Gå til innhold

Tror ikke gullet får nok mat (6 1/2 mnd)...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Nå er jeg litt bekymra her, har egentlig vært det lenge, men er ingen som kan gi meg noe beroligende eller fornuftig svar...

Jeg har ei jente på 6 1/2 mnd. Hun veier 6640g (2872 v fødsel). Helsesøster sier dette er for lite, og vi ser fra veieskjemaet hennes at hun kun har lagt på seg 80g i uka fra 4 mnd.. Noe som vistnok er alt for lite..

Jeg gir snuppa mi så mye mat som hun vil ha, og enda litt, men hun har så forferdelig dårlig matlyst, at det føles håpløst. ( bare så det er sagt ligger hun med gips fra livet til anklene på begge sider, noe som kan være grunnen til den dårlige matlysta, men jeg vet ikke om det er det..)

Om dagen får hun grøt i 10-11 tida (av 50 ml mm), et halvt-et helt fruktbeger i 15 tida, og grøt igjen i 18 tida. Jeg lager alltid for MYE mat, for å være sikker på at det er nok dersom hun vil ha ekstra.. men nei takk du! Hun spiser knapt halvparten ofte..

På dagtid nekter hun alt som heter veske, derfor ammer jeg henne 4-5 ganger på natt... ZZZZZZNORK!

Noen tips og tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da.

Nå er ikke jeg noe ekspert på det området, men hva med å gi henne det med mest kalorier i? Vet at banan, grøt og avocado visstnok skal gi en del kalorier. Kanskje lage en blanding med grøt/banan iallefall. Eventuelt ha i litt soyaolje?

Virker hun fornøyd forresten? Ikke alle babyer som legger like mye på seg heller da, men følger sin egen kurve...

Kom ikke hs med noen tiltak, bare at hun måtte legge på seg?

Skrevet

vi har begynt å blande olje i grøten hennes, mest påga forstoppelse, men er jo bare flott om det er litt fetende også!! prøvde banan i går kveld, og det var nam, men etter 1-2ss er det fullstopp, snurper igjen munnen og vrir seg som en mark...

Synne er blid og fornøyd hele dagen, og gir ikke uttrykk for å være verken sulten eller tørst.. er vel kanskje det som er problemet. hun har aldri, ikke engang som nyfødt etterlyst mat, så jeg må ta det på feelingen når jeg kanskje tror hun er sulten...

vår hs er eii rimelig tafatt dame, så ikkeno å hente hos henne.. skal gå dit på mandag og be om å få snakke med noen andre, så får hun bare bbli så fornærma som hun vil...!!!

Skrevet

Så lenge jenta di er blid og fornøyd hele dagen så er det ikke noe å bekymre seg for. Hs går etter skjemaene sine og da blir det ofte for lite eller for mye fordi alle barn er forskjellige.

Hun er sikkert småspist men hun har jo gått opp i vekt så.... Bare fortsette å tilby mat. Hvis hun har forstoppelse så prøv med sviskesaft til grøten. forstoppelse kan gi utslag i mindre matlyst. Ellers.....prøv å ikke stress med det selv om hs maser. Stress fører ingenting godt med seg.

Vi har en slank gutt som alltid har ligget nederst på vektkurven og øverst på lengdekurven. Det ble også galt for hs så vi har fulgt råd etter beste evne men stolt på magefølelsen vår i forhold til at han følger sine egen kurve og er blid og fornøyd.

Skrevet

Ja gjør det!

Utrolig lite konstruktivt å bare si hun må legge på seg uten å gi deg noen ideer om hvordan det lettest kan gjøres....

Vet at jeg selv var veldig tynn som baby (bestemor ga meg visstnok fløte når mamma ikke så det, men det er ikke å anbefale, er nok litt tungt) men har aldri vært det senere. Har også ei som ligger "under" normalen i forhold til lengden så vet hvor pes det er å få sånne beskjeder.

Skrevet

jeg gir 120ml(+ -) mme på natttes tid

mellom kl.8-10(spørs når hun står opp) får hun grøt(blandet med 1 1/4dl vatten)blander med frukt for å sette litt smak på det

Så sover hun

Kl. 12-15 får hun et glass middag og litt etter det 120ml mme

kl15-18 litt mme

18-20 et glass joghurt med frukt eller bare frukt og 120ml mme før hun går i seng

Jenta vår er nesten 7 måneder og vokser bra på dette:)

Så høres ikke ut som du gjør noe feil hellre, er nokk jenta de som er kjapp på fordøyelsen..

Skrevet

det jeg ville gjort var å prøve en ny helse søster, bestille time privat hos en barnelege på volvat, snakke med barnelegene på sykehuset når du er inne med hoftene også om vekten, og dårlig vektoppgang, si hva de sier, for det kan være at din helsesøster tar feil med å uroe deg om vektoppgangen. hun legger jo på seg tross alt.

det er riktignok ikke den største økningen du beskriver, men hun legger på seg, hun tar ikke av. ikke var hun veldig stor når hun var født heller sier du. og hun sitter gipset fra hoften og ned.

vi veier en gang hver fjortende dag, og det er noe sånt gutten vår legger på seg også.

gutten vår var født for tidlig, og var ikke så stor, ikke er han så veldig stor nå heller, han var og er i mellom 0,4 og 2 percentlien, de to nederste strekene på kartet, langt nedenfor normalområdet.

men det de sier på mine helsestajsoner for jeg går på to ulike er at så lenge hans egen kurve peker oppover, og ikke bortover er det ikke noe å uroe seg for, dette er helt uavhengig av hveandre.

de sier begge at det ikke spiller så stor rolle hvilken kurve de ligger på, bare de går oppover, og følger sin egen kurve, at linjene bare er hjelpemiddler til å se om det skjer store forandringer i vektøkningen.

det er sikkert fint å gi banan og avocado og andre feite ting, men jeg vet alt om hvor slitsomt det er å ha en baby som ikke spiser. lage rikelig med mat, for en gang inn i mellom hender det at han trår til å spiser mye, og er det nå så skal ha i alle fall få nok. men mesteparten av flasker og mat går i bosset etterpå.

lykke til i alle fall :)

Skrevet

hei!

Du trenger forløpig ikke bekymre deg. Helsesøster følger percentilskjemaene, og de er basert på mme barn. De skal bytte ut skjemaene, men er ikke gjort enda. MMe barn legger generelt mer på seg enn mm ernærte barn.Derfor bruker iallefall jeg percentilskjemaene som en veiledning.

Er hun fornøyd som du sier, så kan det bare bli verre med å stresse å få i mat. Ta det i hennes tempo og tilby. Hun spiser mer når hun er klar. Jeg jobber på nyfødtintensiv, og der har vi en regel om at dersom barnet har doblet fødselsvekta innen de er et halvt år og tredoblet innen et år så er det bra;) Jenta de har jo doblet den pluss nesten et kilo;)

Kollegaen mi si jente var nettopp på 6 mnd kontroll men er 6,5 mnd, og hun veide også noe med 6,6 kilo og 65 cm. Hun var ca 3300 når hun ble født. Og dette var kjempebra. Hun fullammet til 6 mnd, og nylig startet med litt grøt. Men jenta gaper ikke noe særlig enda og det går litt tregt. Men aktiv blid jente, og spiser mer når hun blir klar;)

Lykke til og kos deg med gullet ditt;)

Skrevet

Synes ikke hun er så liten. Jenta mi er straks 9 mnd og veier ca 7600g, hun var 3060g ved fødsel.

På de siste 2 ukene har hun gått opp ca 50 g. Ingen som sier noe av hverken leger eller helsesøster, for hun følger sin egen kurve.

Hun spiser passe bra, ikke kjempemye i forhold til jevnaldrende, men hun får så mye mat hun vil ha.

Pleier å ha en liten skje smær i grøten hennes, og middagene hun spiser er samme som vi spiser. De er ikke laget på lettprodukter for å si det slk.

Ang nattammingen, om du kutter ut det/trapper ned, tar det nok ikke lang tid før hun drikker på dagtid. Tilby henne mm og vann ofte, så tar hun sikkert i på det etterhvert.

Skrevet

har forresten et annet råd..hva med å prøve å gi skive? Jeg fullammet til 6 mnd og han har alltid vært et puppevrak;) han har spist og gulpet og spist og gulpet...men så skulle han få grøt. Hadde også mm i og syntes det var så viktig, men fant ut at han ammer jo så trenger jo ikke egentlig den ekstra melka. Gutten vår har trolig melkeintoleranse, var hos ernæringsfysiolog. Hun sa det var samme næring i brød og grøt, det går på konsistens og om barnet klarer biter. Gutten vår likte ikke de grøtene jeg gav (uten melk i da men er jo ris, hirse og lignende, og en fullkornsgrøt med eple og banan kunne han få- selv om det står spor av melk- det gjorde ikke noe) Men måtte ha banan i for at han skulle like de, og spiste egentlig bare for å spise.Men da jeg startet med skive med leverpostei så var det alle tiders. Han spiser nå store biter, spiser helt selv og sier mmm når han spiser. Han er nå litt over 8 mnd, men startet med skive da han var 7,5 tror jeg...Men du kan jo prøve med skive og bløte den i litt mm?

Ellers liker han eple, pære og banan...jeg har bare gitt fra skje. men nå spiser han bananen helt selv da men;) DU kan og raspe på rivjern, er litt mer smak i det enn de kjøpte og kanskje hu liker smak???

Skrevet

og han har forresten nettopp fått to tenner, men bruker ikke de når han spiser..tygger med gommene;)

Skrevet

Hei

Har jenta di ligget lenge i gips?

Barn som beveger seg mindre enn andre barn går mindre opp i vekt pga mye av barns vektøking er muskelbygging. Dette tar ikke percentilskjema høyde for. Helsesøster stresser deg, uten å tilby deg noe, ikke hør på henne mer!

Skrevet

Heia! Takk for mange konstruktive svar!!

Nå har jeg tilbydt snuppa brødskive dyppet i fruktmos, og hun spiste hvertfall litt, og fikk i henne kanksje 10ml vann fra glass!! JIPPI!! Er utrolig fornøyd når hun spiser litt..

Jeg har bestemt meg for å prøve å gi blaffen i helsesøster, men samtidig har hun på en måte vekket en begymring i meg som jeg synes er unødvendig.. En skulle jo tro at så lenge synne gir uttrykk for å ha det fint så har hun det! Ellers så ville hun vel spist når hun fikk tilbud?

Tørr ikke kutte nattpuppen enda, da den er en såpas stor næringskilde for henne enda, hun har alltid vært en puppenekter dilux, noe jeg nå tror skyldes at hun måtte ligge på hofta som var ute av ledd mens hun diet, noe jeg ser for meg kan ha vært skikeklig ubehagelig! Så nå nekter hun å amme om dagen, uansett hva jeg gjør så er hun ikke interessert..

Hun har vært under behandling for hofteleddsdysplasi siden 4 måneders dagen sin, først 3 uker i strekk, og deretter gips.. Kan nok ha en stor sammenheng ettersom vektøkninga ble dårlig idet vi stratet behandinga.. Har prøvd å foreslå dette med muskelmasse til hs, men hun virker ikke helt med for å si det sånn.. Hun unnskylder seg med at hun aldri har hatt å gjøre med gipsunger før, men da synes jeg det må være hennes jobb å lese seg opp litt eller henvise oss til noen andre..

Og så tenker jeg som så at når snuppa er i gips har hun jo et helt annet aktivitetsnivå enn unger på sin alder, så hun får antakelig ikke brent av like mye energi som de gjør, og trenger dermed ikke like mye næring?

hmmm.. dette ble et rotete innlegg, men er godt å lufte tankene litt..

Skrevet

Hei lille-snupp,

Jeg tror du har helt rett i det med amming og sideleie. Jeg syns også at du har tenkt og gjort alt det riktige, og syns det er veldig trist at du har blitt påført denne tilleggsbekymringen av en dum helsesøster. Hvis du leser deg bakover vil du finne *mange* tråder som ligner på denne. dette er en av de tingene som endel helsesøstre ikke mestrer. Din lille jente vil helt sikkert vokse seg til slik hun skal, og ute av gipsen vil hun antagelig ha en raskere vektøkning enn jevnaldrende når hun kan bevege seg fritt og bygge muskler.

Basert på det du skriver om hennes reaksjon på gips kan dere kanskje ha nytte av å tenke på å bære henne i slynge istedet for en ortose hvis dette blir aktuelt.

Skrevet

Hei Vespa!

Hadde lagt meg igår, så såg ikke svaret ditt før nå..

Nå er jeg kanskje litt dum, men hva er en ortose?

Må prøve å skaffe oss en bæreanordning hvertafall ja, for kjenner jeg blir helt skakk i ryggen av å gå å bære på Synne hele dagen. Hører også at mange har nytte av å amme mens de bærer, noe som er ganske vanskelig med en stiv, sprikende baby. Hun bæres utolig mye på dagene, for hun klarer ikke å bevege seg selv og klarer heller ikke ligg no særlig på magen/ryggen uten masse ektrautstyr, som ergoterapeuten fortsatt ikke har rota seg til å bestille... Skal sjekke ut litt slynger!! Husker du link til sånn slynge-side?

Skrevet

Hei igjen,

Mange barn med HD bruker en ortose etter gips, eller de bruker bare en ortose, en ortose er en slags innretning der bene legges i riktig stilling, bred vinkel, og holdes der, mange barn sover med en slik eller har den på noen timer om dagen. Men det er ikke sikkert dere trenger det? HVIS dere trenger det er det mange, (men sikkert ikke helsestasjonen) som mener at babyen har like god nytte av å sitte i en slynge, enten med et ben på hver side av magen din med ansiktet inn mot brystet, eller med et ben på hver side av hofta di, de får bena ut i en gunstig vinkel og varmen og begevelsen fra foreldres kropp gjør at barnet slapper og og ikke jobber mot , slik det ofte er med ortoser.

Jeg vet ikke hvordan det er å bære en baby i gips i en bæresele eller slynge?

Her er en side der du kan se på forskjellige slynger.

http://lotusbarn.com/zcart/index.php?main_page=page_2

Skrevet

Mitt tips: Grøt 4-5 ganger om dagen, ta en ts kaldpresset rapsolje i grøten. Gi fruktpureer og avokado. Middagsglass er kcal fattige og derfor ikke så viktig for å få opp vekten. Ellers kan du amme henne etter hvert måltid.

Skrevet

aha, da skjønner jeg litt mer!! Det har vært snakk om bruk av skinner etter gipsen, men gipsen skal hun ha i 3-12 mnd så det er så langt frem i tid at det er litt vanskelig å forholde seg til..

Takk for tips om slynge, nå må jeg visst springe, noen roper for en gangs skyld på pupp!

Skrevet

Har selv hatt ei datter med gips , hun var småspist helt fra fødselen av. Veide ikke noe mer enn din datter på samme alder. Hun er småspist enda, og nå er hun 3 år. I dag veier hun bare 11 kg. Jeg hadde ikke stresset med det. Er de ikke sulten så er de ikke det. De spiser det de har behov for. Helsesøsteren min maste også en del på meg fordi hun var for tynn. Har den samme helsesøsteren nå med yngste mann og hun maser lit på ei annen på barselgruppa hvor babyen veier for mye. Alle har bare ikke gjennomsnitt babyen.

Skrevet

Jess. Skinne=ortose.

Jeg syns ikke dere skal vente så lenge på hjelpemidler før dere rasler litt med telefonen, små barn skal prioriteres!

Slynge er flott, det blir kanskje litt ubehagelig med gipsen for den som bærer, men det finner dere en løsning på, så har du hendene frie og jenta di får vært med rundt. Pass også på å legge henne i ulike stillinger (ettersom gipsen tillater) og på forskjellige steder, slik at hun får den samme erfaringen som om hun hadde rullet seg rundt, ålet seg frem med å se rommet fra ulike vinkler etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...