Gå til innhold

Sove natta alene 4år-behøver HJELP! 3uker til termin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:-)

Noen som har lyst å dele erfaringer med klistermerke belønning eller lignende.

Jeg har en datter på snart 4 år som kommer inn til oss hver natt.

Etter jul så er det vår feil, jeg har vært sykmeldt og ikke vært konsekvent hver natt. Før jul kom hun gjerne kl 03, hvis vi fulgte henne på do og så på rommet sovnet hun. Nå kommer hun i sengen vår kl 00.30. Ingen av oss sover gjennom hele natten. Vi våkner på runde og får meget forsyrret søvn. Ikke bra for noen av oss. Hun bærer ikke preg av å ikke ha sovet tungt gjennom natten. Den høygravide mor og jobbende far derimot er sliten..

Hun er ikke trassig ellers og Jjeg synes grensesetting går ok - på dagtid..

Prinsesen vår skal få en lillebror om 3 uker og nå er jeg motivert til å gjennomføre dette.

Behøver en bombesikker plan:-)

Greit å gi det klistremerket når hun har sovet natta gjennom, men hva når hun ikke gjør det.

Og hvilken større belønning skal hun ev få etter 5 -10 stk? Er i utgangspunktet skeptisk til å måtte belønne med å kjøpe ting, har tenkt ake tur -kino-leie film-få overnatte med kusine. Men er åpen for deres erfaringer. Håper på at mange svarer - lyst å starte i helga, da er vi to som drar lasset. På hverdag synes jeg det er mest rettferdig at jeg tar det siden han må på jobb.

TUSEN TAKK FOR HJELP!!:-) :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Hadde samme problem som dere før lillegutt kom, og rakk ikke å gjøre noe med det. Hun var 3 år og 11 mnder da han ble født og hun kom inn til oss nesten hver natt. vi har aldri prøvd noe klistremerke system. vi forklarte henne at nå kom lillebror til å sove hos oss og at vi ville at hun skulle sove på sitt rom. pappaen sov en del netter inne hos henne etter å ha fulgt henne tilbake. en gang (da hun nektet å gå til rommet sitt) tok jeg med meg lillebror og la oss på hennes rom. det var visst veldig dramatisk for hun gråt sårt da :-(. nå sover hun oftest hele natta uten at vi ser noe til henne. (10 mnder siden fødselen) mye fram og tilbake. men sove gjennom natten? det har vi ikke gjort siden år 2002 :-) må man det da? lykke til, selv om jeg ikke har noen metode - min metode er å ta det som det kommer, ikke ha så mange krav til hvordan det skal være, da blir man skuffet og sliten. lykke til med familieforøkelsen og kos dere!!!

Skrevet

Takk for svar:-)

Jeg føler det mest naturlig å kun forklare henne dette - ikke bruke klistremerker.

Hun sier også at hun vet at hun må sove på rommet sitt når lillebror kommer, for det er for trangt hos oss.. Hun sier hun skal lære seg det når babyen kommer. Så veslevoksen og fortstandig :-)

Er vel slik at jeg er litt sliten nå - og kjenner at jeg må få sovet.

Samtidig er det bare tre uker før alt blir snudd på hodet for henne - og hvor galt er det om hun kommer..? Snart må hun ta mange hensyn til babyen...

Men er redd jeg er for naiv hvis jeg tror det ordner seg av seg selv....

Må bli enig med meg selv. Når jeg tar avgjørelsen -fullfører jeg.

Hører bare det er så mange som er såå fornøyd med å gjøre slike belønningssystem. sukk..

Skrevet

hadde det sånn før fødselen jeg og. men det blir bedre når babyen er ute. kos deg på sykehuset og ikke dra hjem før du må!

Skrevet

Vi har gjort det veldig enkelt. Ikke noe belønning eller noe. Noen dager med harde netter, men det er verdt det. Vi har bare fulgt han inn hver gang han har kommet inn til oss. Vi snakker 5-6 ganger i løpet av natta. Til slutt skjønnte han tegninga og slutta å komme. Det hander jo at han kommer enda. Hvis vi er supertrøtte så sier vi at han kan ligge på gulvet ved siden av senga. Uten madrass. Det er jo ikke behagelig så da er sin egen seng å foretrekke. Aldri opp i foreldresenga før på morningen er vår tale.

Skrevet

Hei Nemone.

Vår 4-åring slet også veldig med søvnen. Våknet og gråt hver natt. etter mange netter med gråt, følge tilbake og mislykka klistremerke opplegg, endte vi opp med å ha en madrass ved siden av vår seng. Da kunne hun være trygg på at vi var i nærheten, uten at alle mistet nattesøvnen. Hadde den madrassen ved siden av vår seng i ca.2mnd.

Skrevet

Vi har en nyfødt gutt og en på snart 3. Han har kommet inn hos oss og sovet i vår seng i flere måneder, men nå når jeg er så mye oppe ellers på natta ble det for tøft.

Vi satte opp reisesenga i enden av senga vår og forklare han om kvelden at om han voknet om natta fikk han ikke komme opp i mamma og pappa sin seng før morgenen (7), men han kunne sove i resiesenga om han ville. Vet ikke om det gjør noen forskjell men fordi lillebror sover på rommet vårt ville jeg gi han et tilsvarende tilbud for å forebygge sjalusi. Så langt fungerer det greit.

Skrevet

Hei, vi hadde også ei som kom inn til oss om natten - nesten hver natt.

vi brukte klistremerker - og hun måtte ha 20 eller var det 25 før hun fikk premie. Hun fikk et klistemerke på kalenderen på kjøkkenet for de nettene hun sov hele natten i sengen sin. Og jeg tror det var 1 eller 2 netter hun ikke fikk klistemerke atlså, det var kjempemotiverende for henne. Men akkurat nå husker jeg ikke hva hun fikk i premie... men det var ikke noe voldsomt altså.

De nettene hun kom, ble hun fulgt tilbake i sin egen seng med det samme.

Men når lillebror kom og sov på vårt rom (hun ble 4 år noen uker etter at han ble født) - så skjønte hun liksom at hun var blitt stor og at han trengte plassen hos oss, at han ble ammet i sengen etc - vi ble kjempeoverrasket, og på de 9 mnd hun har vært storesøster tror jeg kanskje hun har kommet inn til oss 5 ganger...

Så forklar henne hvorfor dere gjør dette etc, det er viktig.

Skrevet

Hvis dere ikke allerde gjør det; kan dere ikke avtale med henne at dere tisser henne når dere legger dere. Ja, dere må ta henne opp når hun sover, men da kommer hun trolig ikke inn til dere igjen halv ett.

Fokuser også på hvor flink hun er til det hun er flink til, når hun sover hele natta i egen seng ol. Gi henne en ny dukke/leke el å sove sammen med hele natta i egen seng.

Og forklar henne også at du trenger å sove masse alene i sengen din slik at du ikke er så trøtt når lillebroren kommer.

Skryt av henne når hun er flink slik at faren også hører det - da blir hun trolig enda stoltere.

Lykke til!

• 3 uker senere...
Skrevet

Det kan helt sikker være en bra løsning med klistermerke belønning.

Selv har jeg tatt inn en madrass og på gulvet på siden av senga,å sier at kommer han inn må han ligge der,å det står jeg for.

Jeg tenker at hvis han er redd må han berre komme,men ikke i senga,kan ikke si at han er redd når han ligger rett på siden,å det er jo berre en gang de er små,me savner det vell etter at de har sluttet å komme inn...ironisk.. .

Skrevet

jeg er personlig helt i mot klistermerkebelønning... pg.a mange ting

4 åringer kommer jo ofte i "marerittalderen" de vokner ofte...

det kan jo komme sjalusi... og hvor leit er det ikke å være 4 år å stå utenfor når mamma og pappa koser med lillebror i senga?

barn på 4 år tenker og funderer mye og oppdager nok en del av livets virkelige realiteter.og dette bearbeides jo ofte på natta.....

så selv om hun gjerne ville pliiiise dere med å sove hele natta så kanskje hun ikke klarer det fordi hun trenger dere... og skal hun da få "skylda" om hun ikke klarer å sove natta igjennom!!?

nei gjør som du har tenkt, fortell og forklar og vær litt romslig i begynnelsen...

vi har reiseseng oppe og storesøster sover i den om hun kommer inn om natta!!

jeg ønsker heller ikke å bli avvist om jeg har hatt det trist og leit og trenger en arm og sove på... og jeg er voksen!!

lykke til med lillebroren som kommer, det kommer til å bli fantastisk!! og det går sikkert kjempebra!!

• 3 uker senere...
Skrevet

Enig med anonym her. Vær romslige!

Skrevet

Et tips-særlig pår det gjelder våkning pga dobesøk:

Vi satt potte ved senga og et grønt nattlys som vi kjøpte på ikea.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...