Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #1 Skrevet 8. februar 2007 Hei Tenkte han kunne fått noe å holde på med og også øve seg på å putte små biter inn i munn. Gjerne noe som er i ferdig biter og som ikke er fulle av klin.... Han er 9 mnd.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #2 Skrevet 8. februar 2007 Skive er veldig god finermat:) etter vi startet med skive så gikk det ikke lenge før vi kuttet ut grøten. Liker mye bedre skive. Er det samme næringsinnholdet i skive og grøt, så så lenge gutten vår elsker å spise selv skive så fikk det bli slik. pumpet meg og gav mm i grøten, så den mister han jo..men ammer jo utenom så det får holde. Han er 8 mnd. Ellers så lager jeg middag selv til gutten vår, og har i kjøtt, kylling eller fisk. dette er god mat som han klarer spise selv. Jeg gir potet/brokkoli/gulrot eller ris/brokkoli/gulrot fra skje og så putter han kjøtt inn innimellom. Men har jo og kjøtt på skjea da men... Ellers er pasta fin mat å putle med, og banan. Det spiser gutten vår helt selv nå. Men fant fort ut han ikke ville ha mos av alt så nå spiser han biter. Setter så å si aldri i halsen, gjør han det så hoster han, smiler og spiser videre. Du kan og raspe gulrot og la han putle i det, det liker gutten vår..men eple og pære blir enda most hos oss.. men får av og til sutte på en hel gulrot eller pære, eple...det er stas;) noen tips iallefall:)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #3 Skrevet 8. februar 2007 glemte å skrive at han er veldig flink å spise selv..skive bommer han aldri med ..heller ikke kjøtt..kan spise med begge hender. blir jo litt søl da;) bare kos det...
gærne ko Skrevet 8. februar 2007 #4 Skrevet 8. februar 2007 Her er det veldig populært med gryn (puffet ris, havrenøtter og hvetenøtter), og makaroni ) Spesielt gryn er greitt, for det er ikkje klissete så det er lett å få opp av tallerken eller bord. Men må jo og sei at sikkert 90 % havner på golvet, nettopp fordi det ikkje er klissete...
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #5 Skrevet 8. februar 2007 Takk for svar. Da fikk vi noen ideer :-)
Gjest Skrevet 8. februar 2007 #6 Skrevet 8. februar 2007 Oj! Gutten min er 7 måneder, og jeg må si at din gutt har kommet mye lenger mht. spiseferdigheter, ja! For det første: Jeg er imponert over hvor mye han klarer å gjøre selv. For det andre: Trenger dere ikke å mose maten? - siden han putter inn kjøtt selv? Har han fått så mange tenner at han er i stand til å tygge kjøtt? Alt gutten min får, er finmost. Han har såvidt fått de to fortennene i underkjeven, og er ikke i stand til å tygge noe. Hilsen Forundret :-)
jabk Skrevet 8. februar 2007 #7 Skrevet 8. februar 2007 Hei forundringsautomaten:) Vi trenger ikke mose maten nei. Trodde vi skulle trenge det. Jeg fullammet i 6 mnd, og han har siden han var 3 mnd ikke fått til flaske med mm heller...Så trodde det skulle gå litt tregere ja. Men varte ikke lenge før jeg fant ut at han trengte litt tyggemotstand. Fikk ikke tenner før nå nettopp- to nede. Men de bruker han ikke når han spiser. Han tygger med gommene. Skiven blir jo oppløst, spytt og gommene. Men kjøttet tygger han men klarer jo ikke mose det helt. Det blir svelgt som en liten klump. Det heter at de kan få biter med mat etter 8 mnd, da er de modne nok til å fordøye det og svelge det. Men det er jo forskjell på barn. Noen klarer ikke klumper og andre som gutten vår vil gjøre alt selv. Han blir sint dersom jeg skal gi skive, og treffer jo munnen hver gang. Men innimellom kan jeg gi han og, når han bare selv har fått begynt. Klumper med frukt og kjøtt kan gis fra 8 mnd, bare å prøve seg frem. Grøt vil ikke min ha lenger engang..prøvde i går for å variere.. men måtte finne frem skiva. Skal sies og at han trolig har melkeintoleranse- utprøving foreløpig. Så ikke mange gode grøter å velge mellom uansett, har alltid måttet ha banan i for at han skal ville spise grøt. Nå drikker han vann til måltidene. litt av glass, har veldig lyst men setter ofte litt i halsen da..men noen ganger drikker han bra. Ellers drikker han av avent kopp og flaske. Så plutselig da han ble 7 mnd så tok han flaske igjen:) Han får og bananen helt selv og spiser av det han vil. Skiva tar han opptil 3 biter i munnen på en gang og tygger ivrig for så å svelge. kan telle på en hand de gangene han har satt i halsen...Så har funnet ut at jeg bare må følge han;) de er nok ofte litt raskere med ting enn en tenker i utgangspunktet:) var anonym i sted men gidder ikke det nå
firemerkersmør Skrevet 8. februar 2007 #8 Skrevet 8. februar 2007 Ville vært litt forsiktig med gryn jeg. Kan de ikke sette det i halsen? Tassen her får kavring han kan gnage på når vi spiser. Får også en pastaskrue han kan tulle med. Men mye kommer på gulvet. Har kjpt plast smekke med "oppsamling" vi
Gjest Skrevet 8. februar 2007 #9 Skrevet 8. februar 2007 Takk for svaret! Da har jeg lært noe nyttig i dag også
gærne ko Skrevet 9. februar 2007 #10 Skrevet 9. februar 2007 Har gått veldig bra med gryn, dei løyser seg jo opp veldig raskt. Et tygg eller to (han har ikkje fått tenner ennå). Verre med små biter av eple og sånt, har prøvd det et par ganger og det hoster han bare opp igjen. Har i alle fall ikkje hatt noke problemer med å gje han gryn, sjølv om han er veldig var for klumper i maten ellers. Virker som han syns det er stor stas med gryn, og her i huset er det for øyeblikket einaste måten å få i han fast føde på bortsett frå fruktmos og banan... Men klart, viss han hadde prøvd å svelge ned gryn uten å tygge først så hadde det nok komt i retur ganske raskt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå