Nitanit Skrevet 7. februar 2007 #1 Skrevet 7. februar 2007 Noen som har forslag til alternativer de små kan få til lunsj? Annet enn grøt og brød.
2småbarn Skrevet 7. februar 2007 #3 Skrevet 7. februar 2007 Grøt og brød må jo bli kjedelig......:-) Det er masse du kan tilby, det er viktig å variere. Nå er sønnen min hos dagmamma, men i helgene spiser familen lunch sammen, bla paier, pannekaker, eggerøre og laks, kald pastakyllingsalat, lapper, scones m ost/syltetøy.... bruk fantasien:-)
2småbarn Skrevet 7. februar 2007 #5 Skrevet 7. februar 2007 wow - spiser barnet ditt suppe ?? imponert!! Frukt er kanskje mer mellommåltid....
Meg og bøllegutta!! Skrevet 7. februar 2007 #6 Skrevet 7. februar 2007 Gutten vår får noen ganger i helgene grilla kylling og pasta til lunch. Da kan han noen ganger spise to kylling lår. Han er 2 år. Ellers så kan du koke pasta, skjære opp skinke, ost, tomat, agurkog maiskorn og la han plukke og spise selv. Kanskje med en skive brød ved siden. Pannekake med ost og skinke Toast.
-Bobsi Skrevet 7. februar 2007 #7 Skrevet 7. februar 2007 Jeg laget noen utrolig gode grove muffins her om dagen. Snupi slukte de. http://www.melk.no/SchoolArticle.aspx?artid=11818&mnu1id=&mnu2id=&mnu3id=&mnu4id=
-Bobsi Skrevet 7. februar 2007 #8 Skrevet 7. februar 2007 Snupi er kjempeglad i supper. Fiskesuppe, tomatsuppe og andre. Vi bruker ikke Toro, for det er for mye salt, men Findus frossen fiskesuppe er en slager
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #9 Skrevet 7. februar 2007 Yoghurt (Litago) med müsli er veldig godt og mettende.
winneboo Skrevet 7. februar 2007 #10 Skrevet 7. februar 2007 Hender jenta mi spiser banan til lunch. Da spiser hun en hel banan da så hun blir jo mett.
imsdal med julesmak Skrevet 8. februar 2007 #11 Skrevet 8. februar 2007 Knekkebrød Polarbrød Diverse salater Matmuffins Ellers er det jo mange ting som blir mer middagsaktig som man kan lage. Forresten er Lillegutt her 19 mnd. og spiser suppe helt selv, nesten uten å søle )
Nitanit Skrevet 8. februar 2007 Forfatter #12 Skrevet 8. februar 2007 Supert! Takk for mange kjempegode tips! Må nemlig lage lunch-pakken litt mer spennende til barnehagen! Skiver ikke så poppis om dagen ;-) Klem
Ranveig R Skrevet 8. februar 2007 #13 Skrevet 8. februar 2007 * grønsaksuppe/lapskus * potetmos * eggerøre/omelett * lappar/pannekaker/vaflar (alle desse kan lagast utan/med lite sukker og ev. litt grovt mjøl) * pasta/ris/nudlar med grønsaker Når vi ikkje har lyst på brød til lunsj lagar vi ofte nokre av desse alternativa. Det er jo berre bra for alle å variere maten. Guten vår er snart 17 mnd.
Nitanit Skrevet 8. februar 2007 Forfatter #14 Skrevet 8. februar 2007 Det er sant - bra å variere. Da tror jeg det skal prøves med vafler med grovt mel - sånn 50/50 med hvetemel og sammalt hvete for eksempel? Er dette med jern jeg tenker på - at han skal få tilstrekkelig med jern i seg. Brunost på vaflene kanskje! Prøver ellers å få gitt grøt til kvelds - da er man vel sikker på at de får i seg god næring :-)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #15 Skrevet 8. februar 2007 Søk i søkefeltet - dette spørsmålet dukker opp hele tiden. Noen av mine favoritter - potetlapper - most potet - evt med spinat, andre grønnsaker + litt mel - stekes og pakkes i lunsjen. Hjemmelaget Falafel Couscous salat Grove vafler pizzaspiraler Bruk fantasien!
imsdal med julesmak Skrevet 8. februar 2007 #16 Skrevet 8. februar 2007 Prøv disse vaflene de er gode og sunne ) 4 dl havregryn 3 dl kulturmelk/kefir 3 dl helmelk 2 egg 2 - 3 ss smeltet smør 1 ss sukker 2 ss hvetemel 1/2 ts salt 1/2 ts natron La gryn svelle i syrnet melk 30 - 60 min. Bland sammen ingrediensene, men bland i natron til slutt. Så er det bare å steke i vei. Disse vaflene metter godt i magen!
Luca Skrevet 8. februar 2007 #17 Skrevet 8. februar 2007 De har jeg akkurat laget nå, og de var gode ja:-) Så snuppa på 2 får med seg i barnehagen i morgen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå