Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #1 Skrevet 6. februar 2007 Er så mange forskjellig meninger her. Noen sier man blir lam, andre ikke. Noen sier dem kjenner rier uansett, andre ikke. Blir man helt bedøvet slik at man ikke kjenner noe da hodet og kroppen kommer?
vero86 Skrevet 6. februar 2007 #2 Skrevet 6. februar 2007 epidural er en bedøvelse som settes i korsrydden. den fungerer nokk forskjellig fra person til person. hos noen forsvinner riene, hos andre ikke. Men en blir ganske bedøvet! En får mindre vondt, men jeg skal love deg at du kjenner det meste! hehe.. det kan være farligt å tro at epidural tar vekk all smerte, det gjør den ikke. Men den kan ta vekk mesteparten av smerten for en liten periode! Men de skrur vel ned epiduralen etter hvert, og da kommer smerten tilbake;) hvertfall hos meg...
Pepsimaximusa *mammatil2* Skrevet 6. februar 2007 #3 Skrevet 6. februar 2007 Epidural var som å komme til himmelen der og da:-) Alt av vonde rier forsvant etter ca 20 min, dvs jeg kjente dem, men ikke på langt nær det jeg kjente tidligre! Om man kjenner noe når hodet og kroppen kommer vet jeg ingenting om, fordi det endte med hastesnitt hos meg forrige gang! Vet bare at jeg skal ha epidural neste gang også hvis jeg får mulighten til det:-))
Regnbuemor til 2 Skrevet 6. februar 2007 #4 Skrevet 6. februar 2007 jeg er ikke lege, og vet ingenting om det tekniske rundt epidural. Men slik jeg hadde det, var det sånn at JM eller en lege (husker ikke) regulerte hvor mye jeg fikk. Det stoppet fødselen noe, fikk drypp så det startet igjen. Denne fasen virket den veldig godt. Jeg lå i sengen pga alle ledningene. Kjente det kriblet i magen under riene. Da det nærmet seg pressrier ble epiduralen slått av, slik at jeg fikk presset med "hele" meg. Det tok ti minutter fra pressveene startet til jenta var ute. Jeg ville så veldig ta meg en dusj rett etterpå, men da sviktet bena under meg, og jeg ramlet i gulvet, så jeg ble faktisk "litt lam" av det. Var litt gele i bena i et halvt døgn, og øm der den var stukket, men ellers ok. Jeg ønsker å prøve og føde uten epidural denne gangen, men er absolutt klar for å bruke det om JM sier det er det beste.
Filosofia m/supersprett Skrevet 7. februar 2007 #5 Skrevet 7. februar 2007 Dette står skrevet om epidural i fødselsboken fra Sandvik; Epiduralbedøvelsen settes i nedre del av ryggen. Et lite kateter (plastslange) føres inn i epiduralrommet, like ved ryggmargen, og gjennom den føres en tynn plastslange. slangen blir liggende så lenge du har epiduralen. Det sprøytes inn en blanding av sterkt lokalbedøvende og et sterkt smertestillende middel som blokkerer smerteimpulsenes vei til hjernen. Hjernen får rett og slett ikke vite at du har smerter. Denne blandingen, også kalt mobil-epidural eller sufenta-epidural, virker lite hemmende på benmuskulaturen og gjør at kvinnen kan være oppreist. En annen variant inneholder kun et lokalbedøvende middel og lammer deg fra livet og ned. Du blir da sengeliggende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå