//MAM\\ Skrevet 9. februar 2007 #1 Skrevet 9. februar 2007 Vi har en gutt på 6 mndr. Jeg synes han virker så stresset på en måte. Når vi legger han på gulvet (på ryggen), sparker og veiver han med armer og bein hele tiden. Han er vanskelig å ha på fanget, hiver seg bakover, vrir seg til sidene og er kjempeurolig. Kan jo ikke lene seg tilbake et sekund. Han har vært slik urolig helt fra svangerskapet. Magen min gikk jo i alle rettninger og det var aldri rolig lengre enn en time av gangen. (Og sparkene kunne vare i timesvis.) En helsesøster jeg var hos (ikke min faste), sa han var overaktiv...?(Etter å ha sett hvor urolig han lå på gulvet.) Kan ikke huske storesøsteren var slik urolig. Er det flere her som kjenner seg igjen i dette? Blir litt bekymret jeg, halve slekta mi har jo adhd. He..he.., får håpe vi slipper unna det ;-) (Bare jenter i familien som har diagnosen, og ingen av dem er hyperaktive.)
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #2 Skrevet 9. februar 2007 Kjenner meg igjen her ja. Da jeg var på seksmånederskontroll var legen bare superpositiv og sa han var aktiv ja, men gutter er oftere det enn jenter (hun er jo vant til å se hundevis av babyer). Hun sa det skal være sånn nå på den alderen at de er nysgjerrige og vil utforske verden. Tror det er derfor han er rastløs og vrir og vrenger på seg. Tenk så mye nytt de skal se på og finne ut av! Ta det med ro, han har nok ikke adhd, men er bare en aktiv krabat!
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #3 Skrevet 9. februar 2007 Var kanskje litt rask til å svare. Vår gutt har rolige perioder også altså, vet ikke om din har det? Varierer utfra tid på dagen, om han nettopp har spist osv. Det er litt vanskelig å sammenlikne. Og han lå ganske rolig i magen, men det tror jeg ikke har så mye å si faktisk, mer hvordan de ligger i magen. Tror hs ikke har så mye peiling på sånt, de er jo ikke spesialister på det området, så det hadde jeg ikke tatt så alvorlig.
//MAM\\ Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. februar 2007 Nei da, er ikke så fryktelig bekymret mht adhd, i alle fall ikke ennå. Men han er utrolig urolig. Har to kollegaer, en nabo og en svigerinne med babyer på samme alder. De ligger der så rolig og bedagelig, mens gutten min ligger mer eller mindre å "rister". Men de er jo så forskjellige disse små. Ser jo at han vil mer enn han klarer akkurat nå. Snur seg raskt over på magen, og surrer rundt i ring og prøver og prøver å komme seg fremover. Men kommer ingen vei. Han blir kanskje litt urolig av det også. Men som sagt, han har "ristet/sprellet" når han ligger på rygg siden han ble født. Han ligger aldri med ben og armer ned på underlaget. (Max 3-4 sek i så fall.) Har vært hos søvnterapaut. Hun sa at barn ofte blir hyperaktive av for lite søvn. Nå har han sovet godt 1 1/2 uke, men er like urolig. Hmm...
snull Skrevet 9. februar 2007 #5 Skrevet 9. februar 2007 Høres AKKURAT ut som mi lille snuppa!! Men det er blitt mye bedre. Frem til hun var 5 mnd var det helt umulig å ha henne på fanget....etter hun ble 3 mnd var det uaktuelt å ligge i armkroken, la aldri hodet ned for å hvile seg. Nå , 9 mnd, er hun høyt og lavt....og hun tar seg aldri pause så lenge hun ligger på gulvet.....hører hun puster og peser og kan "arbeide" seg svett. Høres også kjent ut at armer og ben aldri har truffet underlaget når hun ligger på rygg......., forsåvidt har hun ikke ligget på rygg de siste månedene-nekter det!! Bare en liten tanke fra meg.....: har du vært hos manuellterapeut....? KISS - barn kan være veldig urolige og ha veldig vanskelig for å finne roen og noen av disse, som forblir ubehandlet, utvikler ADHD senere i livet... ! Her er det blitt betraktelig mye bedre etter behandlinger hos manuellterapeut og fysioterapeut....kan nå sitte på fanget i ro og mak..- i mer enn 2 min! Kan selvfølgelig også være at han har mye han vil utforske, og at han er i en alder der han utvikler seg mye....med tanke på å krype, reise seg, sitte selv..og dette åpner helt nye muligheter for han ;-) Klem fra
//MAM\\ Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 9. februar 2007 Har hørt om KISS ja. Men har ikke helt peiling på symtomene... Har tenkt at kankje datteren vår hadde det. Hun var skjev som en banan, husker de lo av henne på barsel. Hun ble "trykket" ut av legen under fødselen. Hun gråt i ET ÅR, sov ikke en hel natt før hun var tre år og var misfornøyd bestandig som baby. Nå ble jeg litt bekymret igjen (skal ikke så mye til ;-)) Vi skal på barneavdelingen med henne til mandag, pga medfødte tics... Hadde ikke hørt om KISS den gangen, og nå er det vel for sent å sjekke ut det (hun er 4 år, men sliter ennå med STORE søvnvansker stakkar.) Gutten vår var også litt skjev, men ikke så mye... Men han er litt grinete han også, men ikke så ille som søsteren. Hvor får man tak i manuelltarapaut da? Gjennom lege...hs..eller må man ordne det privat?
snull Skrevet 9. februar 2007 #7 Skrevet 9. februar 2007 Hei ;-) Neida, er ikke for sent å få det sjekket og behandlet....trenger kanskje noen flere behandlinger enn hun hadde trengt som liten, men det lar seg behandle nå også! Når hun er blitt så stor , så mener jeg at de kaller det KIDD-syndrom. Du kan lese masse om dette på www.kiss.kidd.no. Snuppa her har også vært veldig urolig og missfornøyd, ikke skreket så mye, men vært mye utilfreds. Kavet mye, sov dårlig (våknet ofte og hylskrek i søvne), gulpet mye, var skjev, ble forløst med vakum, og har ADLRI kunne sitte i ro på fanget. (men kan det nå da, etter 6 behandlinger hos manuellterapeut). Du trenger ikke rekvisisjin til manuellterapeut, bare ta kontakt selv, men forsikre deg om at hun/han har erfaring med barn. Det er veldig viktig. Vil også anbefale deg osteopat på det sterkeste.....hvis det skulle være snakk om KISS da.....er jo slettes ikke sikkert det;) , men greit å få det sjekket ihvertfall... Hvor i landet bor du...kan kanskje få det sjekket opp fpr det...,med tanke på behandling hos manuellterapeut...
snull Skrevet 9. februar 2007 #8 Skrevet 9. februar 2007 Sorry...ble feil adresse, den rette er : www.kiss-kidd.no og de er ett kjempeflott forum på: www.kiss-kiddforum.com
//MAM\\ Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 9. februar 2007 Å, tusen takk. Bor ikke i Oslo, så det begrenser vel mulighetene for å finne en sånn terapaut. Men jeg skal se hva jeg finner. (Bor i Skien forresten.) Er behandlingen dyr? (Har brukt en del tusen nå, på søvnterapaut og akupungtur på minsten.) Gutten vår er samme som jenta di. Hyler til i søvne og har sovet veldig urolig. Nå finner han søvnen selv om natten, men han skriker til en del ganger. Han også puster og peser noe voldsomt når han holder på på dagtid.
snull Skrevet 9. februar 2007 #10 Skrevet 9. februar 2007 Kan høres ut som han har KISS da ja. Vi bor i Tromsø, og har reist til oslo for å få snuppa behandlet 6 ganger. Har vært på barneklinikken i oslo...det er en privatklinikk hvor de behandler MANGE barn med KISS/KIDD , og de vet hva de driver med!!! Helt utrolige resultater, ihvertfall her, og har hørt om mange andre også som har fått " nye " barn! Der koster det ca 600 kr første gang og 400 kr for påfølgende behandlinger. Hos manuellterapeuter som har driftstilskudd betaler du ingenting...., og jeg vil tro det finnes flere av disse i nærheten av dere som har erfaring med behandling av KISS-barn. Det er ingen av disse her i Tromsø! Kan godt finne dette ut for deg hvis du vil....
//MAM\\ Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 9. februar 2007 Fant noen adresser på siden du ga meg jeg. Kjenner igjen masse ved jenta vår. Kjente igjen holdningene hos noen av spebarna også. Det var beskrevet symtomer hos en 4 åring der, og masse stemte! Mye stemmer i grunn med gutten vår også. Han satt fast med skulderen og ble dratt ut. Da ryker det vel noen tusen lapper til, men det er jo verdt det. Kanskje jenta vår kunne slippe å ligge 1 til 2 timer i senga si før hun omsider sovner. Har så vondt av henne som strever sånn. Tusen tusen takk for all hjelpen snull ;-)
snull Skrevet 9. februar 2007 #12 Skrevet 9. februar 2007 Ja, det er dyrt-det er sikkert, men det er jo verdt det ja. Er så grusomt å se at de ikke har det bra..., også er det liksom ingenting man kan gjøre der og da for å hjelpe. Kjenner til det med lang innsovningstid...jenta mi kunne kave seg søkkvåt før hun endelig fant roen og sovnet. Armer og ben gikk villt! Måtte ei stund, da det sto på som verst, ligge ved siden av henne og holde armer og ben fast. Men tro meg......det blir mye bedre etter noen få behandlinger...... Masse lykke til..., og bare spør hvis det skulle være no ;-) Klem fra
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2007 #13 Skrevet 9. februar 2007 Hei! Akkurat sånn som dette er jenta vår også. Jeg har selv AD/HD, og har også tenkt endel ganger at nok vår lille tulle har det samme. MEN; det er vel ikke verdens under gang at han har det? Han er heldigere enn mange andre barn med AD/HD, som har en mamma som deg, som er klar over at det er mulig at han kan ha det! (jeg fikk selv ikke diagnosen før jeg var 23 år, og det er ikke så moro..) Og bare en liten kommentar; man utvikler ikke AD/HD.. det er medfødt. en kjemisk ubalanse i hjernen, som ikke kommer av låsninger i nakken.. Håper det ordner seg for dere, på den ene eller andre måten
snull Skrevet 9. februar 2007 #14 Skrevet 9. februar 2007 Var vel kanskje litt uklar der ja...sorry.....jeg mente at barn med ubehanldet KISS kan utvikle ADHD-symptomer. Da med tanke på den konstante uroen som mange av disse barna kan ha, samt konsentrasjonsvansker og søvnproblemer.....
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #15 Skrevet 9. februar 2007 Jeg kjenner meg veldig igjen. Har hatt det samme "problemet" her! Mathias var også slik siden fødselen...jeg ser det er noen her som sier at de skal være litt aktive når de er rundt 6 mnd, de skal jo utforske verden etc etc!!! Unnskyld meg men &"%#&!d#!d#//!! Jeg er ikke s å sint som det virker som altså...men er såååå lei av å høre at det er bra de (barna) er aktive i allefall! Altså! Når en baby har flakset med armene og sparket med beina siden h*n ble født er det ikke bare normal aktiv unge vettu! Ikke for å skremme deg //MAM\\, men jeg har sett meg såååå lei de som tar det for gitt at det er normalt høy aktivitetsnivå/stressnivå det er snakk om. Jeg har utallige ganger blitt spurt om hvordan det går med Mathias og i begynnelsen svarte jeg som det var (hyper/stressa/urolig), men da jeg bare fikk som svar at "ja de er aktive de små" så ble jeg dritt lei. Nå svarer jeg bare at det går bra når folk spør! Jeg har prøvd å forklare situasjonen til Mathias, men ingen skjønner eller vil skjønne! Det er vel ingen babyer som vil utforske verden etc. med en gang de blir født...altså ikke på den måten at de er mer aktive...såvidt jeg har skjønt og vet så ligger fleste nyfødte ganske så stille! Jeg var også redd adhd, men det har ikke blitt påvist her. Vi har gått til behandling hos en refleksolog med Mathias og det har hjulpet masse!!!! Anbefales! Det kan jo umulig være godt for de små å stresse sånn...og det er heller ikke "normalt". Unnskyld meg hvis jeg virker sint...egentlig ikke meningen...men klarte bare ikke å holde meg nå! Beklager:) Lykke til //MAM\\ Send meg en pm om du vil ha kontakt info til refleksologen vi har gått til:)
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #16 Skrevet 9. februar 2007 må bare si at Mathias hadde kun rolige perioder da han sov, ellers gikk armer og bein i ett!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2007 #17 Skrevet 9. februar 2007 : ) Bare tenkte jeg skulle understreke det Men kan jeg spørre et spørsmål? Er i hovedsak KISS låsninger i nakken? Vi har akkurat vært hos kiropraktor med lille snuppa(6mnd), hun er akkurat som beskrevet ovenfor. Og hun har skeivt bekken, og det knakk noe voldsomt i nakken..
snull Skrevet 9. februar 2007 #18 Skrevet 9. februar 2007 Ja, det er låsninger i noen av de øverste nakkevirvlene...., men som kan skal "ubalanse" i ryggen og bekkenet ...
//MAM\\ Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #19 Skrevet 9. februar 2007 Hmm...skjønner at vi må gjøre noe ja. Sannsynligvis med begge barna. Samboer mener som oftest at jeg stresser for mye med å finne ut av ting, men etter nå å ha vist han denne kiss-kidd siden, synes faktisk også han at vi bør se litt nærmere på barna våre. Og det er utrolig mye som stemmer med datteren vår, nesten ALT! Sover dårlig, dårlig grovmotorikk, klønete i trapper, redd for å skli. Har hørt at en del leger "fnyser" av denne Kiss diagnosen, men jeg kan kanskje prøve å ta det opp når vi skal på barneavdelingen på sykehuset til mandag. Vi har jo ventet snart et halv år på time, håper vi finner ut noe som kan hjelpe henne. Tusen takk for så mange fine svar ;-)
//MAM\\ Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #20 Skrevet 9. februar 2007 Har sendt deg en pm Mathias*22.06.06*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå