Gå til innhold

Nattavvending

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter ett år med pupp hele døgnet, skal det nå gjøres et helhjertet forsøk på nattavvending. Det har mammaen og pappaen i huset bestemt. Kanskje mest mammaen for hun synes nå at nok er nok. Nussa har ikke blitt spurt. Hun har ikke stemmerett i denne saken. Hvis hun hadde blitt spurt, ville hun sannsynligvis ha sagt "nei!" Folk rundt oss har lenge sagt at "Det der må dere slutte med! Hun er jo så stor!" men jeg har følt at det er opp til oss å bestemme når det skal skje. Det har vært greit å beholde den i denne perioden da pappa har vært hjemme i pappapermisjon og mamma har vært på jobb, men nå er puppen tilgjengelig på dagtid igjen og både mamma og pappa kjenner at nattero er noe som absolutt bør gjeninnføres i dette huset.

Er det noen andre her inne som har gitt nattpupp lenge og som vil dele sine erfaringer? Hvordan gikk dere frem? Jeg har pleid å amme på et mørkt soverom, og Nussa har til tider sluknet ved puppen. Nå skal jeg prøve å gi pupp i stuen, så får det bli pappaens jobb å bære henne opp og legge henne i våken tilstand. Han skal også bli inne hos henne og legge henne ned hver gang hun reiser seg. (Så får vi se hvor mange ganger han må gjøre det før hun blir trøtt.....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen tips fra meg desverre....

tør ikke tenke tanken på hvordan det skal foregå en gang her i heimen... det får bli som det blir.

De to siste netten har minste blommangutt bodd på puppen - pga feber - og det enste han har villet ta er pupp...puh - og det er ikke bare bare å fullamme en 13 månding med feber når en selv har feber og influensa. Gårnatta var et mareritt - hver gang jeg ammet skar det smerter gjennom marg og bein pga febern og influensaen - ble liksom bare 10 gnager verre når han ammet enn ellers...håper jeg er bedre snart - 4 døgn med sykdom er ikke moro.

ble ikke noe svar fra meg da - bare syting...men får dytta tråden din opp i allefall

klem

Skrevet

Huff, da! Stakkar dere! Husker hvor ille det var å amme med omgangssyke, og kan tenke meg hvordan det er med feberhet, verkende kropp. Håper dere snart blir friske, både du og lillegutt!

Her forløp den siste kvelden/natten slik: Jeg ammet i stuen. Hun ville bare ha det ene brystet, null konsentrasjon. Pappaen bar henne opp og var sammen med henne på mørkt soverom til hun sovnet. Det tok ca en time. Hun var blid og fornøyd, sang og pratet. Skulle stadig opp på to, og pappaen la henne ned igjen. Hun oppfattet det vel som en lek..... Da hun endelig sovnet, var klokken rundt 20.30. Ved 00.30-tiden kom det en lyd fra soverommet hennes. Da tok jeg henne opp og lot henne suge litt. Måtte få ut litt av det andre brystet. Vil ikke gå for fort frem av hensyn til brystene....tette melkeganger osv. Jeg la henne igjen, og hun sov helt til ca 6.30. Ikke dårlig!!!! Jeg var våken flere ganger i løpet av natten og ble bare liggende og lytte. Ventet vel på den velkjente stønningen som pleier å gå over til skriking. Vi har trappet ned litt de to siste nettene. Da har pappaen lagt henne ned uten at hun har fått melk et par ganger. Den siste natten gikk over alll forventning. Håper det fortsetter sånn. Utfordringen blir nå å få henne til å sovne om kvelden. Får prøve samme måten et par kvelder til. Hvis det ikke går, får vi prøve en annen metode......

Takk for at du dyttet tråden min! Rart at ingen her inne har noen erfaringer i forbindelse med nattavvenning. Det er kanskje ikke så vanlig å holde på så lenge som du og jeg (og et par andre jeg kjenner) har gjort.....

Skrevet

Jeg ga ikke nattpupp så lenge, men minstemann var 9 mnd. Fulgte egentlig den fremgangsmåten dere har tenkt ut. Min erfaring er at det nesten alltid er verre å tenke på å gjøre det enn å gjennomføre det. Det hører jeg stadig fra venninner også. Man tror kampen skal bli så stor og så går det relativt greit. Etter tre-fire netter maks er det gjort for dere også. Lurt å vente til dere er enige om at nå vil dere gjøre et helhjertet forsøk. Det er jo litt slitsomt, så man skal ikke gjøre det fordi andre synes man burde.

Lykke til :-D

Skrevet

Hei på dere! Lenge siden sist! :-)

Jeg ammer fremdeles stort sett hver tredje time døgnet rundt. I det siste har han begynt å sove over et av måltidene, slik at han sover 5 - 6 timer i ett strekk. Jeg synes ikke det er noe problem. Jeg har ikke erfaring med langvarig nattamming fra før, siden de to store ikke ble ammet mer enn to og fire måneder, men niesen min sluttet med nattmat av seg selv da hun var et og et halvt.

Hvis / når jeg føler at jeg må nattavvenne, kommer jeg til å tilby vann på flaske i stedet for pupp. Da kan han få pupp hvis han synes det er helt supernødvendig. Jeg prøvde dette en liten stund før jul, og det fungerte ganske bra, men da han fikk jeksler var pupp den eneste trøsten som fungerte, så da utsatte jeg nattavvenningen. Og nå føler jeg ikke noe behov for å nattavvenne ennå.

Skrevet

Hei Husnissa! :-)

Lenge siden vi har hørt noe fra deg her inne nå. Ja, en ammer til mor eller barn føler at nok er nok. Kveldene og nettene begynte å bli ganske slitsomme her i huset, så jeg fant ut at jeg ville slutte. Slitsomt å bli vekket flere ganger om natten av et barn som står i sengen og skriker. Hun ville ikke die liggende, så jeg måtte sitte på sengekanten eller i en stol og mate henne.

Etter at vi begynte med avvenningen, har hun bare villet ha ett bryst om kvelden. Jeg gir henne det andre rett før jeg skal legge meg, tar henne opp mens hun sover. I dag tidlig våknet hun litt over åtte. Hun våknet en gang i natt, men ble da lagt ned og roet ned av pappaen. Den store utfordringen er kveldene. Hun reiser seg, synger og prater og pappaen legger henne ned. Slik holder de på i en time. Vet ikke helt hvordan vi skal få henne til å sovne uten å måtte holde på i "en evighet." Tror vi har prøvd det meste bortsett fra "sleepsense."

Hvor lenge skal du være hjemme? (Antar at du er hjemme siden du ammer så mye.) Jeg skal være hjemme til midten av august.

Skrevet

Takk for det! Ja det er en prosess å bestemme seg for å gå i gang. Dette må gjøres når en selv føler for det.

Skrevet

Hei, hei, og lykke til videre! Nattavvenning har jeg egentlig ikke erfaringer med, for må innrømme at vi har latt begge de små juniorene styre dette selv. Høres kanskje rart ut, men det fungerer absolutt best sånn for oss. Vi gir alt vi bare kan av mat om dagen, og særlig kvelden, og også mme. Lille-junior sover fortsatt to ganger om dagen, siste gangen ganske sent, og er oppe til ca 2130. Har prøvd å hoppe over siste soving, men det funker ikke. Da sovner han rundt 19, og har spist altfor lite, så han våkner igjen rundt 23/24 og holder koken en god stund. Nå spiser han ganske mye fra 18-21/22. Vi venter med å legge ham til han er trøtt, ellers nytter det ikke. Så sover han stort sett til rundt 07, noen ganger 08. Når han etterhvert kutter ut ettermiddagsluren, sovner han tidligere. Og våkner nok tidligere også...

Har du prøvd å gi henne "maks" med mat/grøt/middag/osv før legging?

Skrevet

Vi har prøvd ALT når det gjelder mating, men Nussa er jo ikke den som er mest glad i mat, vet du.....

Skrevet

Jeg vil helst være hjemme et år til. Jeg jobber littegrann hjemme (er selvstendig næringsdrivende), men det er ikke så veldig lukrativt, så vi får se hvordan eller hvor lenge det går.

;-)

Skrevet

Hva er sleepsense? spør her også. Jeg har gitt opp å forsøke å kutte ut nattammingen, hun er snart 8 mnd. Blir bare bråk av det. På helsestasjonen fikk jeg liksom inntrykk av at amme bør man ikke gjøre, først er det slik at man bør fullamme til 6 mnd, og så plutselig er det fint om nattammingen er over v. 7 mnd, liksom og fast føde inntas i store mengder. Henger ikke på greip, gjør at jeg føler meg utilstrekkelig. Nå vil jeg gjøre som jeg selv synes, og la dem ta seg av vaksineringen punktum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...