Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare av nysgjerrighet...

Når dere sier hvor lenge fødselen varte, er det antallet timer som står på det skjemaet de bruker på sykehuset til å fylle ut alt som skjer fra man kommer til ungen har kommet? Eller er det antall timer dere selv regner?

Jeg var selv usikker på når jeg skulle regne start fra, og bruker antall timer som står på det skjemaet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På sykehuset spurte de om når riene begynte, og regnet det som starten på fødselen, så da gjør jeg det også.

Skrevet

jeg regner med den aktive delen av fødseln. da du kan gå med maserier, å modningsfase å greier, regner de på sykehuset fra den aktive delen, altså etter 4 cm åpning. fram til da kan jo ta evigheter...

Skrevet

jeg regnet fra første rie........ og da tok det 5 timer

Skrevet

Fra første rie tok det 32 timer, men var jo selvfølgelig ikke like vondt hele den tiden.

Jordmor sa at de regner fra man har rier hvert 5.min, da er fødselen ordentlig i gang (ikke når noen har 3 min og noen har 20 min mellom seg, men når alle har 5 min. eller mindre mellom seg. )

Så ikke på klokka da jeg, så jeg vet ikke hvor lang fødselen var fra det var 5 min. mellom hver. Da var det helt andre ting jeg tenkte på... GI MEG SMERTESTILLENDE!!! :)

Skrevet

Fra første rie, men sier også hvor lang den aktive fasen var. Det var jo da det virkelig ble vondt. 7 timer fra første rie, 4 timer aktiv. 2 timer utdrivning. Her skal alle detaljer med ja :)

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke fulgte med på klokka når jeg lå der å hadde det vondt, hehe.Så jeg pleier å si at det gikk 12 timer fra jeg kom inn på fødestua til lillegutt var ute...Plusse på 8 timer til fra riene startet.

Skrevet

Jeg pleier å si at knøttet ble født på 24 timer, men jeg vet ikke hvor lenge jeg var i aktiv fødsel. Hadde tross alt 5 min mellom hver rie i ca 22 timer:) Men var ikke så ille vondt å føde som jeg har "forbredt" meg på.

Skrevet

Tok totalt nesten 6 timer her. Fra 3cm tok det 37 minutter..

Er så usikker på dette selv, jeg..

Skrevet

He he, jeg har også lurt litt på hva jeg skal svare. Hører noen sier fra 4 cm åpning, men da jeg hadde det hadde jo jordmor regnet meg som i fødsel en god stund allerede (de første cm tok lenger tid enn de siste).

Og noen sier fem minutter mellom riene, men det hadde jeg jo aldri :-) Jeg ble satt i gang (tok noen runder med kur før noe skjedde), og de første svake riene ("er det dette som er rier tro?") kom med 12-13 minutters mellomrom. Så ble jeg undersøkt av jordmor som sa at nå hadde ting begynt å skje, og deretter hadde jeg rier med max 3-4 minutter mellom fram til jeg fikk epidural 10-12 timer senere.

Så jeg pleier å si at det tok ca 17 timer fra jeg kjente første ri, og ca 16 timer fra riene var nesten sammenhengende. Det vil si, jeg svarte vel vanligvis bare "16-17 timer" til de som spurte når jeg tenker meg, barnløse venninner trenger jo ikke alt for mange detaljer :-) Og så kunne jeg heller utbrodere litt til de som var interessert.

Skrevet

De fleste jordmødre, helsesøstre, leger osv regner lengden på fødsel fra ca 5cm åpning - dvs den aktive fasen.

Skrevet

her tok det 100 timer fra vannet gikk, men jeg hadde jo ikke rier før de siste 9 - 10 timene. og hadde aktiv fødsel på 3 timer sier sykehuset. Da ble jeg ikke undersøkt før jeg hadde 9 cm åpning, og etter det tok det 3 timer.jeg kan jo ikke si at fødselen tok 100 timer....

Skrevet

Den aktive fasen begynner ved 3 cm i følge jm på vårt fødselsforberedende kurs.... Og når de regner gjennomsnittslengder sa de fra første tegn til fødsel : Vannet gikk, blødning eller rier. For meg begynte det med blødning og vannet gikk på 8 cm fordi jm tok det..

Gjennomsnittlig lengde på disse er 18 timer totalt, synes jeg å huske. 9 timer åpningsfase, 6 aktiv fase+1(trykke). Altså lenge på den første fasen. Jeg hadde 9,5+5+20 min:) Temmelig på gjennomsnittet her. Kom inn på sykehuset ved 3 cm. og fikk fødestue da:)

Skrevet

Jeg regner fra første rie,jeg gikk hjemme med rier i 15 timer før jeg reiste til sykehuset,trodde ikke det var vondt nok enda,hadde jo hørt at det var så vondt at man trodde man skulle dø,så jeg kom ut med 9 cm åpning og etter det tok det 3,5 timer før han var ute,så det tok litt tid på slutten..så jeg sier at fra riene begynte til han var ute tok det ca 18,5 time.

Skrevet

Hvis man regner fra første rie så varte første fødsel i ca 80 timer fra første rie, 60 timer fra vannet gikk, 13 timer fra 3cm åpning, 3 timer pressing.

Andre fødsel varte ca 40 timer fra første rie/3cm åpning, 4 timer fra vannet gikk, 1 time pressing, haste-ks.

Skrevet

eg regner fra 4 cm...skulle eg regnet fra første maserie, så hadde fødselen vart i over 2,5 mnd...ble innlagt da med premature rier og åpning, og fra eg ble utskrevet, så hadde eg maserier helt fram til fødselen som var 6 dager før termin=) inn og ut fra sykehuset hele tiden, og gikk med 3 cm åpning i over en måned. dagen eg fødte kom eg på sykehuset med 4 cm åpning og skikkelige rier, og da tok det 5 timer til han var ute=)

Skrevet

Siden jeg ikke vet når jeg hadde 5 cm åpning (kom på sykehuset med 6 cm) Sier jeg at det tok 4 timer og ti minutter fra jeg kjennte første rie til jenta var ute. 10 min press.(2 timer etter at jeg kom på sykehuset, vannet ble tatt like før jeg begynte å presse))

Nummer to ble satt igang ved at dem tok vannet-null rier-2 cm åpning..... 1,5 time så var gutten ute...Alt var klart med andre ord:-)

Skrevet

Tok 4 timer fra vannet gikk til ungen var ute. Fikk første rie 5 min etter at vannet gikk. Mormunnen var helt utslettet da jeg kom på sykehuset, og hodet sto klart. Begynte å presse med en gang, og var på sykehuset under 30 min før ungen var født. Hadde gått med maserier i 3 uker, så det var rimelig klart når vannet gikk...

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Tor faktisk ikke antallet timer står på noe skjema, for de trodde ikke jeg var i fødsel!:P Vannet hadde gått, og de sjekka derfor ikke åpninga da jeg kom. Riene begynte på sykehuset, og etter 3,5 timer med dem kom snulla, så det var ikke noen lang fødsel. Hvis jeg regner fra vannavgang blir det 7 timer.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

De sjekka forresten ikke åpninga før den var på 10 cm til alles store overraskelse, og riene jeg hadde varte bare 30 sek og kom uregelmessig med 6-7 minutters mellomrom,- altså hadde jeg en rar fødsel!:P Pressriene var også veldig svake, så det var vel 1 time jeg pressa.

Skrevet

Hvordan kan man si at fødselen varte fra 5 cm til baby er ute da??

Da varte min i så fall bare 1,5 timer...

Jeg sier 2 døgn!! For jeg fikk rier mandags kvelden og 2 intense døgn senere, på onsdagskvelden kom hun endelig ut!!!

Jeg gikk 2 dager med rier, men det begynte ikke å åpne seg før 2 timer før hun var ute. Eller det var 3 cm de 2 dagene... Og så full åpning på en time og press en time til. Hvis jeg sier at fødselen varte i 1,5 timer vil jo folk tro at det var en LETT fødsel??

Ble litt rotete... Men vil vel tro at fødselen starter da riene setter igang...

Skrevet

Når folk spør meg om fødselen va lang, svare eg alltid: Fra vannet gikk og t ho va ute, 4,5 timer... Og riene mine starta rett etter vannet var gått. Det bli 3 timar viss eg regne fra 3 cm åpning... Låg m pressrier i halvannen time :o(

Eg ha ikkje noe skjema fra sjukehuset, men håpe å få de utlevert på tirsdag....

Skrevet

kan man få fødsels skjemaet på sykehuset? tilsendt?

Skrevet

Regnet fra første ORDENTLIG vonde rie :) den kom på fredags kvelden.. Da hadde jeg gått nesten hele torsdag og fredag med sånne greit vonde rier, men utover kvelden på fredag begynte det å gjøre skikkelig vondt og riene kom mye tettere plutselig.

Skrevet

Siden jeg hadde veer i mange dager, ble legen og en jormor enig om att en fødsle er i gang fra 4 cm. Etter 4 cm tok det 23 timer =0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...