Gå til innhold

Hvordan lære tulla å spise biter?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tulla fylte ett år forrige helg, og hun sliter veldig med å spise biter... Hun kaster opp av det meste. I dag har hun kastet opp to ganger, ene gangen av grøt (8mnd), og andre gangen fordi hun fikk munnen for full (forståelig at hun kastet opp av det da...).

Nå for tiden går det i 8mnd grøt og 8mnd glass, de som det står 1år på kaster hun opp av. Hun er glad i hjemmelaget mat, og får alt som kan moses med gaffel av det.

Hva kan vi gjøre for å lære henne å spise biter? Virker som om hun ikke helt skjønner at hun må tygge bitene.....

Blir veldig glad for tips og råd!!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du latt henne få noen harde kjeks eller noe? Det funket her i hvert fall. Men nå var det ikke så ille at han kastet opp her da.. Men med kjeks lærer hun seg kanskje at hun må bite av? Og lærer seg dermed å tygge biter i middag også? Ikke vet jeg men. Vi har brukt sånne skorper uten sukker og kornmo-kjeks.

Skrevet

Hmm...kanskje prøve med noe kornmo... Hun spiser marie kjeks og gjende helt fint, klarer også å spise skorper, men det er vel fordi det mykes opp og går i oppløsning, hun slipper å tygge... Skorper på brødskiva går derimot ikke fullt så bra.....

Skrevet

Nei da var ikke forslaget så godt.. Kornmo vil vel kanskje også løse seg opp.. Eplebiter??

Skrevet

Frøkna her klarer ikke 8-mnd glass en gang :-( Vi må klemme maten sammen med en gaffel, av og til må jeg bruke stavmikser.

Men jeg forsøker hele tiden og blande i litt biter.

Har nå lært seg å spise litt på en eplebit, brødbit m/skorpe (har aldri spist mer enn "smuler" med brød), Tom&Jerry-kjeks.

Men det er litt fortvilende. Når vi gir henne mat er hun ikke interessert i å tygge etc. Men når hun får f.eks litt i hånda sin selv, så går det greit. Dessverre klarer hun å spise alt for lite selv enda, så jeg har tro på godt tålmod og at ting går seg til av seg selv... :)

Skrevet

Jaja, får vel smøre oss med rålmodighet vi og...

Prøver jo litt hver dag, og enkelte ganger går det bedre enn andre..

Men eplebiter har vi aldri prøvd! Får kjøpe inn noen og prøve veldig forsiktig...:)

Tusen takk for svar hvertfall!

Skrevet

.......ja prøve veldig forsiktig også..med eplebiter..

har hørt skrekkhistorier med eple biter se, så får litt angst...

Da jeg leste innlegget ditt var det som om jeg hadde skrevet det selv... datteren min har også vært sånn! hun kastet opp flere ganger for dagen pga biter...hvis det kom en bitteliten bit i grøt også kunne hun kaste opp.

Det var virkelig frustrerende....

Nå er hun 1,5 og hun kaster ikke opp lenger...så det vil gå over, det er nok en trøst:) meeen hun er fortsatt ikke glad i biter, hvis jeg gir henne feks potetbiter så spytter hun ut..hun vil ikke spise selv heller. så jeg må fortsatt mose middagen med gaffel.

Det går seg vel til etterhvert som hun får flere tenner tenker jeg...hun kan jo ikke ha most mat foralltid heller ;-)

Hun spiser nå brødskive.... hun er flink til det nå, men er ikke så veldig glad i det..

Og kjeks og sånt går også fint..

og banan/frukt spiser hun og tygger....

det går seg nok til skal du se:) men jeg skjønner hvordan det er....

våres tuller er nok ekstra fin på det bare:) jenta mi vil helst bare kunne svelge rett ned...hihi...men det går jo ikke.

Skrevet

Plutselig endag klarer hun å knekke nøtten. Men det kan hende det er lurt å gi henne store biter istede for most mat med noen biter.

Jentene mine satt og gomla på kokte poteter og grønnsaker fra de var 6 mnd. Grønnsakene til jenungene var da kokt litt mer enn våre, slik at fikk de en stor bit, var den såpass bløt at det ikke var neo farlig. Blomkål, brokkolo og slike ting. Gulerøtter kan også gå om de er veldigkokte, slik at man egentlig bare kan mose dem i munnen. En kan jo gi dette utenom ett vanlig middagsglass, det de klarer å spise.

Og det kan hende det er lettere for henne å tygge om hun kan forsyne seg selv, ikke bli matet med most mat. Kutte opp poteter og grønnsaker i passende små biter hun kan ta i munnen. Masse gris, men det kan være en løsning. Greit å kutte ut endel av sausen og slikt, men. Tørt og kjedelig, men morsomt å spise.

Nudler var eldste fryktelig glad i. Spiste noen pakker i uken da hun var liten. Delte de litt, før hun spiste dem selv. Syns jeg så ett bilde her om dagen og hun var under året når hun spiste. Macaroni går jo også, om dem er godt kokte.

Skrevet

Den kan jeg skrive under på, camilla^.

Selv om vi strever big time, så ser jeg at det går bedre når hun får en stor bit i hånda selv og spiser av den, går det stort sett bra.

Så her får hun gulrot, poteter, brokkoli, fiskepinner, fiskekaker etc, eple, appelsin, pære, brød, kjeks....

Ang. eple så er jeg alltid i nærheten når hun får eple, og følger med. Èn gang måtte jeg inn i munnen og ta ut en bit som ble alt for stor (syntes jeg). Ellers er hun blitt ganske flink til å bite av stykker som hun selv vet at hun mestrer, men litt brekninger blir det.

Når jeg gir middag med masse små biter er det bare brekning og oppkast :(

Skrevet

Aha, da har jeg blitt litt klokere her! Skal prøve med litt større, godt kokte grønnsaker. Har hele tiden most ting godt i masse saus, men det var kanskje ikke veien å gå...:)

Hun er veeeldig glad i nudler og makaroni, og det går ned på høykant. Men det trenger hun jo ikke tygge, så det er ikke noe problem, har spist det ganske lenge...:)

Eple skal jeg prøve med den største forsiktighet, er skummelt med ting som kan sette seg fast. Kan det kanskje lønne seg å prøve med pære, som er litt mykere?? Hun klarer banan når hun tar den i små biter...

Tusen takk for hjelpen her jenter, er bra vi ikke er de eneste som sliter med dette! Har bare tatt meg i å drømme om den dagen vi kan gå ut og spise og hun kan få sin egen barnemeny eller'no sånt! Men det er vel uansett noen år frem i tid, selv for de som takler disse bitene...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...