Gå til innhold

"rettsak el. ikke?"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg ønsker å flytte på meg, men da truer barnefaren med å gå til rettsak for å få foreldreretten.Vi begge stiller vel ganske så likt, oppegående begge to. Og jeg har ingen ønsker om å flytte uten min datter. Så da er spørsmålet om jeg skal satse på en rettsak og håpe det går min vei, el. bakke ut og bo her jeg bor? Da unngår jeg rettsak. Men da må datteren min bo 1 uke her og 1 uke der. Synst det blir litt problematisk da hun må gå 1 uke i en barnehage og uken etter i en annen. Ikke at jeg skjønner at det lar seg gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville ha snakket med familievernkontoret og hørt om de kunne hjelpe deg. vet ikke hvor gammel datteren din er, men tviler på at det er bra å gå i to barnehager. tviler egentlig på at det er mulig også. har dere skrevet under på delt daglig omsorg? hvis ikke er det automatisk mor som har hovedomsorgen. sånn ble det ihvertfall i mitt tilfelle.

lykke til!!

Skrevet

Ble vist nye regler fra 01.01.06., da ble begge foreldrene autmatisk oppført med delt omsorg.Barnet er bare 9 1/2 mnd. Og er enig med deg i at å gå i to ulike barnehager ikke kan være bra for barnet. Familievern kontoret sier at så lenge barnet er så lite bør barnet oppholde seg en plass, og heller la den som ikke har hovedansvaret komme ofte på besøk, men korte besøk. Så er ingen enkel sak.

Skrevet

Bodde dere sammen da barnet ble født?

Og delt omsorg mener jeg er noe dere må bli enige om. Begge foreldrene blir oppført med delt foreldreansvar automatisk etter fødselen dersom de er samboere.

Hvem bor barnet med nå? evt hvor lenge? 50-50 med en baby er dårlig gjort mot babyen!!

Skrevet

Det skal veldig mye til for at far skal bli foretrukket i retten. Da der du nesten nødt til å være uskikket som mor- og det er du jo ikke. Dersom dere har delt foreldreansvar, er det stort sett på papiret. Dvs at faren får omsorgen om du dør osv, men det sier ingenting om samvær. Samvær må dere bli enig om og ingen kan pålegge 50% samvær. Faktisk har fagfolk med barneombudet i spissen gått ut å frarådet denne ordningen for små barn.

Derimot vil faren stå sterkt i retten hvis du nekter vanlig samvær dvs annen hver helg+noen dager i uka(sånn ca). Ta gjerne kontakt med fri rettshjelp eller gå inn på jurk.no

Skrevet

Understreker at faren står strekt hvis du nekter samvær. Når barnet ditt er så lite må samværet tilpasses. Når barnet blir større er "vanlig" samvær annen hver helg osv

Skrevet

Samvær har jeg ingen planer om å nekte, det har han rett på. Men jeg kan ikke skjønne hvordan man skal få det til å fungere om barnet må være hos en dagmamma 1 uke og en annen den andre uken, el. to ulike barnehager. Jeg er mer for den "vanlige" fordelingen når hn er så liten, som annen hver helg, gjerne torsdag til søndag, da vi kommer til å bo 1 time ifrå hverandre så da blir en dag i uken litt vrient, tror jeg. Vi bodde sammen når barnet ble født, også ennå. Men tror nok jeg flytter ut før meklingen er ferdig, for det kan jo ta sin tid. Og jo mer vi bor under same tak jo værre blir det mellom oss.

Skrevet

bestill deg en time alene på familieværnkontoret, jeg vet ikke hva de sier når dere har bod sammen.

men jeg vet at 50/50 for barn unner 3 år er veldig lite gunstig for barnet.

å du har mye mer å tape på og gi han 50/50 en og nekte han det. gir du han 50/50 gambler du på datteren din sin framtidige evne til og tilknytte seg til mennsker.

det er en grunn til at de sier at det er uetisk og forske på 50/50 ordninger på barn under 3 år.

forskning fra sverige viser at barn på 1 år som er 20 timer i uken borte fra mor for sveket tilknytningsevne.

Skrevet

Er enig med deg der. 50/50 tror jeg ikke blir til det beste for barnet, og er vel barnet vi skal tenke på først og fremst, selv om jeg forstår barnefaren som vi ha barnet hos seg mest mulig, akkurat som jeg. :) Har bestilt time hos familieværnkontoret sammen med barnefaren, men er redd vi ikke komme noen veg der, selv om dei råder til at barnet bor fast en plass, men at den andre parten får se barnet ofte, men kort.

Tenker mye på om jeg bare skal gå til rettsak så får retten avgjøre hvem som passer best til å ha barnet, men samtidig vil jeg ikke risikere å miste hovedansvaret. Tror vi begge stiller ganske så likt egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...