Gå til innhold

Tilstoppet melkegang, noen tips??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så problemer med at melkegangene blir tilstoppet, og det blir en liten hvit prikk på puppen, en hinne over melkeutgagen, som jeg må pirke opp med nål før jeg ammer for å få melken ut. Noen andre som har det sånn, eller vet hvordan jeg kan få den helt bort, så jeg slipper å ta den opp hver gang jeg skal amme? Hadde store problemer med dette sist gang også, er mister helt motet av dette! Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hender jeg har det sånn. Da hjelper det å amme mye og masere mens jeg ammer. I tillegg maserer jeg brystet mens jeg dusjer i varmt vann eller tar et bad.

Skrevet

blir den hvite "blemmen" på brystvorten også borte når du ammer mye?

Skrevet

Den har gjort det hos meg i alle fall. Den dukker kun opp når jeg har en tilstoppet melkegang.

Skrevet

Har hatt det slik jeg også. Varmt bad eller dusj hjelper. Så må jeg amme med en gang etterpå eller håndmelke sånn at jeg får tømt brystet med en gang etterpå.

Skrevet

kjøp lecithin kapsler 1200mg styrke på helsekost /(evt annen styrke om ikke 1200 finnes) ved tilstoppede melkeganger tas 2 kapsler (2400mg) morgen og kveld til det er åpent igjen- deretter 3 kapsler pr dag i en uke(3600mg pr dag) - så 2 kapselr (2400 mg pr dag)i en uke. Deretter vedlikeholdsbehandling på 1200mg pr dag som forebyggende dose.

Ellers er varme og håndmelking å anbefale for å løse pluggen.Se ammehjelpen.no (anbefaler varmepakningene sterkt ;.) )

Skrevet

Har tatt lecitin siden fødselen for å forebygge, men så har det kommet allikevel. På pakken står det en kapsel om dagen, kan jeg ta opp til tre??

Takk for all hjelp! Skal gå i dusjen snart, så får vi se om ting løser seg...

Skrevet

hva er styrken på lecithinen din da???

Skrevet

Da er det ikke rart det ikke hjelper.... Dem må du ta 4 av morgen og 4 av om kvelden når det er tett. Vedlikeholddosen for å forebygge er er 1200 mg pr dag (altså sånnca 2 ... - blir ikke på grammet men det gjør ikke noe). Doseringen på esken gjelder ikke i forhold til tette melkeganger..

Les oppskriften min lengre op - den har jeg fra Nasjonalt Kompetansesenter for amming

Skrevet

snakk med legen din og få en resept på en nesespray som skal hjelpe for å løse opp melkegangene. den er veldig effektiv. den skal du ta ca 5min før amming og det renner som bare det etterpå!!! veldig god.

husker ikke hva den heter men ring legen din å hør

Skrevet

Bruk babyen! Orienter ungen slik at haken kommer i retning den tilstoppede melkegangen og la den suge i vei...

Skrevet

syntocinon heter nesesprayen - hjelper på utdrivningen - det er syntetisk oxytocin - hjelper kun om man har problemer med utdrivnigen

Skrevet

Da skal jeg ihvertfall øke inntaket av lecitin. skal jeg ta så mange som 4 stk morgen og 4 stk kveld? Nå er det bare å gomle i vei! takk for råd!

Skrevet

jepp - sånn ca 2400mg og 2400 mg kveld til proppen er løst og en stund til... står om det i linken jeg gav deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...