mamma0106 Skrevet 7. februar 2007 #1 Skrevet 7. februar 2007 Mine svigerforeldre syns det er stort å være besteforeldre-naturlig nok-og kunne tenkt seg mer tid på å være det.Jeg syns nemlig det er minst like stort å være mamma (første gang) og vil være mest mulig med sønnen min.Jeg bruker kun barnevakt når jeg må-og da bruker vi svigers.Problemet er at de kan komme uanmeldt og "låne" sønnen vår bare for å tilbringe tid med han,jeg vil ikke dette,men klarer aldri å si nei.Vi bor sånn at mine egne foreldre bor langt unna og svigers er "eneste" besteforeldre i området.Hvor mye "bruker" dere besteforeldrene,og da spesielt svigers?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #2 Skrevet 7. februar 2007 Akkurat sånn har vi det å... Svigersa nært og mine foreldre langt unna. De vil gjerne passe HELE tiden, men jeg vil ikke "ha hjelp" =)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #3 Skrevet 7. februar 2007 Hmm.. Skjønner godt problemet, heldigvis har mine svigers forstått at denne jenta vil og kan klare seg selv så vi treffes ca 1 gang i uka (samme situasjon som deg at de bor nærme mens min familie bor et stykke unna). Jeg har gått aktivt inn for at de skal forstå dette uten å si for mye (ord kan såre, men handling skjønner de fleste), mest fordi min svigerinne opplevde å bli totalt nedrent når hun fødte. Hun var ikke flink til å si fra, og har endt med att svigermor er med på "alt". Jeg løste problemet med at de kom uanmeldt ved å være mye borte, f.eks. trille, besøke venninner, reise til sentre etc (uten å si noe). Da kommer de til låst dør, og forstår passe fort at det lønner seg å høre med deg først. Og da kan du regulere ting ettersom det passer seg for deg. Jeg har ikke hatt barnevakt på sønnen min ennå, en kombinasjon av ikke behov og ikke lyst. Den dagen kommer nok, og jeg vet at svigermor er veldig flink med barn så det blir ikke noe problem )
Luni og go'gutten =) Skrevet 7. februar 2007 #4 Skrevet 7. februar 2007 Hei ) Jeg syns besteforeldre skal være en koselig del av livet, og hva som er mye og lite er nok veldig individuelt. Noen bruker besteforeldre som dagmammaer, andre ses bare et par ganger i året. Jeg bor også temmelig nærme svigers, og vi ses rundt hver 5. dag tenker jeg. Sånn har det bare blitt, jeg vet svigermor vil mer men for min del er det nok. Særlig fordi de har en tendens til å sitte ihvertfall 5 timer hver gang, og det blir fryktelig slitsomt i lengden syns jeg da. Det jeg syns er viktig er at det er tydelig at du føler deg litt trampet på her, og det er ikke riktig (uansett hva andre mener er mye eller lite). Så selv om det er ubehagelig er det kjempeviktig å enten fortelle de hva du føler, eller som hun over her og ta en "spansk en"..
Maud Skrevet 7. februar 2007 #5 Skrevet 7. februar 2007 Jeg mener at i forhold til besteforeldre må det være som i alle andre relasjoner - man gir litt og får litt. Akkurat nå trenger dere kanskje ikke å få noe, men en eller annen gang kommer dere til å trenge barnevakt, noen som kan være hjemme når barnet har vannkopper på 10. dagen og begge dere foreldre skal noe viktig på jobb eller lignende. Dessuten er besteforeldre viktig for barna og barna er viktige for besteforeldrene. De kan ikke kreve å ha fri tilgang til dere hele tiden, det er greit å sette grenser. Kjenn bare etter at det ikke blir til en kamp der dere hele tiden setter grenser og ikke slipper dem til. Det er nok av dem som enten ikke har besteforeldre eller som har besteforeldre som prioriterer andre ting enn barnebarna. Det er langt verre enn den situasjonen du beskriver. Mine svigerforeldre bor langt unna. De er derfor ikke en del av vårt dagligliv. Til gjengjeld er vi sammen med dem lenge de gangene vi sees, de krever å få bilder tilsendt osv. Mine foreldre bor nokså nærme, mamma ringer i hvert fall et par ganger i uka og følger med på hva som skjer. Vi ser dem kanskje en gang annen hver uke.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #6 Skrevet 8. februar 2007 bruker de sjelden, fordi vi bor langt unna... svigers bruker vi aldri.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2007 #7 Skrevet 9. februar 2007 Jeg har nøyaktig samme problem som du. Jeg har bare bestemt meg for at det er nok å se svigers sånn ca en gang i uka. De vil helst treffe oss mye oftere enn det, så jeg har litt dårlig samvittighet, men ikke dårligere enn at jeg kan leve med det. Min baby er seks måneder og vi har ennå ikke hatt barnevakt. Svigermor og svigerfar hadde nok sett for seg at alt skulle bli veldig annerledes. De har kjøpt seng og stelleutstyr til minsten som ennå står ubrukt hos dem. Litt trist. Men jeg har funnet ut at det MÅ være sånn; jeg kan ikke ha barnevakt og være borte fra gutten min ennå -- føler meg ikke klar for det. Jeg syns egentlig at morens behov må komme foran besteforeldrenes i denne saken. Etter hvert regner jeg med at det går lettere for meg å være borte fra barnet mitt. Jeg tror at sånne svigers-konflikter ofte går seg til etter hvert. Alt blir lettere når ungen blir stor nok til å ha sitt eget forhold til besteforeldrene, uavhengig av meg. Men det er nok ennå et par år til....sukk.
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 9. februar 2007 #8 Skrevet 9. februar 2007 Hos oss har ikke svigers passet lillegutt enda, og kommer nok ikke til å gjøre det heller tenker jeg.. De har aldri sagt at de vil, men det er helt greit for meg. Foreldrene mine derimot har veldig lyst til å passe lillegutt, og de er et naturlig valg når vi skal noe. Men de går ikke rundt og maser om det heldigvis:)
Bruble Skrevet 10. februar 2007 #9 Skrevet 10. februar 2007 I begynnelsen ville jeg ikke dele henne med noen.. men etterhvert var det godt å ha avlastning... Nå er jenta vår 19 mnd og er hos farmoren sin minimun 2 dager i uka... Det synes jeg er godt siden jeg nå er 21 uker på vei med lillebror, og jeg begynner å få bekkenløsning/låsning.. Er glad jeg har svigermor nært jeg! Mine foreldre bor langt her i fra, men bryr seg katta oppi meg og min familie her.... De har ikke sett jenta mi soden hun var 1 mnd gammel... De har heller ikke fått vite at vi venter en til... og det får de ikke vite fra meg før gutten er ute!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #10 Skrevet 12. februar 2007 både mine foreldre og mine svigerforeldre bor 10 min kjøring fra oss. svigerforeldrene mine har jeg ikke vært hos siden julen, for jeg har dem i strupen, men mine foreldre ser jeg vel kanskje en gang i uken. snuppa har overnattet 4 ganger hos foreldrene mine og de har passet henne noen ganger utenom det. svigers får aldri passe henne... stoler ikke på den koko-dama.
Antoine Skrevet 13. februar 2007 #11 Skrevet 13. februar 2007 Vi bruker besteforeldrene når vi trenger pass, og da som oftest svigers iom at de bor nærmest. Vi vil at besteforeldrene skal få delta så mye som mulig i våre barns liv og det er de selvfølgelig veldig glade for. Er utrolig glad og takknemlig for at jeg har mine og mannens foreldre )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå