fin dag!

Skrevet

Snille piker kommer til Himmelen, de andre bestemmer selv.....

Jeg drar til Thailand eller no..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...