Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har frem til nå hatt Besafe izikid bakovervendt sete. Snart skal imidlertid lillebror arve setet,så stprebror skal få nytt. HAdde tenkt å kjøpe besafe 123 til han, men ser at det skal brukes fra 15 kg/4 år! Gutten min veier riktignok 15,5 kg men jeg har ikke lyst til å begynne med et sete han ikke er "gammel nok" til .. Britax hadde et lignende sete som kunne brukes fra 3 år. Jeg fant også et sete som heter britax evolva ultra, noen som har dette setet? Det kunne brukes frem til 25 kg tror jeg det var.

Hva slags setet har dere til deres 2-3 åringer, når de ikke lenger sitter bakovervendt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går kun på kg, ikke alder, så ville absolutt anbefalt deg et putesete, men ikke HTS sitt..! Ville gått for Maxi Cosi Rodi XP, Concord Lift Evo PT, Britax Hi-Liner eller Recaro Start. Hvis du må snu han fremovervendt bør du bruke putesete pga det minsker belastningen på nakken i en evt kollisjon.

Forøvrig har vi en gutt på 3,5 år som fremdeles sitter bakovervendt, så det går helt fint an om dere ønsker det! Det er mange seter som kan brukes bakovervendt lenger enn HTS, som er lange i ryggen og er opp til 25 kg :-)

Skrevet

Problemet er at vi ikke har plass til to store bakovervendte seter i bilen, så når minsten har vokst ut av sitt babysete så må storebror sitte fremovervendt,selv om vi gjerne skulle hatt han bakovervendt litt til.Jeg så på britax hi-liner setet også, det ser bra ut. Men hvorfor står det at de ikke skal brukes før tre år, hvis det ikke stemmer.....

Skrevet

Det med aldersgrensen er ofte en ca-anbefaling ut fra kg, altså at en unge på 15 kg er ca 3 år, det er kg-grensen det går på..! Hehe, klønete forklaring, men det er nå sånn det er..! Det står ofte at de ikke bør brukes før 3 år fordi barn bør sitte bakovervendt så lenge..!

Forresten - har du sjekket ut Akta Graco Duologic? Det er et bakovervendt sete som tar kjempeliten plass og er enkelt å montere, bare et tips :-) Hvilken bil har dere forresten? Ikke meningen å mase og grave altså ;-)

Skrevet

Vi har subaru forester, og trodde vi hadde stor bil helt til vi skulle montere bakovervendt barnesete... Samboeren min er så lang i beina at han har veldig knapp plass i passasjersete hvis det er jeg som kjører. Så vi må nok bytte til forovervendt ja.

Skrevet

Ja, men da ville jeg definitivt gått for et putesete! Når barnet holdes fast i 5punktsbelte får nakken en mye større belastning ved bråstopp enn i en trepunktssele..! Og siden han er over 15 kg er det helt kurant å kjøpe putesete, så se på de jeg anbefalte deg, det er kjempegode seter :-)

Skrevet

Det britax setet jeg nevnet i første innlegget har også veldig god hodestøtte (såvidt jeg kunne se), men jeg synes også hi-liner setet så bra ut! Kan jeg spørre hvordan du vet så mye om bilseter? Det er ikke ment som noe "frekt" spørsmål altså:-) Det er bare det at jeg gjerne vil vite hvilke "referanser" du har, før jeg følger rådene dine. Uff, det hørtes sært ut. Men jeg håper du skjønner hva jeg mener:-)

Skrevet

Skjønner veldig godt hva du mener, bortsett fra en kanskje uvanlig interesse og engasjement ang bakovervendte seter har jeg også tidligere jobbet som sekretær i et forsikringsselskap og fått være med på kurs i bilsikring, da vi bl.a. leide ut bilseter måtte vi også sette oss inn i hvert sete, og etter det har jeg fortsatt å skaffe meg informasjon om dette, gjennom Trygg Trafikk og Folksam blant annet. I tillegg følger jeg jo med på forbrukertester og andre oppdateringer da :-)

Hi-liner-setet tror jeg også er veldig bra, kom hvertfall godt ut i Forbrukerportalens siste test, men ellers vet jeg ikke noe særlig om akkurat det setet.

Skrevet

Ok. Tusen takk for gode svar:-) Vi får gå i tenkeboksen. Det er ennå et par måneder til vi må bytte, så vi får kikke oss litt rundt. Men det er greit å vite litt før man begynner å lete aktivt.

Skrevet

Ja, det er viktig å sjekke litt rundt også, ikke bare kjøpe det første man ser på, det er viktig at setet passer deres behov, at det sitter godt i bilen og at gutten deres sitter godt i setet :-) Lykke til med valget da!

Skrevet

Vi måtte bytte sete til eldstemann da han var litt over 2,5 år fordi han vokste ut av de andre. Han er stor for alderen og veide 17,5 kg og var ca 100 cm lang når han var vel 2,5 år og siden grensen gikk på 18 kg på det han hadde måtte vi bytte. Vi har et Rømer Britax Kid sete til ham, altså bilpute med rygg. Sete har svært god nakkestøtte og på den tiden vi kjøpte det (snart 2 år siden) var det best i test i sin gruppe. Han blir da festet med bilens egene seler, noe de anbefaler å gjøre når en snur barn fremover (så sant de er store nok rent fysisk, her må en jo se på barnets størrelse og ikke alder). Vi er veldig fornøyd med sete, liker spesielt godt at det er en svak liggeposisjon på det siden ungene sover endel i bil. Minsten er mye mindre enn storebroren sin så han skal sitte bakovervendt i sitt izi kid sete i et års tid til tenkte vi.

Skrevet

Har akkurat vært ibutikken og sjekket litt da jeg er i samme situasjon.

Jeg er overbevist om at vi må ha nytt sete. Har bestemt meg for Röhmer kidplus. Det hadde en sånn spesiell utformning så når du dro ryggen opp på det (må jo gjøre det etterhver som barnet vokser), så ble det ikke noen glipp i siden da den øverste delen av setet i siden er formen litt som en spiss, så det ville overlappe den nederste delen av overdelen som du drar opp. Oi, dette var klønete forklart, men er det noen som skjønner hva jeg mener?

Hva tror dere om det setet?

det kom på en delt nr 2 i testen.....

Skrevet

Römer Kid Plus er også et veldig godt sete! Samarbeidspartneren til Britax, som leverer knallgode kvalitetsprodukter. Viktig det du sier med at det ikke blir glippe når man drar opp hodestøtten, dette skjer nemlig med HTS og er grunnen til at jeg ikke liker det setet i det hele tatt..!

Skrevet

Til mammamia

Høres ut som du vet litt. Er det mulig å sette et barn fremover i putesete før de veier 15 kg? Har ikke sett puteseter for lavere vekt, og min datter vil ikke sitte "feil vei" og veier i dag enda "bare" 11 kg, lita jente (2 år og snart 3 mnd.). Hun sitter i en en stol som kan kjøres begge veier i dag (BeSafe Izi Kid), men snur jeg den vil hun jo sitte med 5-punkts sele fremover. Hva er værst? Sitte fremover med 5-punkts sele, eller sitte i pute sete med 3-punkt, men veie bare 11 kg? Det kommer til å ta lang tid før hun veier 15 kg, når hun er så liten.

Ønsker sikrest mulig transport, men ønsker også å slippe unna kampen det er hver dag å få henne inn i bilen..................(men sikkerheten kommer først).

Skrevet

Altså, det finnes jo puteseter fra 9 kg, men disse gjør det ofte dårlig i kollisjonstester, i og med at kompromissene blir så mange når setet spenner over så store kg-klasser. Det jeg ville prøvd var å sette jenta di bakovervendt i passasjersetet foran i bilen (koble ut airbagen selvsagt)... Dette er både godkjent og også anbefalt bl.a. i Sverige, for å få ungene til å sitte bakovervendt lenger, og i en kollisjon er det ikke noe verre å sitte fremme enn bak, se følgende link:

http://www.folksam.se/forskning/trafik/barnsakerhet.htm

De aller fleste barn jeg kjenner/har hørt om, har perioder hvor det er en kamp å få dem inn i bilen, de skriker og hater å kjøre bil, men det går seg til. Har du prøvd å kjøpe leker e.l. hun kan ha i bilen, en dvd-spiller, noe moro å gjøre? Prøve å ha på litt mindre klær, ikke spise mat rett før dere skal kjøre o.l.? Jeg vet at det er slitsomt med unger som ikke liker å kjøre bil, men som du også sier selv, sikkerheten kommer først, og jeg ville hvertfall ikke snudd henne fremover før jeg visste med meg selv at jeg hadde prøvd alt for å få det til å funke bakovervendt først :-)

PS: vet ikke om du har skrevet feil altså, men Izi Kid kan ikke brukes fremovervendt, bare Izi Combi :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...