Gå til innhold

Er Teodor litt på etterskudd? Blir lei meg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så lei meg jeg... Er Teodor litt treg av seg...? Han blir 8 mnd den 24.feb, men krabber ikke enda, sitter ikke selv, reiser seg ikke opp...

Han driver ivrig å øver seg på skikkelig krabbing for tiden, men enn så lenge så skyver han seg bortover gulvet. Rompa blir litt for tung ;)

Han sitter snart selv, vi har ikke trent så mye på det før nå i grunn, alt kommer når det kommer.

Men det er så mye " hva kan dine barn, hva kan de ikke osv " at jeg føler at Teodor henger sånn på etterskudd... Har vi som foreldre gjort for lite for å hjelpe han ? Skal jo ikke drive å sette opp småbarn som ikke kan sitte osv.... Han sier ikke mamma eller pappa, sier Bø ( tror jeg ) å snakker masse universalt babyspråk...

Er han litt på etterskudd, eller ? Så mange andre på hans alder som tar sine første skritt... Eller de som er litt yngre også, for den saks skyld....

Er jo så mye fokus på hva de små kan og ikke kan....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres helt normalt ut!

Gutten min er 11 mnd, og har nettopp lært seg å krabbe. Han krøp fra han var 7 mnd, og reiste seg opp da han var 9 mnd. Kunne ikke sitte selv før han var over 8 mnd. Tror det er normalt, jeg har ihvertfall ikke tenkt at han var sent ute.

Skrevet

Det er SÅ stor forskjell på barn og utvikling. Om han er litt senere enn gjennomsnittet nå, skal du ikke bry deg om det! Før du vet ordet av det har han tatt igjen jevnaldrenene.

Skrevet

Kan ikke egentlig svare deg på spørsmålet ditt, men ville bare trøste litt. Fetteren min gikk ikke før han var nesten halvannet år og han har spilt på juniorlandslaget i fotball, så det kan jo endre seg ;o)

Spør helsesøsteren din hvis du er usikker, men hvis hun hadde ment at han lå veldig etter, så hadde hun nok sagt det.

Ikke bry deg så mye om disse trådene om hva ungene kan, for det er nok de med unger som er veldig tidlig ute som er ivrigst på å svare på sånt.

Skrevet

Han ligger helt normalt etter kurven, min lillegutt som blir 8mnd er på samme stadiet som din, er bare det at det er mangen tidlige spretterter her:)

Skrevet

Har hele tiden fått høre av Teodor er akkurat der han skal være utviklingsmessig, aldri på etterskudd, men det er jo så mange på 6-7 mnd som krabber, sitter og reiser seg opp... Merker at det skjer så mye fra dag til dag nå, han er så ivrig der han prøver å ta krabbetak :)

Han er jo over alt, han skyver seg bortover :) Men jeg har ikke villet presse han eller noe, tenker at det kommer når han selv vil.

Men blir litt lei meg likevel :(

Skrevet

Det er virkelig IKKE vanlig at de tar sine første skritt når de er under 8 mnd, det er heller VELDIG uvanlig. Nei, han er ikke på etterskudd. Jenta vår satte seg ikke opp før hun begynte å krabbe. Alt kom liksom på en gang, hun begynte å krabbe og sette seg opp da hun var 7 1/2, så uken etter begynte hun å reise seg. Går fortsatt ikke mye, tar bare noen få skritt mens hun holder seg i møblene.

Det kommer, ta det helt med ro!!

Skrevet

Slapp av, alt er nok normalt!

Du skal ikke føle på det noen unger er rett og slett litt mer bedagelige enn andre. Jeg har en storebror som mamma sier "hadde bly i rompa" som baby. Han kunne ikke sitte ordentlig og ikke gadd han krabbe, begynte å gå da han var 15 mnd, han skrek aldri og var fornøyd med å sitte i vogna og observere. Ellers kunne han sitte i timesvis med en liten bil f.eks. Og vet du hva? Han er helt normal både fysisk og psykisk, gjort det bra på skolen bestandig og er svært oppegående.

Synes ofte det er det eneste andre mødre snakker om, er hvor tidlig ungen er kontra andres unger eller hvor flinke mødre de er selv som gjør ting mer tungvint enn det må være.

Ikke vær bekymret og drit i hva andres unger gjør.

Skrevet

tror du skal ta det knusende med ro. jenta mi var treig motorisk (ifølge fysio og helsesøster) men rett før fylte 1 så kunne hun omtrent ALT! 13 mnd gammel så vandra hun avsted på gulvet. Så ikke bli lei deg hvis han ikke krabber nå. venninna mi har ei datter på 9 mnd som ikke krabbe og sitter såvidt selv. ikke ta sorgene på forskudd med andre ord.

Skrevet

Som alle sier, det er normalt. Det er sikkert som solen står opp at han kommer til å sitte og gå. Bare vær glad du for at du ikke trenger å fly etter han så mye ennå :-)

Skrevet

Han er ikke på etterskudd, jeg tror bare veeeldig mange liker å fortelle at sitt barn er tidlig ute, derfor høres det ut som han er treg, men det er han altså ikke:) Kos deg nå, de blir alt for fort store!!!

Skrevet

jeg tror han er helt normal... datteren min satt seg opp selv en uke før hun ble 8 mnd...hun har aldri ålt seg fremover/dratt seg fremover på magen.. men hun har rullet...

hun lærte å krype på alle fire når hun var 8 mnd og en uke... det går i super fart bortover no ... (hun er akkurat blitt 9 mnd) ... hun har såvidt begynt å reise seg opp på beina de siste dagene...

har hørt om mange som er mye seinere enn det din gutt er... men her inne er det jo sånn at de som har barn som er tidlig ute med noe, skriver om det med engang..;) og det skjønner jeg jo godt i grunnen...jeg er allitd veldig stolt når hun har lært seg noe nytt..;) hadde vært det om hun begynte å krype når hun var 1 år og..;)

Skrevet

Hei du!

Nå skal jeg prøve å berolige deg litt. Teodor er nok overhodet ikke på etterskudd. Jeg er utdannet førskolelærer, og kan fortelle deg at du har ingenting å bekymre deg for.

Jeg har selv en datter på 7,5 mnd, som har hatt hoftepute.Og akkurat har begynt å rulle skikkelig. Var en tur med henne hos fysioterapeut. Da fikk vi beskjed om at det er et utrolig sprang på hvordan de utvikler seg.

De går alt fra de er 8-18 mnd....

Og når det først begynner å skje ting, så går ting veldig fort...

Så ta det helt med ro:)

Skrevet

Min som ble 8 mnd nå den 1.feb, kan å sitte oppe selv. Også kan han å skubbe seg bakover og i ring! ;)

Så her også venter vi spendt på krabbinga! :) Kommer vel snart tenker jeg!

Skrevet

Slapp av! Eldste sønnen min gikk ikke før han var 17 mnd han. Det er seint kan man si, men han er helt normal han.

Skrevet

Ikke sein nei. helt på normalen ;-)

Håvard satte seg opp når han var 8 mnd og 5 dager, reiste seg dagen før, begynte å gå rundt bordet uken før han ble 9 mnd, og når han ble 9 mnd krabbet han. Nå som han er 9 mnd står han aleine uten å holde seg i 10 sekunder, noen ganger mer.

Selv om noen babyer satte seg opp når de var 6 mnd synes jeg Håvard var myyyyye flinkere enn dem, hehe, fordi uansett når han gjør det, sent eller tidlig så er jeg verdens stolteste mor når han greier noe nytt, og fodi han er min er han flinkest i verden!!!

Skrevet

Min gutt blir snart 8 mnd og høres akkurat ut som din gutt...og han er ikke noe tregere enn de andre babyene på barselgruppa vår...

Skrevet

høres helt normalt ut ja:)

gutten vår er litt over 8 mnd og lært å åle seg da han ble 8 mnd. har tidligere rullet og ruller endel enda. han kan nå sitte ganske stødig når vi setter han, men gjør det sjelden sidan han ikke gjør det selv. Hørt at en ikke skal sette de før de setter seg selv, og mener de utvikler seg bedre av å finne ut ting selv. Han sitter når vi spiser, og av og til litt i vogna. Dess tregere de er, dess mer vett har de når de utfører bevegelsene;) hihi eks en som går når han er 10 mnd kontra en som er over året...

Skrevet

jeg har nå hørt at gjennomsnittet for krabbing, sette seg opp o.l er 9 mnd. Det er han jo ikke enda. Og det er gjennomsnittet. Så for hver beibis du ser som er 2 mnd tidligere enn det, må du huske på at det finnes en beibi "der ute" som da begynner når han er 11 mnd. Osv;-D

Er jo særdeles stor normalvariasjon knyttet til dette, så alt er sikkert i sjønneste orden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...