Gå til innhold

Gulping - noen erfarne "gulpemammar" her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 4 uker gulper noe sinnsykt og jeg synes egentlig det bare blir mere. Kan komme rett etter måltid eller en time etter, alt fra en liten gulp til en super stor. Har kommet med litt fart ett par ganger, men stort sett bare rett ut (altså ikke mye sprutbrekninger).

Jeg prøver å rape han og være flink til å holde han oppreist litt etter amming, allikevel kommer det mye gulp og det ser ut til at det plager han noen ganger. Veide han i dag og han har gått bra opp i vekt.

Noen praktiske råd eller erfaringer å dele? Hører jo om noen som har reflux, men hva skal til for at det er dette? Min første sønn gulpet aldri så dette er helt nytt for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er stort sett mye gulp eller sprutgulp som er symptomene på dette. Gå innom helsestasjonen så kan de titte på ham og si hva du skal gjøre. Nå har gutten min altid gulpa mye uten at det er noe galt med ham, så med noen barn er de bare sånn... (han gulper ikke når han får grøt eller grønnsaker)

Skrevet

så lenge han går bra opp i vekt , så er det nok ikke noe å bekymre seg for..

min gulpa fra han ble født til nå...han er ca 8 mnd nå, og har endelig begynt å bli bedre...

kan jo hende det bare er overskuddet som kommer opp.

Skrevet

Høres jo ut som om du vet mye allerede:) Du må nok bare leve med det en stund desverre. Jeg har hatt 2 gulpeunger og det er ikke så veldig mye som hjelper altså. Der er viktig at han raper da, men det vet du jo allerede. Du kan jo følge med på om det er noe du spiser som gjør at han gulper ekstra og unngå det. Det er slitsomt med gulpeunger, men det går jo over en gang da.

Skrevet

Min har også gulpet mye.... Når han var så liten som din fikk jeg beskjed om at han vokste det av seg - og at det var et tegn på at han fikk mer enn nok mat!!! Det er ofte en måte å regulere hvor mye mat de klarer å ha i magen!!!!!!

Så ta tiden litt til hjelp, kanskje det blir bedre. Men ta det opp med hs når du er der, slik at de blir klar over det...

I vårt tilfelle har vi nå vært hos homeopat pga gulping og avføring - lite avføring fører til gulping - stakkar'n får jo ikke tømt seg!!

Men han er 5mnd....

Lykke til,

og et annet tips - gi D-vitamin i stedet for tran siden han gulper ellers blir klærne ødelagt

Skrevet

Hei! min lille krabat var en ekstrem-gulper da han var litt mindre. Men det skyldtes at jeg hadde treg utdrivningsrefleks og han slukte like mye luft som melk (mener nå jeg) men lillemann la på seg i GOD fart.

Når han fikk mm på flaske gulpet han nesten ikke. nå er lillemann her 5 måneder på lørdag og gulpingen har takk og pris regulert seg noe den siste måneden. På det verste var jeg sikker på at all mat kom i retur og han forsatte å gulpe leeeenge etter måltid. Vasket kluter og klær til oss alle hver eneste dag. Har du prøvd å rape ham under måltidet? Og evt gi mat oftere? Hvis det ble lenge mellom måltidene her var d nemlig verre? Og i verste fall: prøv å pumpe deg og gi flaske og se om han gulper mindre da. Uansett, lykke til! det er galt mens d står på men det blir bedre!!!

Skrevet

Jenta mi på snart tre var gulpeunge. Og det ser ur til at denne jenta (5 uker) også er det... Det er utrolig irriterende for foreldre, men ungene gjør seg ikke så mye av det faktisk. Her er noen råd:

- Følg med vektøkningen på barnet. Så legge han legger på seg greit, er det ingen fare, da får han i seg det han trenger av næring.

- Vurder d-vitamindråper istedet for tran. Hos oss lukta det tran av ungen, oss, møblene, katta... i det hele tatt. Vi gikk over til d-vitamindråper ganske fort gitt!

