Gå til innhold

hvordan begynne med grøt o.l?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal begynne med grøt til sønnen min på 4 mnd.hvor lenge må det gå før jeg begynner med full porsjon?og når begynner jeg med grøt til frokost og kveldsmat og middag?

Usikker førstegangs mamma.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurer jeg også på! :)

Jeg har fått med meg at man gjerne skal begynne med en teskje, og kun en ny smak av gangen, og helst begynne med maisgrøt fordi det er lettest for magen, men hvor mange dager skal man gi en teskje før man evt går over til to? Skal man kun begynne med en teskje til et måltid?

Nå er det ennå noen uker til tøtta skal begynne med grøt, men så greit å ha sånne ting klart synes jeg :)

Skrevet

ja,enig i det.lillegutt har fått en t.skje både i dag og i går.men merker han er klar for mer.gaper til den store gullmedaljen.hehe.er helt fin i magen også.

HI

Skrevet

Jeg kan jo fortelle hvordan jeg begynte.

Jeg begynte da han var litt over 3 mnd. Da fikk han 3 - 4 skjeer med helt tynn, så godt som rennende maisgrøt. Han likte det ikke. Jeg gav han litt på ettermiddagen, ca annenhver dag i et par uker. Økte gradvis med flere skjeer i løpet de ukene. Men det tok nesten 4 uker før vi var oppe i stor og god porsjon. Og da var det også en kamp. Vet ikke hvorfor. Prøvde også risgrøten, men det var det bare å glemme, den brakk han seg av.

Men jeg prøde da med havregrøt med ris og hvete og den gikk ned på høykant, men nå går det mest i maisgrøt igjen. Det er fordi havregrøten inneholder gluten og det er vel ikke så bra. Men jeg har hørt at det uansett var lurt å introdusere gluten mens jeg fremdeles ammer litt så kanskje han var beskytta av mm likevel.

Jeg begynte ikke med grøten som måltid før etter nesten 4 uker, det var bare en sånn derre ekstra liten ting til å begynne med. Oftest rett før jeg skulle amme. Jeg var nøye på å ikke blande frukt i grøten. Rett og slett bare fordi jeg ville at han skulle spise grøten uten tilsettninger og heller spise frukten etterpå. Innføring av fruktmos gikk kjempefint og vi begynte med det et par uker etter grøt. Maisgrøten og risgrøten skal blandes med mme eller mm. Jeg bruker mme og da har jeg malt i mme for å regulere magen, det gjør også at grøten blir litt søtere. Har ei venninne som bruker sviske i grøten, men det vil ikke min lille gutt ha, da spytter han ut igjen:-)

Nå er han 5 mnd og spiser grøt på formiddagen og kvelden. Egentlig skal han spise middag på ettermiddagen, men den har jeg ikke klart å venne han til skikkelig enda, så der er vi forsiktige foreløpig.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...