Lone35 =0) Skrevet 9. februar 2007 #1 Skrevet 9. februar 2007 Jeg er 22+5 og har hatt f.v.lekkasje siden 11.januar. Det varierer i styrke fra dag til dag. Noen dager er det bare dråpevis, men andre dager kan det komme små styrtninger. Denne lekkasjen ble til etter en fv.prøve. Jeg er redd jeg kommer til å føde for tidlig. Jeg vet jeg kommer til å gjøre det, men spørsmålet er hvor mye for tidlig. Jeg er sykemeldt og sitter i ro med små unntak hele dagen lang. Og dagene blir lange. Selv om jeg har to barn fra før. Vanskelig å være helt passiv da, noen småting må man jo ordne innimellom. Det jeg lurer på, etter å ha lest mye på nettet om premature barn. (For informasjon fra sykehuset har vært lik null). Altså, skal jeg be dem starte behandling med lungemodningsmedisin når lillegutt er klar for det? Har han ikke bedre prognoser da, om han skulle bli født snart. Jeg håper jo å gå ut tiden men sånn som forholdene er nå, vet jeg sannelig ikke om jeg tør tro på det. Hva tror dere. Noen med rfaring og gode råd? Takknemlig for svar.
*Maggi* Skrevet 10. februar 2007 #2 Skrevet 10. februar 2007 Hei. Jeg har ei prematur jente på 3,5 år som ble født i uke 27 + 2. Hun har vært en solskinnshistorie fra dag 1, ukomplisert forløp på sykehuset uten respiratorbehandling (p.g.a. at jeg fikk lungemodningssprøyter en uke før hun kom). Hun måtte tas med keisersnitt p.g.a. hun fikk for lite næring i magen. I dag er det ingen tegn til skader/senskader som følge av den tidlige starten: ) Hun er fortsatt liten og nett, da... Kjenner også en gutt som ble født i uke 25 som i dag er 3,5 år. Har har heller ingen komplikasjoner etter den tidlige starten, men hadde nok et litt tøffere løp på sykehuset enn vår lillemor. Lungemodningssprøyter er viktige siden lungene er det siste viktige organet som blir ferdig utviklet. Derfor gir man disse når man har mistanke til at det kommer til å bli en fødsel mellom uke 24 og 34 - etter uke 34 regnes lungene som ferdig utviklet. Tror kanskje de ikke setter dem før man har kommet over i uke 24. Med din lekkasje lurer jeg egentlig på hvorfor du ikke har blitt lagt inn til observasjon, når du er så nær uke 24? Hvor ofte følges du opp på sykehuset? Og; tok de forstervannsprøven gjennom livmorhalsen og ikke gjennom magen hos deg? Er forresten selv gravid igjen, har kommet til uke 25 + 4. Har allerede vært innlagt i 3 dager på obs-posten fordi de syntes babyen så litt liten ut på en kontroll i uke 24. Fikk lungemodningssprøytene allerede da, for med min historie fra sist svangerskap samt at babyen er litt liten, tyder det på at det også denne gangen vil være en veksthemming som dukker opp før eller siden. Ingen av legene som tror at jeg kommer til å gå over uke 34.... Jeg er sjeleglad om jeg får gått over uke 30 denne gangen, og kommer jeg til 32 tør jeg ikke håpe på mer. Lykke til - sørg for å ligge mest mulig vannrett.
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 10. februar 2007 #3 Skrevet 10. februar 2007 Hei hei. Vet du... Jeg synes at du skal ta en samtale med lege og/eller jordmor som du går til svangerskapskontroll til jeg. Snakk med de og få ut din bekymring, og hva som er vanlig prosedyre. Ja, lungemodningssprøyte kan være forskjellen på liv eller død. Men det er sikkert begrenset hvor tidlig den settes. Mener at man ikke gjør noen større innsats for å redde små babyer født før uke 23, men håper jeg husker feil. På en annen side så er det vel mange som går med fostervannslekkasjer mer eller mindre hele svangerskapet. Likevel er det ikke godt for deg eller mini i magen at du bekymrer deg. Og når du må være i ro blir det dessverre litt for god tid til å tenke. Derfor synes jeg at du skal snakke med de rundt deg i helsevesenet, og at dere sammen gjør en vurdering. Du må være involvert i avgjørelsene som angår deg og den lille kjempen. Masse lykke til, så krysser vi fingrene for i alle fall klare å komme så nærme uke 40 som mulig :-D
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 10. februar 2007 #4 Skrevet 10. februar 2007 *Maggi* Gratulerer med lille kjempen din, krysser fingrene for at dagene og ukene skal gå
Lone35 =0) Skrevet 10. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2007 Tusen takk for kloke svar alle sammen. Ja jeg går til oppfølgning på St.Olav pga at dette er et risikosvangerskap fra begynnelsen av. Jeg har en kontrollert epilepsi som jeg bruker medisin for, men også av den grunn vil de følge meg nøyere opp og "tvinge" meg til å føde der og ikke ved mitt nærmeste sykehus 15 min unna. Nok om det. Jeg synes de har det så travelt på St. Olavs. Jeg har ikke fått noen fast jordmor der som jeg kan snakke med. Og min lokale jordmor får jeg begrenset timer til. Har vært hos henne to ganger til nå. Og jeg er 22+5 i dag. Jeg ble lovet tett oppfølgning av sykehuset, spesielt etter fvp'en som fikk meg til å begynne å lekke. Da jeg var til UL sist for å sjekke nivået av vann bl.a, hadde dama det fryktelig travelt, og sa vi skulle få en ny time innen tre uker. Dvs innen 20.februar. Jeg fikk brev forrige dagen som ga oss time 27.02 - en uke senere. -Dessuten har vi ikke fått svar på fvprøvene enda! De ble tatt 11.januar. Hvorfor skal de pine folk sånn? Mulig jeg kan gå og skvette fostervann i mange måneder uten at det skjer noe mer, men er det ikke en trygghet i at de ihvertfall begynner med lungemodningsmedisin i uke 23/24 OM det skulle bli fødsel før uke 32 (eller når det var). Heldigvis skal jeg til legen på mandag. men han er nyutdannet allmenn-lege og har allerede gjort mange tabber i min familie (ikke for å klage, han er grei altså - bare så altfor fersk). Men han får rådføre seg med eksperter tror jeg. Etter det dere skriver, så er det alfa omega dette med lungene, og jeg vil jo ha de beste prognoser for lilleungen min om det skulle skje noe dramatisk her. Er glad for hver dag lillegutt får være i magen min. Men like redd hver gang det kommer en "skyllebøtte av vann". Spesielt når sambo er på jobb. Og det er han ofte, og mye. Det finnes dessverre dårlige løsninger for å sykemelde samboere/ektefeller til syke partnere. Helt jævlig. I går f.eks ryddet jeg ut av oppvaskemaskina og fikk den skyllebøtta i trusa. Heldigvis ble det med det. Det stoppa. Men hva med neste gang? Beklager all sytinga. Jeg bekymrer meg bare, og har ikke så mange å snakke med dette om. Ihvertfall som har erfaring. Er glad for tilbakemeldinger. =0)
*Maggi* Skrevet 11. februar 2007 #6 Skrevet 11. februar 2007 Hei Lone. Jeg har svart på meldingen din, men det ser ut som jeg ikke får sendt den? Er postboksen din full?? Kan du gi meg en tilbakemelding på om du har fått den eller ikke (har du fått den har du sikkert fått den minst 3 ganger::
Tommelise 05 Skrevet 11. februar 2007 #7 Skrevet 11. februar 2007 Hei igjen Lone! Du syter ikke! Det er helt naturlig at man er veldig bekymret når man kommer i en situasjon som din. Jeg syns legene og jordmoren din er alt for dårlig til å informere deg. Her må du stå på for egen del!! Du bør be om å få en skikkelig utredning på sykehuset (før slutten av feb), som gir deg svar på hvor alvorlig dette er. Lungemodningsmedisinen er to sprøyter som settes med 24 timers mellomrom. Den kan settes fra uke 23 (og virker ut svangerskapet) . Den har ingen negative konsekvenser for barnet. Årsaken til at legene er litt tilbakeholdne med å gi medisinen er at den for det første er veldig dyr, og for det andre at de ikke ønsker å "tukle med naturen" dersom det ikke er nødvendig. Vær litt stereng med legen din- ikke gi deg før du har fått svar på det du lurer på. Dersom han ikke kan svare deg skikkelig, så be han om å henvise deg ASAP til en lege som kan det. Det at du går og bekymer deg er ikke bra for verken barnet eller deg. Jeg vet ikke hvor alvorlig det er at man lekker, men jeg vet at noen av mødrene på neonatal avd (prematur avd) på sykehuset fødte fortidlig pga forurensning av fostervannet (noe som jeg regner med at man har større sjanse for når man lekker) Beklager om dette skremmer deg enda mer- Det er ikke meningen! Jeg har noen gode, men desverre også dårlig erfaring med leger. Har bl.a. truffet noen mødre som ikke ble avfeid av legene når de begynte å få symptomer på at noe var galt- De var ganske bitre på dette når de endre opp m/prematurt barn. Det beste for deg er å få svar på dine spørsmål, slik at du ikke angrer i etterkant! Du har rett på å få svar- Det er ikke hysteri!! Dersom du føder i uke 22, er det tilstanden til barnet som avgjør om legene setter igang livredning. Du er snart i uke 23, og i uke 23 er legene forpliktet til å gjøre alt de kan for barnet. Lungene er bedre utviklet og overlevelsesraten er mye bedre. Stå på og lykke til!
Lone35 =0) Skrevet 12. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 12. februar 2007 Hei Tommelise 05 Tusen takk for et langt og opplysende brev. Jeg setter pris på informasjon om noe jeg ikke har erfaring med. Jeg er litt lettet over at jeg idag er kommet til uke 23, sånn at jeg har "krav på litt mer" enn i uke 22. Jeg var hos fastlegen i dag og fikk ny sykemelding. Da spurte jeg om lungemodningsmedisin o.a. -Legen min er så fersk, at han ringte fødeavdelingen og spurte. Deretter sa han at jeg måtte skrive opp det jeg lurte på og spørre når jeg kom til ny sjekk på fredag. For han ordnet faktisk en tidligere UL-sjekk og informasjon for meg på fredag. Så slipper jeg å vente til 27.02. Jeg FORVENTER at det kommer fram noe nytt på fredag på St.Olavs! Nå bør de gi meg mer informasjon og plan over hva de har tenkt å gjøre med meg. Jeg hadde ytterligere to store lekkasjeepisoder i dag.
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 12. februar 2007 #9 Skrevet 12. februar 2007 Tross alt - jeg synes det er bra at legen din tar litt tak og prøver og skaffe til veie den informasjonen som du har behov for. Men nå har det vært styr for deg i dag med legebesøk og greier, så legg deg ned og "knip" igjen Og samme hvor fælt det høres ut, så har du nådd ei magisk grense og sjansene øker stadig for at du vil få en frisk, levedyktig baby
*Maggi* Skrevet 12. februar 2007 #10 Skrevet 12. februar 2007 Hei Lone, flott at legen din tok tak i saken og ordnet opp: ) Ikke gi deg - sørg for å få svar på de spm du måtte ha på fredag. Et tips; for å ikke glemme halvparten av det du lurer på, er det lurt å skrive ned spørsmålene før du reiser dit. Da er sjansen større for at du kommer ut med flere svar enn spørsmål etter kontrollen.
Lone35 =0) Skrevet 12. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 12. februar 2007 Takk for svar jenter. Ja jeg skal skrive ned spm. Jeg er litt distre' nemlig. Så det er sikkert lurt. Hvis dere har flere tips og råd, så tar jeg imot alt med takk! Ha ei god natt. Nå begynner jeg å bli trøtt...Gjesp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå