Gå til innhold

Er det farlig å fly når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gir dette noen økt risiko for spontanabort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det ikke farlig så vidt jeg vet. Flyselskapene har grenser for hvor sent i sv.skapet man kan fly, mange har en grense på 7nde måned. Men tidlig i sv.skapet tror jeg det skal gå greit.

Skrevet

Det er ikke farlig å fly når man er gravid. Grunnen til at flyselskapene ikke vil ha med høygravide, er at de er redd for fødsel!

Skrevet

Er man flyvertinne blir man satt på bakken etter uke 13... Det er ikke farlig å fly under svangerskap og det er IKKE farlig å gå vgjennom metalldetektoren på flyplasser!

SAS har den regelen at så lenge man har hatt et ukomplisert svangerskap (uten høyt blodtrykk o.l) kan man fly fram til 4 uker før termin... Mellom 2 og 4 uker før termin må man ha legeerklæring... Dette gjelder innland... En flytur i seg selv kan ikke starte en fødsel, men man ligger tynt ann om fødselen skulle starte av seg selv i lufta og det var 3 timer igjen av turen... :-)

Det man også må tenke på når man er høygravid og flyr er faren for blodpropp i bena... Det er ikke bra å da bli sittende stille alt for lenge!

Skrevet

Nei, det er det ikke.

Nei, det gir ikke økt risiko for spontanabort.

Men hva som stresser oss er jo individuelt.

Jeg fløy konstant i forrige svangerskap, og gjerne 2-3 ganger i uken, også internasjonalt.

Jeg har endt opp med et barn som elsker å fly, haha...

Og heldigvis vil flyselskapene fortelle deg når det er nok, jeg sluttet to uker før termin, med legeerklæring i bagasjen.

Ta på støttestrømper og gå en lang tur på flyplassen før du setter deg i kabinen, så er det kjekkere for føttene dersom du er kommet langt i svangerskapet. Og vær ute i ekstra god tid, og sørg for at du har roen når du reiser. God flytur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...