Gjest Skrevet 10. februar 2007 #1 Skrevet 10. februar 2007 Har dere noen gode oppskrifter så er det bare å dele. ;-) Driver å prøver ut en masse oppskrifter nå. Her er en kjempegod suppe: Den er rå. 1 stor porsjon. 3 appelsiner 1 liten avocado 1 cm skrellet ingerfær. Blendes i hurtigmikser. Dette er basis oppskriften. Den er god med jordbær i, banan eller kiwi biter. Det er bare å prøve seg frem. En veldig fin måte å få i seg fem om dagen. Ellers er jo diverse smoothies en super måte å få i seg nok frukt og grønnsaker. Appelsin og gulrotjuice blandet, er veldig godt. Ha opp i frosne frukt og bær etter ønske. T.o.m litt rå brokkoli kan man ha opp i slike smoothies, det blir ikke vond smak, så lenge man ikke har oppi for mye. Supert å gi ungene og seg selv ;-) Her er en pai som er veldig god. 225 grader varmluft. Deig: 3 dl hvetemel 125 gr vegetabilsk margarin el smør. 2-3 ss kaldt vann Fyll: 250 gr hakket spinat (frosen er helt fint) Tomatpuré 1 ss olivenolje Litt hvitløk Salt 300-500 gr tofu naturel Tomatskiver (kan utelades) Lag deigen, trykk den ut i en liten paiform, så bunnen blir ca. ½ cm tykk og forbak den i 10-15 minutter i ovnen. Tin opp spinaten og rør den sammen med tomatpuré, olivenolie, hvidløg og salt i en kasserolle. Tilsett den smuldrede tofu, rør godt og lad det småboble lidt. Held blandingen i tærteformen. Legg lidt tomatskiver ovenpå. Bak paien i ca. 20 minutter. Paien kan godt fryses og smaker også godt når den er kald. Jeg kommer tilbake med flere gode oppskrifter etterhvert. Håper det er flere som vil bidra ;-)
Gjest Skrevet 10. februar 2007 #2 Skrevet 10. februar 2007 Litt elementert ,men det er kun juicen av de appelsinene som skal brukes. Slik at man ikke putter hele appelsinen oppi ;-D Ellers har jeg laget smoothie av juicen til en halv sitron, to pærer som jeg skrellet og tok ut kjernen, 10 frosne jordbær og litt vann. Den ble frisk og god ;-) Flott rosa farge. Sitron er veldig utrensende på kroppen, flott å starte dagen med en halv sitron. Jeg lager ofte juice av to appelsiner og en halv sitron som jeg drikker om morgenen.
*lillerosin* Skrevet 26. februar 2007 #3 Skrevet 26. februar 2007 Endelig en vegeterianer :-) Jeg vil bidra. Og tar gjerne imot flere tips. Skal prøve suppa di :-) Pai med spinat er bare så digg. Her kommer en torbovego: Kryddersterk snabbis - en hurtig vegetarisk curry. ( 4 pers ) 4 pors ris 3 dm purre 2 gulerøtter 200g selleri 400g rød- el hvitkål 400g kikerter på boks 2-3 ss currypasta, gjerne indisk men thai funker også 3 ss olje 2 dl kokosmelk salt pepper - sett igang riskoket - striml purra tynt - skrell gulerøttene og sellerien. Riv grovt - striml kålen (bruk ostehøvel) - skyll kikertene Varm opp currypastaen og oljen i en stor kjele. Fres purre, gulerøtter, selleri og kikerter i 3 min. Hell i kokosmelk og la putre i et par min. Smak til med salt og pepper. Serveres med ris. Strø gjerne rista solsikkefrø over.
SusyQ Skrevet 27. februar 2007 #4 Skrevet 27. februar 2007 Elsker denne siden: http://www.bbcgoodfood.com/ Her kan du gå inn på "refine your recipe search" og velge vegetarian cusine. Da kan du f.eks få forslag til "vegetarian main course in 10-30 minutes", "vegetarian warm starter" osv. Har prøvd mange av oppskriftene herfra og de er helt topp! Digger særlig mixed bean gulash som en kjapp kjapp og super sunn middag. Har alltid i masse ekstra chilli. Nam!
*lillerosin* Skrevet 28. februar 2007 #5 Skrevet 28. februar 2007 Takk for tipset SusyQ! Var inne å titta. Mange gode oppskrifter så det ut som. Spes bra at det var mye som gikk kjappt. Men fant ikke den du liker, mixed bean gulash
cashewnøtta Skrevet 1. mars 2007 #6 Skrevet 1. mars 2007 Her er oppskriften på en kjempegod vegis-lasagne: 2 purre 2 ss smør 1 bx hermetiske tomater 1/2 dl tomatpure 3 dl matfløte 1 terning grønnsaksbuljong 2 ss frisk basilikum (2 ts tørket) 1 ts salt 1/8 ts pepper 6-9 lasagneplater 2 beger cottage cheese 2 dl ost + Purre surres i smøret + Resten av saus-ingrediensene has i, og kok opp + Legg lagvis i ildfast form: Saus, lasagneplater, cottage cheese (Enten 2 eller 3 lag med plater) + Ost på toppen + 225 grader, 30 min på nederste rille
Gjest mphs Skrevet 7. mars 2007 #7 Skrevet 7. mars 2007 Jeg er ikke vegetarianer men har venner som er det og selv er jeg kokk og syns det er både godt og artig å lage mye forskjellig. Sjekk ut denne siden: http://www.matoppskrift.no/sider/vegetaroppskrifter.asp Masse bra her. I går laget jeg falafel 4 men den må du søke etter på avansert søk for å finne.
Wildchild Skrevet 23. mars 2007 #8 Skrevet 23. mars 2007 Her er en god og enkel oppskrift på grønnsaksburrito/pita. Har ikke mål på noe, så det er bare å prøve seg frem, man kan ikke gjøre feil. Blomkål og brokkoli i små buketter dampes. Skrell noen gullerøtter og rasp dem på den groveste raspen. Hakk opp squash i små biter. Hakk opp løk, stek til den blir passe mør, ha i litt barbequesauce. Ta en burritolefse, ha majones på den, ta så på stekt løk, gulrot, blomkål, brokkoli, squash og wrap den sammen. Enjoy! Disse er gode kalde også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå