2gutter&2jenter Skrevet 7. februar 2007 #1 Skrevet 7. februar 2007 Har en gutt på 9 og en på 3. Venter nr. tre i august. Samboer reiser mye, med gj.snittlig 2 overnattinger i uka. Det jeg funderer på er for han på 9 år, og fritidsaktiviteter. Han er av det sosiale slaget, liker å være med venner, og han er kreativ, og går på kunstskole på kveldstid en gang i uken. Han elsker å male, tegne, og modellere. Så og si alle guttene i klassen med noen unntak går på fotball eller ishockey. Det er veldig viktig for mange å konkurrere i alle sammenhenger. Dette passer ikke min sønn så godt. Han vil heller være sosial og kreativ med kamerater, f.eks leke ute, leke m. lego, spille spill. Han er sammen med dem hver dag. Mitt inntrykk er at mange foreldre mener at barns sosiale ferdigheter utvikles best gjennom lagidrett, og hvis de ikke driver med det vil de nærmest bli sosialt mistillpassede egoister som ikke har fått med seg hva samhandling er. Jeg kan ikke få meg til å bli enig med det, selv om jeg ser at de har et poeng. Dessuten, jeg klarer heller ikke å halse meg gjennom hverdagen fra jobb, til middag, til kjøring og henting med en treåring på slep, gravid, trøtt, og gressenke på toppen, flere ganger i uken og i helger. Men for mange er det viktig at det er slik. Går det an å gjøre det på andre måter? Denne vinteren har jeg valgt å ta det litt piano mht meg selv, og det virker som om det passer 9-åringen utmerket. Vi har tid til hverandre, vi har tid til god middag, vi har tid til venner. Er det noe vi forsømmer da?
2gutter&2jenter Skrevet 7. februar 2007 Forfatter #2 Skrevet 7. februar 2007 Vil bare tilføye at vi i de siste tre årene har kjørt ham til Tae-kwon-do-trening to ganger i uka, i tillegg til kunstskole, samt fotball det siste halvåret....
Fire småtroll Skrevet 8. februar 2007 #3 Skrevet 8. februar 2007 Synes du er kjempeflink jeg! Sønnen min er foreløbig bare med på barneidrett i en gang i uka, og det er uten unntak pappan som kjører og følger... Jeg er ikke tilhenger av for mye aktivisering på ettermiddagene jeg, det kan bli for mye for en liten kropp. Har egentlig bestemt oss for at ungene får velge seg en ting de vil være med på også skal vi følge opp det valget etter beste evne. Lek i gata, besøk hos kompiser og ikke minst noen rolige ettermiddager hjemme. Da tror jeg ungene har alt de trenger. Plutselig er de 15 år og har planer hver eneste dag, men da kan de også sykle eller ta bussen. Skal aldri stoppe ungene min fra å utforske alle verdens sporter og interesser, men ikke alt på en gang nå mens de er såpass små at de trenger voksent følge, det får komme litt etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå