Gå til innhold

Engle / englevakt / beskyttelse KUN om du er kristen ????

Anbefalte innlegg

Skrevet

har jeg tolket dere kristne riktig ?

tror dere at kun dere som er kristne har beskyttelse ?

jeg har ett holistisk syn og blir litt provosert faktisk når jeg hører at jeg må tro på jesus for da får jeg ett godt liv etterpå døden...!?! og at en kun har beskyttelse om en er kristen..

jeg føler at dere tror og ikke har noe hold i det dere tror og mener.

jeg tror på min beste venn f.eks når han sier at han ser ånder rundt seg og får hjelp når han trenger det og han hjelper de når de trenger han...,dette er jo mer fakta enn hva jeg kan si om dere kristne...dere bare tror mens de som har evnen til kontakt med den andre siden de faktisk VET også !!!

håper jeg inderlig har tolket dere riktig, eller rettere sagt bibelen..hmm..!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Interessant dette! Jeg er faktisk enig i mye av det du skriver- jeg er kristen, dog ikke sånn "til kirka hver søndag kristen", men det er en dyp overbevisning. I tillegg er jeg veldig opptatt av det holistiske og alternative- som kanskje folk flest oppfatter som stikk motsatt av det å være kristen! Jeg har ingen problemer med å se at det alternative (for å bruke en samlebetegnelse) kommer fra Gud.

Guds skaperverk er fantastisk- han har skapt oss alle, og alt rundt oss. Han er like glad i kristne som ikkekristne. Og jeg er ikke i tvil om at ikkekristne også har englevakt og beskyttelse! Han plukker ikke ut noen Han "liker" bedre enn andre.

Gud er så utorlig stor- det er vi som ødelegger her med de egoistiske hjernene våre! Jeg er sikker på at mange som sier de ikke er kristne er inne på sporet likevel- fordi samfunnet har lagt betydning i ordet "kristen" som ofte ikke stemmer.

Og tilslutt- jeg tror IKKE det er slik at den som dør "ukristen" havner i helvete... Forfedelig tanke dersom mennesker jeg er glad i skulle ende opp der fordi de ikke tror på Gud på samme måten som meg. Jeg er sikker på at det der ordner Gud opp i - vet ikke om det finnes et helvete engang- er bare trygg på at Gud som er så uendelig god og som har tilgivelse for alt ikke lar noen av oss som han elsker havne i helvete. Så er det sagt!!

Ble rotete og knotete skrevet dette, men jeg håper det ble forståelig og at jeg fikk frem hva jeg mener. Brenner for dette!

Skrevet

Hei!

Jeg føler meg kristen, men går sjelden i kirken, er samboer og tar en fest ilag med gode venner, en gang iblant. Så jeg lever vel ikke etter boka. Har filosofert mye om tro og religioner i mange år, før jeg endelig slo meg til ro med at dette var meg. Jeg kommer fra et lite sted nordpå og er oppvokst med det å tro på Gud, men også ha tro på at det fins mer mellom himmel og jord. Tegn i mennesker og natur. Dette opplever jeg som forenelig og en del av det jeg står for idag.

Jeg tror ikke at beskyttelse fra Gud er forbeholdt de som er kristne.

Men dersom man ikke tror på en gud, tror man vel heller ikke på å få beskyttelse fra det/han/henne.

Englevakt og beskyttelse har man sett mange ganger være til stede i menneskers liv, på tvers av tro og tvil.

Jeg mener at forholdet mellom et menneske og hennes Gud er en personlig ting, som intet annet menneske har noe med.

Man skal leve og gjøre det som er godt mot seg selv og andre, og jeg tror det gir beskyttelse og et godt liv etter døden, på tvers av all tro.

Jeg mener derfor at det er galt av kristne å sette seg til dommer for andre mennesker og det livet de lever. Det er ikke de som skal dømme.

Skrevet

Hei, det er jeg som skrev det første svaret her.

Godt skrevet, anonym, jeg er ganske lik deg tror jeg, lever i samboerskap, tar meg en fest i ny og ne, og er svært lite i kirka.- og er overbevist om at det er greit for Gud!

Vi må huske på at vi lever i en helt annen tid enn bibelen ble skrevet, og det er for dumt å leve "forhistorisk" på de områdene menneskeheten har utviklet seg til det bedre. Tenker bla. på kvinnesyn. Og i forhold til ekteskap- i gamletestamentet var det ikke uvanlig med mange koner, utroskap så det holdt, incest og allslags "galskap". Det må da være mye bedre å leve monogamt i et stabilt samboerskap!

Vi må være åpne for at det er mye vi ikke forstår. Våre hjerner er -for å si det pent-ganske mye mer puslete enn Guds visdom og storhet. Det ER mye vi ikke forstår. Det er synd at vi har en stor tendens til å reagere fordømmende og fornektende når det dukker opp ting vi ikke forstår. I stedet for å være åpne, og villige til å utvikle oss og lære noe nytt.

Begynner kanskje å bevege meg laaangt bort fra det du spurte om HI, tar litt av når jeg blir engasjert...!

Skrevet

Ja d er veldig interessant.., jeg har full respekt for de som tror på en religion altså, for jeg har mange gode venner men jeg kanskje ikke helt 100 % respekt likevel siden jeg ikke forstår alt de tror på ..., jeg skjønner d ikke at de kan hengi seg til en bok...!?!....og opplevelsene som de har hatt med jesus/gud skjønner jeg heller ikke. vel,

jeg tror på kjærligheten i oss mennesker og håper den vil seire til slutt. For det er jo vanvittig myye bra som står i bibelen f.eks MEN: d virker ikke til å gjelde alle mennesker rundt, og slik er det i andre religioner også, jeg tenker at da er d ikke rart d er krig i verden .... ,

jeg skal iallefall gjøre mitt ytterste for at de som møter meg får en okei opplevelse og vet andre vil gjøre det samme :)

HI

Skrevet

Å tro er en frivillig hjertesak.

Å tro på bibelen gjør man også av fri vilje.

Kristne tror som regel på Jesus Kristus, derav navnet Kristen.

Når man tror på Jesus og vil følge Ham så har man Jesus som forbilde og Herre i livet.Da må man lese i bibelen for å få tak i budskapet som Jesus kom med til denne verden.

Et skriftsted kalles for "Den lille bibel", det er Joh.3 og vers 16:

"For så høyt har Gud elsket verden at Han gav sin Sønn,Den enbårne,for at hver den som tror på Ham , ikke skal gå fortapt ,men ha evig liv"

Dette kalles den lille bibel fordi den sier så klart hva det dreier seg om med få ord.

Når det gjelder engler så står det mye om dette i bibelen.

Man må alltid til Bibelen Guds ord for å finne sannheten, det er jo denne som er vår rettesnor og kilde som Kristne.Det står til og med i Joh kap. 1 at Jesus var ORDET som ble kjød ( vers 14).

Angående engler så står det i Hebreerne kap.1 og vers 14 :

" Er de ikke alle tjenende ånder, utsendt for å tjene dem som skal arve frelse?"

og i salme 91 vers 11:

"For Han skal gi sine engler befaling om deg , så de bevarer deg på alle dine veier"

Dette sa Han om Kristus og satan brukte dette en gang for å lure Jesus når Jesus var ute i ørkenen i 40 dager og fastet, det står det om i Matt 4 og vers 5-7, men Jesus lot seg ikke lure.

Min konklusjon er altså at du må gå til kilden, Guds ord.

Skrevet

Nei, så vidt jeg har forstått har alle en verneengel. Jesus sa dette:

"Vokt dere for å se ned på en av disse små. For dere skal vite, at de i himmelen har sine engler, som alltid har adgang til min himmelske Far" (Matt. 18,10)

Nå skal det sies at ingen med sikkerhet kan vite hva som er på den andre siden. Også din venn sier noe han tror. Åndelige ting kan aldri bevises, man kan bare ha en overbevisning som resulterer i at man tror eller ikke.

Men hvordan har du tolket Bibelen da?

Skrevet

Hei, jeg har ikke tolket bibelen så mye . en trenger jo ikke det når kristne går ut og sier at homoer ikke har adgang til kirken osv osv..

vel, jeg er nok ikke enig i at åndelige ting ikke kan bevises, d kan de, når mennesker ser og opplever det fysisk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...