ettbarnsmammaen Skrevet 10. februar 2007 #1 Skrevet 10. februar 2007 Sanglekene - husker dere dem? Vi sto i en rekke (for det meste jenter), og en av oss danset sidelengs frem og tilbake foran rekken mens vi sang. Det gikk i forskjellige sanger som f.eks.: "Du ....... vil du ride på livets landevei med ....... på din side, svar ja eller nei....." "Det kom ei jente vandrende, vandrende, vandrende, det kom ei jente vandrende tra-la-la-la-la-laaaa....." "Skorsteinsfeier'n gikk en tur, skoooorsteinsfeier'n gikk en tur gikk en tur, skooorsteinfeier'n gikk en tur....." Og mange fler! (Er det noen som kan føye flere sanger til listen?) Men, plutselig en dag tok leken slutt, som vi sier, den tok faktisk BOKSTAVELIG TALT HELT SLUTT!!!! For jeg tror faktisk ikke at jeg har sett noen barn leke sangleker siden jeg lekte det selv. Er dette en type lek som har gått helt i glemmeboken? For noen måneder siden fant jeg en bok i butikken. Det var en sangbok, og i den fant jeg igjen tekstene til mange av min barndoms sangleker. Der var det også et par tekster som min mor husker fra hun var barn. Bak i boken sto det forklart hvordan de skulle lekes. Så har de vel ikke gått helt i glemmeboken allikevel. De finnes i hvert fall i bokform, men er det noen som leker dem lenger??? Noen som vet?
Maud Skrevet 10. februar 2007 #2 Skrevet 10. februar 2007 Min eldste går i 2. klasse og jentene der leker sangleker. "Anne Liane", "Min mor hun er frisør, tra la la" og noen andre. Skal følge med mer neste gang jeg er på skolen, storebror er ikke med og synes det er flaut å innrømme at han kan dem. Husker "Bamse bamse, ta i bakken" som ble sunget mens vi hoppet slengtau.
dritgrei hei hei! Skrevet 10. februar 2007 #3 Skrevet 10. februar 2007 Jeg har sett det, for jeg har lært dem det... ungene - de kan jo ikke leke det når de ikke kan det, det er vår oppgave! Jeg kjente i alle fall veldig på at det var min oppgave da jeg fikk se hva friminuttene ble brukt til. POKEMON----- ååå så sint jeg er på stygge japanske tegneserier, men jaja, det var meg. Enig pregnanta de er fine, og vi må gi ungene disse lekene i gave, det jo så artig! "HØL I HATTEN!" "Alle killebukkene på haugen spreng, spurte om ..... var hjemme. mamman til .......... svarte ja og alle killebukkene de ble så glad. Alle killebukkene på haugen spreng spurte om ........... bver hjemme. mamman til ........ svarte nei, og alle killebukkene de ble så lei." "O makkaroni, tiom tassa marassa, tiom tiom tass tass tass, tiom tiom tass tass tass, 1-2-3!"
ettbarnsmammaen Skrevet 10. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. februar 2007 Ja, alle disse sang vi også. De to første er vel klappe-sangleker. Husker du dem fra du var liten?
dritgrei hei hei! Skrevet 10. februar 2007 #5 Skrevet 10. februar 2007 hmm... så dette ut som et surt innlegg... jeg er jo slettes ikke surompeis.... ja ja..... jeg syns jammen meg det ser ut som jeg er sur, og det vil jeg jo ikke! :-) jeg heier på sanglekene, det var det jeg ville si! :-)
ettbarnsmammaen Skrevet 10. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 10. februar 2007 Begge de var nye! Artig! Tror jeg kan melodien på en første. "Skjære, skjære havre" - melodien, er det ikke? Hvordan lekes den? Den siste virker som en elle-regle. Er det det? Morsom! Kan en del slike. Ja, jeg synes også at vi voksne har et viktig ansvar her! Vi bør absolutt lære barna våre det vi selv lærte da vi var små slik at det ikke går i glemmeboken. Ble derfor kjempeglad da jeg fant den sanglekboken, for jeg visste at det var flere av sangene jeg hadde glemt. Kjøpte en bok til niesen min og en til Nussa. Svigerinnen min er to år yngre enn meg og også oppvokst i Oslo. Søsteren hennes er like gammel som meg (1964-modell), men ingen av dem kjenner til de sanglekene jeg nevner i hovedinnlegget.
ettbarnsmammaen Skrevet 10. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 10. februar 2007 Ikke vær redd - likte innlegget ditt, jeg!!!
dritgrei hei hei! Skrevet 10. februar 2007 #8 Skrevet 10. februar 2007 hmmm det var rart.... for jeg er -77 modell og jeg kan dem jeg... men jeg er fra en litt mindre by, hvor ungene fortsatt lekte i gata uten spes mange biler faktisk.... jeg er sjokkert over at det skal være så store forskjeller på 20 år, men det er jo faktisk 20 år, for ikke så si 30..... oi oi o io ioioi oio oioi.... jeg begynner visst å dra på de årene jeg også.... har noen en tilhenger jeg kan låne ;-)
Maud Skrevet 10. februar 2007 #9 Skrevet 10. februar 2007 Ja, det er klappeleker. Jeg husker dem fra jeg var liten og de gjør det på samme måte ennå. Husker forresten "Ta den ring og la den vandre", den hadde storebror lekt i en bursdag nettopp og "Bro bro brille".
Maud Skrevet 10. februar 2007 #10 Skrevet 10. februar 2007 Jeg husker at vi lekte Høl i hatten, men husker ikke hvordan det var. Kan du hjelpe meg?
ettbarnsmammaen Skrevet 10. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 10. februar 2007 Håper du ikke regner bakover nå, for da får du meg til å føle meg myyyye eldre enn jeg er! *ler*
Urtete Skrevet 10. februar 2007 #12 Skrevet 10. februar 2007 Mimre, mimre...... Så gøy vi hadde det!:-) Hva heter den boken du har kjøpt, pregnanta? Den vil jeg også ha!
Velve Skrevet 10. februar 2007 #13 Skrevet 10. februar 2007 Utrolig morsomt! Jeg satt en dag på huska og begynnte å nynne på "Einar, du er min aller beste venn..." og dermed kom alle sanger og regler på rams...
dritgrei hei hei! Skrevet 10. februar 2007 #14 Skrevet 10. februar 2007 "Einar, skal vi to leke litt igjen?"
ettbarnsmammaen Skrevet 10. februar 2007 Forfatter #15 Skrevet 10. februar 2007 Husker den leken vagt som en lek der en holdt hendene foran seg og formet en sirkel som en annen skulle kaste ballen oppi. Googlet litt og fant dette: http://www.gildefondet.no/category.php?categoryID=11532 (Blir stadig overrasket over hvor mye som finnes der ute.....)
ettbarnsmammaen Skrevet 10. februar 2007 Forfatter #16 Skrevet 10. februar 2007 Boken heter "Sett deg opp i kørja.... og andre sangleker." Samlet av Ingeborg Sevaldson Bok og fag ISBN 82-91991-03-0
Karomamma Skrevet 10. februar 2007 #17 Skrevet 10. februar 2007 Jippi!! Jeg heier også på sangleker! Alle de du nevner, pregnanta, og høl i hatten også. Og så lekte vi noe som vi kalte "Anti over" hvor vi delte oss inn i to grupper, på hver side av et bygg (f.eks. en garasje) og kastet en ball over taket. Husker dere den? Også kappet vi land, det var show. Farfar lærte oss å kaste på stikka og kaste hestesko. Elle-regler og klappeleker (Aneliane) har vi lært videre til småttisene etterhvert. Husker da tanteungene mine var mindre og den mest populære ellinga var "En rød bil kjørte fra by til by, hvilken by stanset den i, si det fort uten å betenke deg noe særlig om, din store dumme klovn". Kunne gjentas i evighet, spesielt DIN STORE DUMME KLOVN..... Jeg gleder meg til Karosnuppa blir større!! Tror vi skal ønske oss den boka, ja
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 10. februar 2007 #18 Skrevet 10. februar 2007 Einar, når du tar på din cowboyhatt er hele gata vår betatt... Jeg kommer når du roper og sier aldri nei alltid er vi venner du er så kjekk og grei Ingen andre må få være cowboyjenta di' mamman min skal sy en drakt når bare hun får tid... Tralalalalalalalalalalala Mimremimre... Den var på min aller første LP-plate! Kommer alltid til å huske utenat alle sangene på den!
Urtete Skrevet 10. februar 2007 #19 Skrevet 10. februar 2007 Den var på min første LP-plate også! En av de fineste sangen jeg visste om! Det var lille Grete som sang den, og den var så fiiiiiiiiiin! "Jeg fikk av min pappa en teddy, i går på gebursdagen min....." Den var også på plata, og en av favorittene!:-) Og så hadde jeg en kassett med Øyvind (Eivind?) Løberg med den "kokosnøtt-sangen" - den var en hit! )
Gummelillan Skrevet 11. februar 2007 #20 Skrevet 11. februar 2007 Å jada, det lekes "sangleker" og "klappesangleker" i stor stil her i nabolaget i allfall. Er stolt mor til en flott sangfugl av en førsteklassing. Og det er mengder av sanger, både de jeg husker fra egen barndom for 30 år siden og en del nye. Både på norsk og engelsk ;-) Hurra for herlige, sangglade barn!
Gjest Skrevet 11. februar 2007 #21 Skrevet 11. februar 2007 Her i huset hadde vi en oppblomstring med klappe og sang leker for 2 år siden. 3 lange uker i Nice med "Åli åli å, hei minniminni mei, makkaroni stippestei osv" og en rekke andre.. Jeg skal ærlig innrømme at jeg var nær på å klikke. Jeg var rimelig lei, men nå har jeg fått dem på avstand (sanglekene) og er klar for nye utfordringer.He he..
ettbarnsmammaen Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #22 Skrevet 11. februar 2007 I tillegg til de sangene jeg refererte til i hovedinnlegget, sang vi også disse: Det kom to piker i bergene blå...... Nede i veien, i Sandakerveien, der rusla hu ...... for seg sjæl.... Se bestefar, se bestefar, se fallerallera..... Noen som husker disse? Er det noen av dere andre som sang og lekte slik jeg beskrev ovenfor?
Gjest Skrevet 11. februar 2007 #23 Skrevet 11. februar 2007 Åh. jeg husker Det kom to piker i bergene blå.. men kommer ikke videre på teksten.
ettbarnsmammaen Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #24 Skrevet 11. februar 2007 ......de tenkte jo som så, er det kjærester å få. Og vil du være kjæresten min, så bli med meg nå ut i danseringen inn. Hei-bom-fal-le-ri, hei-bom-fal-le-ri, hei-bom-fal-le-ri og rei, hei-bom-fal-le-ri og rei, hei-bom-fal-le-ri og rei. Og vil du være kjæresten min, så bli med meg nå ut i danseringen inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå