Gå til innhold

Kan jeg ta efedrinen til datteren min

Anbefalte innlegg

Skrevet

som hostesaft til meg selv? Hoster så jeg brekker meg og jeg gulper liksom (iiiik), blitt så mye værre på kvelden nå og jeg har ikke noe å ta for det. Dose evnt? eller det er bare dumt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler meg ikke kvalifisert til å si det, men du kan jo ringe legevakten og be om råd? Da sier sikkert sykepleieren ok?

Skrevet

Efedrin kan brukes av voksne også. Se felleskatalogen.no hvis du føler deg kvalifisert til å lese der, eller ring legevakten ja. Anbefales ikke ved amming forresten, men det er sikkert med tanke på mulig overgang til barnet, og det er vel kanskje ikke noe problem hvis det er barnet sin efedrin i utg.punktet?

Skrevet

Jeg leser litt i felleskatalogen: Mikstur: Bør brukes periodevis, 4-5 dager om gangen. Voksne: 20-50mg (10-25ml) 2-4 ganger daglig.

Forsiktighetsregler: Forsiktighet ved hypertensjon, hjerte- og karsykdommer, tyreotoksikose og dårlig kontrollert diabetes. Digitalisforgiftning. Toleranse utvikles ved vedvarende bruk, effekten bedres igjen etter noen dagers seponering. Profylaktisk ved epidural og spinalanestesi bare når signifikant blodtrykksfall kan ventes. Misbruksrisiko pga. sentralstimulerende effekt. Pasienten bør informeres om at Efedrin kan gi svimmelhet og tretthet, særlig i starten av behandlingen, som gjør at reaksjonsevnen kan nedsettes.

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Føtal takykardi er observert hvis efedrin brukes under fødselen. Preparatet kan brukes ved graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Ukjent. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Bør ikke brukes under amming.

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Psykiske: Uro, søvnløshet, tremor (hyppigst hos voksne). Sirkulatoriske: Palpitasjoner. Urogenitale: Miksjonsproblemer, urinretensjon (ved langvarig bruk, særlig ved prostatahypertrofi). Mindre hyppige: Gastrointestinale: Kvalme, brekninger (spesielt ved større doser). Muskel-skjelettsystemet: Muskelsvakhet. Neurologiske: Tremor (hyppigst hos voksne). Øvrige: Tørste, svimmelhet, hodepine, økt svetteproduksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...