Gå til innhold

Er det bare jeg som ikke kommer til å anskaffe babysafe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller hva det nå heter for noe? Den posen som gjør at man ikke kan snu seg i sengen.

Jeg ser ikke helt poenget, for er det ikke sånn at når de klarer å snu seg selv, så er det ikke så nøye at de ligger på magen? Lillegutt på snart 7 mnd elsker å ligge på magen og er det netter han har litt vanskelig for å sove, så lar jeg han gjøre det og da sover han som en stein. Er det fordi dere ikke vil at de skal sove på magen at dere bruker sånn pose, eller er det fordi de reiser seg opp og sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du er ikke den eneste nei. det er mange som ikke bruke dem.

jeg vet at enkelte bruker de posene fordi ungene står opp og står i senga om natta. enkelte barn sover roligere når de er i den. men alle er jo forskjellige

Skrevet

vi har sånn pose.. men jeg klippet av tauet som man kunne knyte henne fast med..syns det høres helt fælt ut å binde henne fast i sengen... hun har posen på fordi hun ofte sover uten dynen...hun klarer fint å snu seg rundt med posen på..klarer å krype på alle 4 også...

Skrevet

Jeg har den fordi hun sover så ufattelig urolig på natten + at hun skal reise seg og snu seg. Når vi anskaffet den sov hun så ufattelig mye roligere og slapp og våkne så mye på natta. Hadde ikke posen til førstemann, men hadde ikke noe behov for det heller fordi hun er en helt annen type så kommer nok an på ungen ja.

Skrevet

Det er en myte at når de klarer å snu seg over på magen selv, så er det ikke farlig lengre. Det er farlig uansett. I nest siste nummer av Foreldre og barn leste jeg et brev fra ei mor som hadde mistet sin første sønn i krybbedød den første natta han hadde snudd seg over på magen. Hun skrev brevet som en reaksjon på Anna Walgrens råd om å la ungene sove på magen.

En av de siste hypotesene angående krybbedød, er at det skyldes at "alarmsystemet" som slår inn når vi puster inn samme lufta som vi puster ut, ikke virker som det skal. Når vi ikke får nok oksygen/for mye karbondioksid (som er i lufta vi puster ut), snur vi automatisk på oss, slik at vi får bedre luft. Dette systemet er visst ikke ferdig utviklet på noen babyer, slik at de ikke snur seg automatisk. Dette gjør at de får hjertestans. Jeg hadde en link til en artikkel om dette i Dagbladet, men jeg har den dessverre ikke lenger.

Fordi jeg bruker en pose som gjør at ungen ikke snur seg i senga, og at jeg ofte går og sjekker at han ligger på ryggen, gjør meg visst kvalifisert til tittelen "en hysterisk mor", men det bryr jeg meg lite om.

Skrevet

Jeg mente IKKE at de som brukte det var hysteriske, altså! Bare lurte på grunnen til at folk brukte posen. Man må få gjøre som man vil, mener jeg, og vil man bruke, så må man jo få lov til det! :o)

Skrevet

Neida, jeg forstod deg ikke sånn heller! Det virker bare som at mange ser på det som hysteri at jeg er så påpasselig som jeg er. Det jeg skrev, var ikke myntet på deg, men på andre som leser det også.

Skrevet

Huff ejg kjenner at jeg blir litt svett av dette babysafeprate:) Det er vel helt i orden at noen av dere ikke ønsker å bruke den, men vær klar over at den har fungert og fungerer veldig godt for mange. Det er ikke meningen å virke som en utenksom mor, men tror faktisk ikke at det vil ta livet av mitt barn.Hun har begynt å sove natten gjennom med denne posen, og hun ser ut til å ha det veldig fint. Som mamma så sjekker man vel barnet sitt løpet av natten:)

En tanke som har slått meg i denne debatten, er at det er ganske utrolig at det er så lett å få kjøpt disse posene om de er så skadelig som noen mener de er. Vi har ganske strenge regler på ting som kan komme for salg her i landet, og spesiellt utstyr til barn.

Kanskje jeg er en dårlig mamma, men jeg bruker den å barnet mitt har fått et nytt liv i forhold til søvn:)

Har full respekt for at noen ikke ønsker å bruke denne, men for andre er det kanskje mer urovekkende at barnet ligger på magen.

Skrevet

eg komemr til å bruke babysafe til min når han skal over i sprinkelsengen...men det er ikke pga han ruller seg over på magen...har merket på han nå at han sover bedre viss han "sitter fast".

når han ligger i vogga nå, så er dyna såpass stramt rundt han at han klarer ikke å bevege seg så mye, og da sovner han med en gang. når me har vært på overnattinger, og han har sovet i bagvognen med en lettere dyne, så klarer han ikke å sovne fordi bena hans går i været helt automatisk hele tiden, og da går dyna av han, og da klarer han ikke å sovne,og blir til slutt sutrette og sint. så når eg har tatt dynen i baggen hans og festet den under madrassen , så sovner han med en gang, for da får han ikke bena i været...

ble litt surrette skrevet dette...hehe=)

Skrevet

Vi kjøpte pose forde jenta vår snudde seg i senga og våknet forde hun ikke greide å snu seg tilbake. Det skjedde opptil 27 ganger på en natt (som regel ca 10). Både hun og vi slet voldsomt med søvnen den perioden.

Vi spente henne fast i bortimot et halvt år før vi begynte å la henne ligge i posen uten å spenne henne fast. Hun elsker posen sin. Har en pose i barnehagen også. Nå er hun 2 år og vi er nødt til å venne henne av med den. Hun blir rett og slett for stor.

En annen fordel er foresten at det ikke er så farlig om hun sparker av seg dynen. Da ligger hun i hvertfal i posen. Blir ikke liggende helt bar.

Skrevet

vi kjøpte den posen fordi hun reiste seg opp 150 ganger i senga før hun endelig sovnet... og så sover hun MYE bedre med den :)

Skrevet

HI her!

Ser ut til at vi kanskje vil få bruk for en etterhvert, da? Poden har ikke begynt å reise seg ennå, men det blir nok ikke lenge til og da kan det jo være godt å ha en sånn pose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...