Gå til innhold

Helt utrolig, han SOVER om natten!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår, på snart 6 mndr, har vært våken hver time natten gjennom de 4 siste månedene. Jeg er mamma'n som prøvde ALT! Jeg holdt jo på å bli gal! Til slutt, etter uendelig mange våkenetter og mange mange tårer, kontaktet jeg søvnterapaut. (Fikk jo mange råd her inne også, men ingenting funka.)

Vi hadde en samtale med henne, fikk "et opplegg", satt i gang med friskt mot. 3 døgn etter sov han hele natten! Jeg føler meg som et nytt menneske. Det er ennå ganske ferskt (en uke siden samtalen), men han har nå sovet FEM hele netter på rad!

Så det nytter! Jeg trodde jeg måtte innfinne meg med at jeg hadde fått et urolig barn, med behov for lite søvn. Det fikk jeg høre på helsestasjon...

Så dere som strever med nattesøvnen, det finnes hjelp å få!

(Kan godt skrive opp opplegget vi fikk, om noen ønsker det. Men har ikke tid til det akkurat nå.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer! Det må være som å komme til himmelriket!

Skrevet

Ja, skriv hva du gjorde! Jeg er trøtt...!! ;)

Skrevet

Ja, ja, ja. Jeg trenger opplegg!!!!!!!

Skrevet

Ja, alle tips tas imot med stor takk, og forhåpentligvis mer søvn (zzzzzzzzzzzzzzz).

Glad om du skriver noe om dette når du får tid

Skrevet

Da er vi nok mange som venter i spenning... Fort deg å skriv om det da, så kanskje flere av oss får sove litt i natt.....;-)

Skrevet

Så flott!

det hadde vært kjekt å få høre hva dere gjorde ja! sikkert mange her som er interessert i tips...

Skrevet

Her er opplegget vi fikk:

(Barnet må være friskt når man gjennomfører dette.)

Gutten vår skulle legges på rom ALENE.

Han skulle legges NEDERST i grind-selgen, pakkes godt og trangt rundt han, og gjerne ligge oppå et lammeskinn.

Rommet skal være mørkt og kjølig.

Terapauten samarbeider med dr.Ferber, så nå er det vel mange som faller av.. ;-)

Jeg har jo selv forsøkt "skrike-metoden", men ikke fått det til, men her er "oppskriften":

Kveldsstell skal begynne med grøt kl 17.45.

Så skal han på badet, stelles/bades/pysj, deretter ha pupp/mme, så rett i seng kl. 18.30.

INGEN kos eller "pauser" imellom. (Men kveldstell skal jo i seg selv være kos.)

Vi synes 18.30 virker litt tidlig, så vi legger poden 19.00, det har funket greit. ( Begynner med kveldsmat ca. kl. 18.00.)

Når han legges for kvelden, må vi være konsekvente. Vær trygg på det du gjør, virker du usikker, merker barnet det!

Si en "natta-setning". Vi sier "Nå skal Emrik sove, natt-i-natt." Så går vi ut. Venter 2-3 min, går inn til han, brer over han, sier samme setning og går ut igjen. Øk tiden litt og litt mellom hver gang du går inn. Hvert 15. min. kan dere ta opp barnet, holde det hardt inntill dere så det roer seg, så tilbake i sengen, etterfulgt av samme setning.

(Hos oss tok det ca 1 time før han sovnet de to første nettene.)

Når barnet igjen våkner, gjør akkurat det samme igjen. (Gå inn, bre over, si setningen, gå ut. osv.) Bruker barnet sutt, så anbefalte hun å ikke gi sutten på natten. (Vi valgte å kutte ut sutten helt, men terapauten sa det var ok og bruke den under innsovning om vi ville det.)

(Første natten holdt gutten vår det gående ca 3 timer første gang han våknet.)

Er barnet vant til å få melk på natten, var det ok. Men da skal barnet tas opp MED EN GANG det skal ha melk. (Skal ikke ligge å gråte, for så å få melk etter en stund, da blir melken "belønning")

(Eks: Emrik pleide å få melk ca kl 3.00. Første natten gråt han fra kl 00 til kl 03.00. Da han igjen våknet kl 03.30, fikk han melk med en gang.)

Metoden kan brukes for barn fra 5 mndr.

For at det skal fungere må begge foreldrene gjøre likt.

Barn ved 5 -6 mndr alderen, skal sove hver 2-2 1/2 time på dagtid.

Barn over 6 mndr skal ikke sove etter kl 16.00

Det føles vondt når barnet gråter, men som terapauten sa til oss:

"Barnet er mett, har tørr bleie, og ligger trygt og godt i sin egen seng. Yt all den servicen dere orker om dagen, men natt er natt. Det MÅ barnet lære."

Vi hadde det tøffest første natten. De to påfølgene nettene var han kun våken to ganger, og var bare våken i en halv time før han sovnet igjen.

Erfaringsvis var natt nummer tre oftest den værste...

Etter 3 netter forsvant nattmåltidet av seg selv, og han sov hele natten!

Gutten vår har blitt blidere på dagtid og virker mye mer utvilt. Han har også fått utvilte foreldre, og vi har alle fått et nytt liv!

Denne søvnterapauten hadde også andre metoder (enn denne skrikekuren) men de ga ikke like raske resultater.

Her er siden hennes om noen vil ha hjelp fra henne (Ja, det koster...men det er verdt det!)

www.sovekarin.no

Litt rotete skrevet, men spør det er noe mer dere lurer på ;-)

Skrevet

Gratulerer, jeg vet hvor godt det føles nå. Vår gutt har endelig sovet en god natt fra ca 20.00 til 06.00. Hadde en tråd tidligere i dag om dette, limer den inn igjen hvis noen kan ha hjelp av det. Han har ikke skreket, men så har han heller ikke vært våken hver time i det siste. Det har gradvis blitt bedre. Her er hva jeg skrev tidligere i dag:

Må dele denne gleden med dere. Etter snart syv måneder med slitsomme netter har det endelig begynt å bedre seg. I natt hadde vi den beste natta hittil, gullgutten sov fra åtte til seks uten oppvåkning! Jeg tror det er flere faktorer som gjør at han sover bedre nå:

*Han spiser større porsjoner mat, blir skikkelig mett før han legger seg (tror dette er det viktigste og det som har hjulpet oss mest).

*Kveldsrutine med mat, stell (/bad et par-tre ganger i uka), pysj, kos og så pupp til slutt inne på mørkt rom (dette har vi gjort i mange måneder, så han forstår godt at det er natt). Han roer seg på egenhånd og sovner etter en liten stund. Hvis han er veldig trøtt sovner han så og si ved puppen og jeg kan legge han over.

*Vi la han på eget rom for et par uker siden (seks mnd +). Da blir han mindre forstyrret av oss når vi går og legger oss. Senga står sånn at vi hører han hvis han våkner (det går an å ha babycall også).

*Hvis han våkner på natta nå tar jeg han ikke inn på soverommet vårt, men sitter og ammer på en stol ved siden av senga hans. (Håper med dette på at han kanskje synes det ikke er fullt så stas).

*Til sist tror jeg også dette er en modningssak, det bedrer seg med tiden.

Håper dette fortsetter og at andre kan ha nytte av erfaringene!

Skrevet

Uff, er ikke noe for denne skrikemetoden jeg.

Men gir det så raske resultater tror jeg faktisk at vi prøver. Takk for at du delte din erfaring med oss.

Skrevet

//MAM\\ er det noe grunn for at han skal ligge nederst i sengen? vi har gutten vår på 8 mnd i hakket som er mellom det øverste og nederste. han ligger med babysafe så han kommer seg ikke utav.. tror du det har noe å si?

Skrevet

Nei du, jeg spurte ikke om hvorfor han skulle ligge nederst jeg. Men litt upraktisk må jeg si det er...

Glemte forresten å skrive at man IKKE skulle ha sengehimmel, uro o.l. over senga.

Vi hadde en ganske kjapp samtale ( 1,5 time). Vanligvis bruker hun ca 2,5 time på en samtale. (Hun skulle holde kurs i barnehagen der jeg vanligvis jobber, så da jeg så at hun var søvnterapaut, fikk jeg avtalt en samtale nesten litt på sparket. Derfor fikk jeg ikke spurt så mye. Noterte bare som en gal jeg ;-))

• 4 uker senere...
Skrevet

//MAM\\

Er du her i kveld? Har noen spørsmål da vi har startet med dette sove opplegget!

HILSEN E

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...