Gå til innhold

avvenne med pupp, veeeldig glad i....

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg føler jeg må slutte av med amming snart.... han er så altfor avhengig av den... og begynner jo å bli større....

han går i barnehage, så det går greit når han er der, men med en gang vi kommer inn dørene - før vi har tatt av klærne og alt, så skriker han etter pupp... legger seg ned og er helt "desperat".....

neste er en liten skvett kanskje i halv sekstiden...

kveldsmat får han rundt seks, men han spiser nesten ingenting da... har forøvrig aldri vært så glad i vanlig mat, så det er ikke noe nytt...

så pupp igjen før han legger seg...

OG SÅ VET DU.... nattmat!!! vi hadde jo en avvenningshelg for ca 1 mnd siden, det gikk ok nok det, han fikk riktignok mat rundt 4, men alt dette har sklidd ut....

jeg ga ham plutselig tidligere og tidligere, kanskje kl3 og sånnosv, og så var det vel litt sykdom og sånn, så nå er vi sikkert tilbake til det gamle...

tror han fikk i 3 tiden i natt, og så styrer vi alltid på litt i halvv5-5--> tiden... da kobles han bare på - og så ligger vi der... (litt zzzzzz)

og så får han mat når vi står opp da, før vi går i barnehagen... og den siste tiden så har han heller ikke spist noe frokost....

men HVORDAN skal jeg venne av ham med dette?? han er jo så utrolig glad i puppen.... hadde liksom håpet at det gikk av seg selv.... han er 13 mnd (11korrigert)

og en ting til på slutten - hvor mye metter mm når året er passert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

pupp om natta er helt unødvendig! d burde du få bort da sover han mye bedre å da får du et "nytt"liv!å bruke dæj som smukk om natta er ikke brukbart!!

mitt råd er at du må kutte ned på pupp om dagen slik at han begynner å spise vanlig mat istede, men spis han mat i barnehagen?kan hjelpe me saken men må nesten vite litt mere... bruker han flaske/kopp?får han vanlig melk?

Skrevet

han har alltid vært småspist, ville aldri ha grøt når vi begynte med det osv...

tok seg opp når han begynte i barnehagen, spiste godt der, da gikk det ned 1 skive til frokost og kvelds... og så til de andre måltidene i bhg spiste han

middag har han alltid likt.

men føler at den siste uken har han ikke villet ha skive igjen, matpakken i barnehagen har vært nesten urørt, kveldsmat har han ikke villet ha...

men det kan jo ha med det med sykdom og økt amming om natta....

veeeet at nattamming ikke er nødvendig... men det er .. ja.... skal ikke komme med unnskyldninger,..... heller ta meg i nakken....

han drikker vanlig melk ja. han drikker fra tut-kopp, eller vanlig glass....

Skrevet

Har ikke noen gode råd, men du er ikke alene:-) Jeg samsover, og min sønn hekter seg på puppen et par ganger hver natt enda(noen ganger mvåkner jeg ikke engang), han er 14 mnd + får en gang på dag og før han legger seg. Han spiser ok med mat, men han er veeeeldig glad i pupp. Godt å vite at man ikke er alene synes jeg :-)

Skrevet

Du må bare være litt konsekvent. vet at d kan være vanskeli. Men det er i første omgang dag amminga du må få bort. Feks når han vill ha pupp(muli han bare liker å kose me dæj å vet han får ha dæj får sæj sjøl da)da kan du sette han på fange å gi han en kopp me melk, væl å merke vist du vet at han ikke er sulten. ellers burde du tilby mat i stede. Såstore barn blir ikke mette av bare melk.men som en liten trøst for puppen. Trur nåkk helst at han liker å kose.han blir nåkk å nøyye sæj me kopp å etterhvert blir sikkert mat mere spennende for da blir han mere sulten i og med at han ikke hele tida drikker noe. når han vill ha alle måltidene på dagen så er han mett før han legger seg å sover bedre, når han da våkner på natta så blir d litt opp til dæj om du vill ta d me puppen gradvis bort. men når han våkne kan han få tilbud om en kopp vann å ikke noe mere.

Skrevet

Å ja, jeg vet hvordan du har det!

Jeg ammet datteren min til hun var 19 mnd., siste gang hun fikk pupp var på nyttårsaften, og hun var helt puppegal...

Jeg planla det nøye, og bestemte meg for at når jeg sluttet så var det slutt. Hun var også da så stor at hun skjønte når jeg sa at puppen var tom for melk.

Først kuttet jeg ut nattamming, selv om jeg vet at det er SÅ mange her inne som mener det er så utrolig teit å amme på natten etter barna er 6 mnd., men Andrea har fått når hun har villet ha. Og vi har sovet begge godt siden fødselen! Uansett, jeg kuttet ut nattamming når hun var 17 mnd. Det var litt hardt..... Hyl og skriking noen minutter (ikke timer!!) de 3 første nettene, men så var det over og hun sov rundt.

- Og det var verd det!

Etter det så jeg mørkt på å kutte kveldspuppen og formiddagspuppen (hun har fått før la seg til å sove duppen de dagene jeg var hjemme med henne).

Så jeg ventet til hun var 18 mnd. og kuttet dagpuppen, og det gikk over all forventning! Litt lei seg da, og prøvde seg med at hun var liten baby og trengte bare litt....! Men godtok at puppen var tom og spurte ikke mer etter den på dagen.

Så ventet jeg enda en mnd. til hun var 19 mnd. og så tok jeg kveldspuppen fra henne.... Og det gikk også lett som en plett!

Også dette over all forventning!

Så jeg er godt fornøyd med ammeslutten!

Og det beste av alt, ved å slutte over såå lang tid og ved å gå med sportsBH i en uke etterpå så slapp jeg spreng og pupming, melka trakk seg tilbake av seg selv!

Et par tips fra min kant, dersom du har et barn som forstår deg godt og som kan utrykke seg, utnytt det og eks. begynn å forklare at når ting går tomt så er det tomt, og så en dag går puppen tom for melk.

En venninne av meg brukte plaster-trikset;

Ungen visste hva godt hva plaster var så en dag tok mora på plaster på puppene og sa at hun hadde vondt i de. Og det godtok ungen! Og vips var puppen glemt!

Lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...