Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 1år er ikke interessert i å gå...han vil bare krype og gå på kne(?).Jeg vet at man ikke skal stresse med sånt og at det er helt normalt at noen venter lenge før de går,men det virker som om alle kommer seg på bena før de runder 1...Når gikk deres barn?Evt. er det noen av dere som har 1-åringer som ikke går enda?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lillemann er ett år og går ikke,har gått ved siden av siden september,han røyser seg på gulvet uten å holde i noe,men går altså IKKE-jeg venter også i spenning,men prøver ikke stresse...han går når han er klar som alle sier:-)

Skrevet

Leah var 14,5 mnd da hun begynte å gå.

Skrevet

Ja,det er det jeg også hører;går når han er klar!Min går også ved hjelp,men ikke selv nei...virker ikke som han tør å slippe seg enda..Jaja,den som venter på noe godt,venter ikke forgjeves!

Skrevet

Mini gikk tre dager før han fyllte ett. Men det jeg skulle si var at jeg har sett resultatet av en mor som har stressa for mye med at ungen skal opp å gå lenge før han var klar og hadde balansen i orden. Nå er han snart halv annet og går slett ikke støtt. Ganglaget ser ut som han blir slept bortover gulvet mot sin vilje og han bruker ikke føttene riktig. Selv om det nok ikke er det du vil høre, så må barnet få tid til selv å finne ut når det tørr/ønsker å begynne å gå. Det kan godt hende at gutten din, når han begynner å gå vil gå kjempe bra fordi han har brukt god tid på å finne balanse og trygghet istedetfor å få en masse knall og fall som ofte er vanlig når de begynner å gå før de har funnet balansen ordentlig.

Skrevet

Er ikke gjennomsnittsalderen for å begynne å gå litt over ett år da? Så det er nok mange ettåringer som ikke går :-) Gutten vår nærmer seg 13 måneder, han liker å gå når han holder oss i hendene, og det hender han slipper seg og står oppreist noen sekunder, men han våger seg ikke på å gå enda. Krabber i 100 i stedet ;-) Så da er vi i hvert fall to med ettåringer som ikke går :-)

Skrevet

Det er mange som synes at på kne er høyt nok opp...

13mnd er gjennomsnittet for gåing, mener jeg, mens 9-20mnd er normalt. Vår lille beveget seg overhode ikke før 12mnd, da krøp hun, og gikk til slutt ved 18mnd. Blir mindre kutt i panna av slikt...

Skrevet

Jenta mi var 16 mnd før hun gikk.

Skrevet

sønnen min går heller ikke,han begynte å slippe seg tok 3 4 skritt, mens så ble han syk og da orket han ikke å prøve,han var syk i 2 uker. nå har han begynt å prøve igjen, nettopp begynt å gå på kne. før i kveld sku han gå til tok 4 skritt stoppet og tok fire skritt til

Skrevet

Storesøster i huset begynte å gå når hun var 16 mnd. Lillesøster blir 14 mnd om noen dager og går heller ikke. Det er ikke noe å stresse med. De blir ikke krypenes hele livet. he he.

Skrevet

Ta det helt med ro, som flere her sier: det er slett ikke alle som går når de fyller 1! Begge mine gikk da de var 14 mnd. Yngstejenta klatret trappa og opp og ned av stoler og bord, men våget ikke å slippe seg å gå. Dessuten sies det at hvis de kommer seg frem på annet vis har de ikke behovet for å gå riktig ennå.

Skrevet

min gutt er 1 år nå.han går ikke.han åler seg rundt på gulvet,men vil ikke krabbe engang

Skrevet

Luke begynte å stabbe nå for ca 1 uke siden,i går var han 15 mnd;O)

Skrevet

Min begynte så smått å gå ved 13 månder, men gikk for full ved 14!

Skrevet

min sønn gikk ihverfall ikke når han var ett (kanskje når han var 15 mnd?). mitt inntrykk er at fysioterapeutene nå mener at det er best å ikke presse på for å få dem til å gå. de får bedre motorikk av å ta det i sitt eget tempo. hvis de er oppe og går for tidlig får de mer vinglete bevegelser, faller mer, får dårligere selvtillit etc (husker ikke hele argumentasjonen men). de skal ha tid til å utvikle den muskulaturen de trenger for å bære seg selv. derfor er det bare å slappe av, så lenge de beveger seg rundt på en eller annen måte og er fysisk aktive og bruker kropppen sin er alt fint.

bare si til deg selv og alle andre at det at han er "sein" (passelig som jeg vil kalle det...) bare betyr at han kommer til å gå desto bedre når han først begynner. og le av de ungene som snubler bortover og må bruke armene til å balansere med ;) (kødda! ikke ta det personlig nå da folkens)

Skrevet

Og som flere sier kan det jo være en fordel å ikke begynne å gå altfor tidlig. Selv begynte jeg å gå da jeg var ca 13 måneder, og da kunne jeg det visst :-) Jeg ville ikke slippe meg før jeg var sikker på at jeg gikk ordentlig, så det ble lite knall og fall. Gikk ordentlig med en gang.

Skrevet

Sønnen min gikk alene da han var 10,5 måned gammel. Han var ganske tidlig ute motorisk, men han er senere enn mange andre språkmessig. De utvikler seg litt i rykk og napp og på forskjellige områder :o)

Skrevet

Nemi var 13 mnd da hun begynte å gå.. ellers generellt var hun treg i motorisk utvikling. Nå er hun straks 18 mnd og rakett over gulvet! Så ikke stress og hvis helsesøstre blir "bekymret" så ta det med klype salt. Prøv å ha tålmodighet.:)

Kommer seg nok etterhvert skal du se!

Skrevet

Snupi var akkurat 13 mnd da hun virkelig slapp seg, hadde går et par steg før det. Man da kunne hun virkelig gå, ramler lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...