Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

han er snart 6 måneder.. spiser tre måltid med fast føde hver dag, pluss et par flasker melk.. likevel så våkner han mellom 04-05 hver natt.. jeg blir gal!! orker ikke det der alltså.. er det bare å nekte mat å gi vann heller, og ta den hylingen som sikkert kommer, eller hva gjør man? han skal jo strengt tatt ikke trenge nattmat nå, ikke når han spiser så mye om dagen..

noen som har tips eller erfaringer her? jeg vil ha han til å ikke spise før i 7-tiden, siden han legger seg kl 19 om kvelden.. er det for mye og forlange?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min er 8 mnd, og han også våkner i 5 tiden for mat...av og til sovner han da me puppen og våkner ikke igjen før i ca 7 tiden, mens andre ganger så er det plutselig morgen kl 5, sånn som i dag!!

han her spiser 4 måltider til dagen, og får i tillegg mm og mme. han ogsåp legger seg kl 19.

har jo hørt at noen gir vann i stedet, og tar skrikingen et par netter, og så er det over. nattavvenning...men tviler på at eg selv hadde orket skrikingen, for kl 5 så er eg TRØTT!!så da er det jo mye lettere å bare gi puppen og håper han sovner der=)

sikker på at han ikke trenger mere mat da på dagtid?=)

eg ammer i tillegg et par ganger før kl tolv,etter han har lagt seg. men merker at det kun er for kosen sin del=)

ikke mye hjelp her du, men kanskje greit å vite at du ikek er alene:P

Skrevet

hjelper litt å vite at det ikke bare er her det er slik.. men jeg håper ikke vi holder på slik når gutten er så gammel som din:-)

ingen andre som har tips? er det skrikekur som må til etterhvert?

Skrevet

Jenetn vår er 6 mnd og våkner kl.3 for mat. I går natt sto jeg opp og ga henne vann, hun holdt det gående med skriking i 45 min, i natt gjorde jeg det samme og hun ga seg etter 10 min...det blir spennende i natt!!

Har iallefall gått over all forventning, noen sier faren må gjøre det. Men her er det jeg som gjør det, gått fint det. Lykke til!

Skrevet

Dette er helt likt som hos oss... Men vi ha gått ned fra to måltider og ned til ett denne uka.. Nå er det bare ett igjen... Håpløst mye grinig.. Synes det er tøft.. Vi ender ofte opp i min seng ved fem tiden da han ikke har sovet "over" en gang da han pleide å spise måltid nr 2..

Med storesøsteren tilbød jeg bare vann et par netter og så sov hun over..., men denne lille karen holder koken..

Skrevet

Vi holder på med litt avvenning nå men hun er 8 mnd da..Tror ikke hun var klar for det før nå. Spent på hvordan det går i natt. Hun sov frem til halv 6 i natt og da fikk hun mat for så å sove igjen til 8. Herlig !! Det er 3 natten hun blir nektet mat før på morgenkvisten.. Etterhvert så skal vi kutte ut maten da også og stå opp for mat..Tar det litt gradvis. Men hvis dere ønsker å slutte, må man vel regne med litt skriking, byssing, smokk m.m på natta i noen netter.

Skrevet

Vi fikk beskjed av helsesøster å slutte med mat om natten nå. Han er 6 mnd. Hun sa at han får nok mat i løpet av dagen også er det heller ikke bra for tennene hans.

Skrevet

Da bør helsesøstera deres oppdatere kunnskapene sine!

Morsmelk er ikke skadelig for tennene, så lenge tennene er pusset fri for annen matrester før babyen legges for kvelden.

Mange babyer trenger nattmat lenge etter 6 mnd - det hadde vært merkelig om alle var like på det området.

Og andre babyer trenger kanskje nærheten til mamma som nattamming gir.

Dersom man ønsker å fortsette amming ved siden av fast føde, er det kjempelurt å holde på nattammingen en stund til, for da er det mye større sjanser for å opprettholde melkeproduksjon.

Alle må selvfølgelig velge selv hvor lenge de vil fortsette med nattamming, men jeg blir oppgitt over all feilinformasjon som kommer fra enkelte helsesøstre og leger.

Skrevet

Og mange barn spiser om natten bare fordi de får lov. Gutten min spiste annenhver/tredjehver time om natten i et par uker, selv om han fikk to fulle posjoner med grøt hver dag. Bestemte meg for, i samråd med HS, for å slutte å gi han mat om natten, da HS mente han fikk nok mat på dagtid. Første natten våknet han etter 3 timer og gråt. Da prøvde jeg i 1 time å trøste han i sengen før jeg tok han opp. Må legge til at han ikke gråt hyserisk, for da hadde jeg nok tatt han opp tidligere.Da jeg tok han opp ga jeg han bare vann og bysset han i søvn. Han våknet da neste gang kl 5. Dvs at dette allerede begynte å virke. Da kunne jeg bare trøste han i sengen, også sov han til 8.30, som er normalt. Natt nr 2 var han fornøyd med å bli trøstet i sengen, våknet 2 ganger. Natt nr 3 våknet han en gang, trøstet i sengen, og sov til morgenen. Natt nr 4 tror jeg han prøvde seg en siste gang for da våknet han etter 4 timer, roet seg med trøst i sengen, sovnet og våknet igjen etter 10 min. Slik holdt vi på i 2 timer før han sov til morgenen. Etter det har han sovet natten gjennom, dvs fra 19 til 8.00.

Helt klart at dette er individuelt, men jeg tror min gutt våknet annenhver time og ville ha mat fordi jeg gav ham det, og utover natten fikk han mageknip fordi han spiste ALT for mye. Da jeg ikke gav han noe så han raskt ingen vits i å våkne lenger.

Skrevet

Jeg var på hs i går og fikk beskjed om å slutte å amme om natten, fordi jeg trenger rett og slett og sove. Jeg fikk da beskjed om å amme før jeg gikk å la meg og tilby han vann hvis han voknet på natten. Det var også viktig at det var pappan som ga vannet for at babyen ikke skulle kjenne melkelukten. Hs mente at han ikke egentlig trengte mat om natten men at han var vant til at "butikken" alltid var åpen.

Dessuten fikk jeg en brosjyre der det stod at amming om natten etter at tennene har brutt seg fram i overkjeven kunne gi hull.

Skrevet

Hei!

Skjønner deg veldig godt. Min gutt sovner ved 20-20.30 tiden og våkner kl. 00, 03, og 6.30 for å få pupp. Vi står opp sånn ved 08 tiden. Jeg synes et halvt år med nattmat er mer enn nok. Har ikke hatt èn sammenhengende natt med søvn på et halvt år. Han spiser to grøtmåltider pr dag i tillegg til mm.

Jeg trenger søvn nå......! Ikke lenge før vi prøver med vann på natta også, men man må jo ha litt overskudd til det også, for det blir vel mye skriking!

Skrevet

så utrolig bra med mange svar:-)) nå ble jeg mye mer overbevist om at vi snart skal ta den kampen! jeg trenger også søvn nå, har ikke sovet en natt gjennom på 3 år siden vi har fått to tette barn.. nja, noen netter i ny og ne da, men likevel, søvnunderskottet er STORT kjenner jeg!

det som taler enda mer for å ta bort maten om natten er nok at noen netter sover han forbi kl 04 til feks 06.. da kan han jo ikke ha det aller største behovet for mat??

til deg som mente at morsmelk ikke er skadelig for tennene om natten, hvor har du det fra? mm er jo veldig søtt, og det er jo en grunn til at tannleger og hs anbeflaer tannpuss etter amming om kvelden, og kun vann om naten da barnet har beg få tener..

Skrevet

beklager, men undertegnet med anonymknappen:- ) (Innlegget over)..

Min gutt kan også sove over måltidene, så tror ikke behovet for mat på natta er så stort. Nå tror jeg rett og slett det har blitt en vane for han å våkne og få pupp...Jeg tror ikke vi skal ha noen betenkligheter med å begynne å gi vann på natta istedet, men som sagt, så trengs det overskudd til det også..

Skjønner godt at du er trøtt og sliten....!

Lykke til!

Skrevet

Lukas fikk tenner når han var 4 mnd. Hs sa at så lenge jeg pussa morgen og kveld så gikk det bra! Er alt for liten til å nattavvennes da syns jeg :-)

Skrevet

Jeg vurderte også å vente vtil jeg fikk overskudd, men det blir jo bare mindre av det etterhvert som tiden går. Jeg vil anbefale å ta kampen nå og ha en hel natts søvn for hele familien som gulrot.

Skrevet

ja, det har du rett i at det er for tidlig.. man må jo selvsagt se det ann.. nå har gutten vår 2 tenner og er snart 6 måneder, så da tenker jeg at det er på tide å kutte nattmat etterhvert.. tror ikke tennene blir ødelagte på et par måneder heller da:-) er vel hvis det pågår over lang tid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...