- Kjøp masse gulpekluter (gaskluter, selges på de fleste gardinforretninger, ca 30-40kr for 3pk).

- Sørg for å ha en del bodyer til skift. Våte barn blir kalde...

- Bruk gjerne små jakker/cardigans istedet for genser/jumper. Lettere å skifte, så slipper du å dra de våte klærne over hodet på ungen hver gang.

- Hvis du ikke har tørketrommel bør du seriøst vurdere å anskaffe en nå. Det blir MYE klesvask.... Mye. Både av deres klær, barnets, og gulpekluter.

- sjekk ryggen din før du går ut. De gulper ofte mens du raper dem . og det er av og til lydløst. Ikke gøy å komme hjem fra vift og oppdage at du har gått rundt med en stripe nedover skuldra hele dagen :/

- Bit tenna sammen!!! Du har antageligvis en god del måneder med gulp foran deg... Hos oss ble det bedre fra 8mnd-alder, og ga seg helt rundt 10mnd.

Lykke til :)

Skrevet

Vi fikk vite at mye gulping kan være et tegn på en forstyrrelse i fodøyelsessystemet på grunn av noen nerver i nakken som blir litt klemt. Går til fysioterapaut for å tøye nakken på vesla. Bare vært 1 gang, og skal tilbake neste onsdag. Håper det hjelper.

Ellers så er det et tips å kjøpe gulpesmekker, for da slipper du å skifte på ungen hele tiden. (har smekker, men glemmer å ta de på...)

Skrevet

jeg har hatt en gulper, som også har hatt masse sprutgulp. Enorme megnder som kommer ut altså. Men han har lagt bra på seg og helsestasjonen sa bare at "gulp må man regne med". Men han ble faktisk mye bedre når jeg kuttet ut å drikke kumelk og spise produkter med masse melk i. Spiser smør, ost etc.

Så drikker du selv melk til frokost etc så prøv å kutt det ut i noen uker og se.

Skrevet

Har kuttet ut melk, brunost og sjokolade - og appelsinjuice faktisk. Hun gulper like forb#¤%&%, men hun har veldig lite luftsmerter heldigvis :)

Hos oss hjelper det ikke om hun får rapt, om hun spiser ofte eller sjelden, lite eller mye, sittende eller liggende osv. Det gulpes uansett.

Skrevet

Noen råd:

-ikke ordne med han rett etter mat- heller ta bleieskift før enn etter mat

-heve hodeenden i senga (feks med en tlf.katalog under mdrassen

-bruk smekk, så unngår du så mange klesskift

-små, hyppige måltider

-ha han litt hevet med overkroppen ved amming

-ullpysj om natta- det holder på varmen om det skulle komme litt gulp på pysjen

hilsen refluksmamma

Skrevet

Jeg har også en ekstremgulper på 5 mnd som har vært sånn siden fødselen. Med og uten sprut. Vasker klær til den store gullmedaljen og har klestørk stående til enhver tid (ikke plass til tørketrommel dessverre).

- Har kuttet ut drikkemelken fra starten

- Har alltid med flere ekstraskift bodyer+ genser til meg selv

- Har alltid jakke/genser utenpå bodyen+ smekke

- Har 100vis av gulpekluter(en i hver lomme)

- Raper han alltid etter mat ellers våkner han hylende med rapen sittende fast i halsen

- Bruker d-vitamindråper

- Vasker og tørker halsen han ikke har hver dag ellers blir han sår(pudrer med potetmel)

- Passer på når han ligger på magen så han ikke havner med fjeset oppi gulpen sin.

Kan nevne at min bæsjer hver 4-5 dag, og at gulpingen er værst rett før bæsjedag. Har ingen råd å komme med annet enn at du bør følge de rådene du har fått. Godt å se at dette er vanlig. Gleder meg til dette gir seg, er utrolig slitsomt med all den klesvasken! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...