Pappaimars Skrevet 9. februar 2007 #1 Skrevet 9. februar 2007 Hei, piker. Vi skal snart ha barn, men sliter med å finne ut hvordan vi skal frakte poden helt i begynnelsen. Noen sier nett, noen sier nett er ulovlig, noen sier man kan leie spesialsete.. Jeg er forvirret og stressa!! Kan noen fortelle meg hva jeg skal skaffe, og om jeg eventuelt kan leie det jeg skal skaffe i oslo-området. Tusen takk!!
AnonymeAnine Skrevet 9. februar 2007 #2 Skrevet 9. februar 2007 Her finner du sikkert noen gode tips:-) http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Sikring_av_barn_i_bil/?folderpagesize=200 Jeg for min del ville ikke hatt nett (ikke like sikkert som sete). Vi hadde Britax isofix-sete til sønnen vår og det ser veldig ubehagelig for en nyfødt å sitte i sete, men det er ikke farlig eller ubehagelig for barnet (visstnok:-)). Det viktigste er jo tryggheten og så "nye" barn skal jo ikke sitte lenge i sete likevel. Lykke til!
hemmeligvemmelig Skrevet 9. februar 2007 #3 Skrevet 9. februar 2007 http://forbrukerportalen.no/test/bilbarneseter Dårlig sikkerhet med nett. Men det er ikke ulovlig i Norge.
mamman`te2flottegutter Skrevet 9. februar 2007 #4 Skrevet 9. februar 2007 Til første barnet vår for omtrent 10 år siden leide vi nett til å ha over baggen. Jeg tror vi leide det på brannstasjonen er ikke helt sikkert. Men til han som nå er 5 mnd kjøpte vi det bilsetet som er opp til 13 kg. Det er bakover vendt, også har det en sånn base som står fast i bilen. Også klikker du setet på plass i den basen. Jeg reagerte på at jeg syntes han satt litt for mye oppreist i setet, men det var visst det som var tryggest følge folk som har greie på det. Håper dette var litt til hjelp.
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #5 Skrevet 9. februar 2007 Hvis dere regner med å reise mye og lengre avstander med babyen den første tiden vil jeg anbefale det som heter Boxette. Det er en slags liggende seng som spennes fast i baksetet. Den er godkjent. Det går an å få leid denne også på noen babybutikker tror jeg, muligens også på helsestasjonen. Ellers kjøper man den på babybutikken. Vi hadde dessverre ikke dette, men sett i ettertid hadde jeg nok vært glad for det fordi bilstol er litt for oppreist for en liten baby over lengre tid. Det finnes også noen spesielle duo babyvogner (en liggebag og en sportsdel) hvor liggebagen kan spennes fast i baksetet og hvor babyen spennes fast, skal være godkjent. Vet ikke hva de heter, og tror de er ganske dyre (en venninne har denne). Hør på babybutikken... Skal dere bare frakte babyen et kort stykke er det helt greit med vanlig bilstol. Husk bare at en liten baby ikke kan sitte i den mer enn kanskje 20-30 min i starten. Ikke bra for den lille ryggen som ikke er så sterk.Hvis dere reiser lengre må dere derfor stoppe og ta pauser underveis. Lykke til!!!
AnonymeAnine Skrevet 9. februar 2007 #6 Skrevet 9. februar 2007 Du blir kanskje overfòret med informasjon, men denne siden er bra: http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Barn_i_bil_Sporsmal_og_svar/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2183
Heira☆ Skrevet 9. februar 2007 #7 Skrevet 9. februar 2007 Heisann. Vi leide nett til lillegutt, og det er ikke ulovlig. Grunnen er fordi jeg bor i Stavanger men er fra Østlandet, og når vi skulle hjem til mine, synes jeg det var litt vel langt å sitte i stol. Det som vi leide var ikke sånn nett jeg hadde sett før. Det hadde gått ut, sa dama på butikken. Nå var det to myke plater som man satte på hver side nedi bagen, og mellom de platene var det et stoffstykke, og over der satte vi på en sele som var festet i selene i setet. ( Ikke så lett å beskrive) Men dette fungerte i hvertfall veldig bra når vi skulle så langt. Men skal du bare på korte turer, så holder det med vanlig barnesete. Har du mulighet til å leie, eller kjenner noen du kan låne av, det første sete, er det ganske greit. For det er et sete du ikke vil bruke så lenge, de vokser jo så fort. Lykke til og god tur )
Pappaimars Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 9. februar 2007 Hjertens takk for bra svar! Jeg er lettet! Nå ble alt så mye enklere. Det er i sannhet mye å tenke på : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå