~mamma~ Skrevet 7. februar 2007 #1 Skrevet 7. februar 2007 Det er vel en holdning i samfunnet at kristne er imot sex før ekteskapet, imot kvinnelige prester, imot homofili og mener at de som ikke tror vil havne i helvete. Stemmer det? Dette kan kanskje høres ut som et krangleinnlegg, men det er ikke slik ment. Jeg lurer på hva som er vanlige holdninger, og hva som er myter. Håper mange vil svare. Spennende å se om dere er enige :-)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #2 Skrevet 7. februar 2007 Varierer vel litt, er jo en god del prester som ikke har noe imot homofile som lever i partnerskap. Synes det burde være rom for alle! En ting som er litt merkelig er at i min kommune har vi en kvinnelig prest som er skilt og lever i et lesbisk forhold, men hun nekter å vie skilte eller å døpe barn som ikke har gifte foreldre!! Hva synes dere om det? Jeg trodde det var en spøk da jeg hørte det, men dessverre ikke...
Josefine78 Skrevet 8. februar 2007 #3 Skrevet 8. februar 2007 Det viktigste for meg er nåden. Vi lever ikke i gammel-testamentlig tid. Jeg har ingen ønsker om å dømme noen. Folk får leve slik de føler er best og så får vi andre bare holde kjeft. Det er altfor mange kristne som er opptatt av å passe på hvordan andre lever og det blir for dumt.
Gjest Skrevet 8. februar 2007 #4 Skrevet 8. februar 2007 Heisann Kristne har ofte bibelen som rettesnor i livet og forskjellige samfunnsspørsmål fordi bibelen er Guds levende ord.På samme sett som mange andre religioner har sine kilder som rettesnor, det er slett ikke bare Kristne som er i mot alle de tingene du nevner..... De fleste Kristne jeg kjenner går ikke rundt i et evig protesttog og er imot ditt og datt..nei de er som regel fokusert på en ting , og det er JESUS og den nåde som Han kom med igjennom Korset. Jesus er et forbilde for Kristne og dersom du leser i det nye testamente så vil du finne ut at Hans budskap var: -KJÆRLIGHET -TILLGIVELSE -NÅDE -EVIG LIV
Gjest Skrevet 8. februar 2007 #5 Skrevet 8. februar 2007 Heisann Jeg er ikke kristen selv (selv om jeg tror på Jesus og at han gjorde det som ble sagt, og selv om jeg tror på en Gud) men har mange kristne venner. Min oppfatning er at det finnes mange forskjellige kristne! Jeg gikk på kristen skole en gang, og vi hadde en utrolig smart lærer der, som lærte meg masse om både livet og kristendommen. Han sa at kjærlighet er kjærlighet, uansett hvem det gjelder og hvordan deres forhold er. Hvis du elsker noen, har det ikke noe å si om det er en mann eller en kvinne. Gid ønsker bare det beste for oss, og Gud ønsker at vi skal kunne leve det livet vi ønsker å leve. Han mente homofili var hlt greit, så lenge begge parter trivdes i forholdet. Sex før ekteskapet er et omstridt tema, men for å være ærlig tror jeg det er få som lever etter denne regelen. Sex er jo så mye - det trenger jo ikke involvere samleie. En del av mine kristne venner sier at de har hatt sex før ekteskapet, men da i seriøse forhold hvor de har planer om å gifte seg, og til menn/kvinner de virkelig kunne tenke seg å få barn med. Men jeg kjenner også kristne som HATER homofile, samboere og "uekte barn". Dette syns jeg blir litt dobeltmoral - man skal elske sin neste uansett, og de mener alle burde respektere deres livssyn - allikevel vil de ikke respektere mennesker som lever på andre måter enn dem selv.
CARCEL Skrevet 8. februar 2007 #6 Skrevet 8. februar 2007 Vel, jeg har en mening om at Bibelen er klar på hva som er rett og galt. Det betyr ikke at jeg følger alt. -Har hatt sex før ekteskapet, selv om Bibelen sier at det skal du ikke. Tolker det også slik at to mennesker som holder seg til hverandre og kun hverandre er greit. -Skilsmisse er greit ifølge Bibelen i enkelte situasjoner, så kanskje hykler-presten må oppdateres? -Imot homofili, og har blitt motstander av kvinnelige prester når jeg har sett hvordan det har gått. - Og si at du tror og virkelig lever og tror det du sier er to vidt forskjellige ting. Fordi du skriker i menigheten hver søndag tror jeg ikke du er sikret fra helvete. Er heller ikke min oppgave å dømme folk til helvete. Det har vi Gud til. Kristne er delt på disse punktene.
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #7 Skrevet 9. februar 2007 Hallo sauen19...og dere andre Ja jeg er helt enig i at kristne kan ha en dobbeltmoral.Det er kvalmt og jeg har selv opplevd dette.Jesus hadde jo oppgjør med mennesker med dobbeltmoral flere ganger, dersom du har lest om kvinnen som ble grepet i hor så er jo det et strålende eksempel på menneskers råttenskap og Guds rettferdighet og godhet. En annen ting er det med kvinner som forkynnere.Det finnes mange kvinnelige predikanter som er reist opp av Gud så det er bare tull og tøys dersom noen er "i mot " det også.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2007 #8 Skrevet 13. februar 2007 Jeg er kristen, og forsåvidt rimelig "aktiv" i kristne miljøer. Jeg mener ikke at samboerskap eller sex før ekteskapet er synd jeg mener ikke at homofili er synd jeg mener at kvinner er like verdige lederposisjoner/prestestillinger som menn Jeg tror ikke alkohol er synd jeg er i det hele tatt mer opptatt av nåde, enn synd. Og jeg håper alle kommer til samme himmel, uansett tro... Dette ikke basert på egne meninger, men på den Bibeltolkningen og teologien jeg følger, og den samvittigheten gud har gitt meg. Jeg er medlem av statskirken, og dermed heller ikke medlem av noen sær sekt. en stor andel av statskirkens medlemmer (og andre!) sverger til en kontekstuell bibeltolkning. Det er mange kristne som tilhører denne tolkningen, og jeg syns det er veldig trist at det ofte er "de ektreme" som får kommet frem i media. Sånn tror jeg mange fra andre trossamfunn også føler det.. at en ofte blir stigmatisert. Satt i bås. Og at folk tillegger deg meninger og holdninger du ikke har, basert på livssynet ditt. Det er faktisk ganske slitsomt å "forsvare" seg hele tida! Så hyggelig at noen tør spørre! Jeg må desverre velge å være anonym her, fordi jeg ikke ønsker å "avsløre" mitt livssyn på denne siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå