Gå til innhold

Kan far KREVE mer enn vanlig samvær...??!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

komme ann på hva situasjonen var når dere gikk fra hverandre. har dere skrevet under på delt daglig omsorg? hvis ikke kan han ikke kreve noe som helst hvis han ikke går rettens vei mener jeg.

lykke til!!

Skrevet

Han kan gå rettens vei å prøve. Hvis dere var samboerer eller gift, så har har flere rettigheter enn "vanlig" samvær.

Hvis han er skikket, hvorfor får han ikke mer samvær? Godt tilbud til deg om du trenger avlastning, og ikke minst at barn og pappa får god kontakt.

Skrevet

"Vanlig samvær" er bare en rettesnor. Så en far kan "kreve" mer enn dette når dere er til mekling eller evt i en rettsak. Det er ingen steder i loven som sier at samvær "skal" være hver 2.helg, osv. som er det vanligste av samvær. Men en far kan ikke kreve så mye samvær at det blir 50 %, for da er det ikke samvær lengre, men delt daglig omsorg. Og det kan ingen kreve.

Skrevet

Gutten min er 2,5 mnd . nå..så jeg føler vel ikke helt for å sende han fra meg til en jeg absolutt IKKE vil ha i livet... Men håper jeg vil sette pris på avlastningen etter hvert! Barnefar har presset meg langt over tålegrensen hele svangerskapet, laget bråk ved fødselen og presset på med ALT for mye samvær fra dag en! (dette er fagfolk som har uttalt, ang. samværet) ..Så jeg har fått veldige reaksoner hver gang han har kommet til samvær.. etter mekling nå har han fått en time i uka.... I håp om att jeg skal takle ham bedre etter hvert.... Vi var sammen i en knapp mnd. FØR jeg ble gravid....*SUKK*....

Skrevet

Det er jo ikke så aktuellt att han har vår lille baby annen hver helg osv nå.... Vi skal øke samværet når han er 6 mnd...(altså om 3 mnd..) Og jeg gruer meg allerede .... Vil jo de skal ha ett godt forhold..kommer aldri til å hindre det... Men jeg får psykiske problemer av faren.. Vi har delt forldreansvar..ikke omsorg...å såvidt vært sammen..

Skrevet

oki. Når småen er så liten kan han ikke kreve det nei :-)

Da er det som regel andre typer samvær som gjelder. Ofte er det ikke overnatting heller. Spesielt ikke hvis du ammer. Da er jo ikke det praktisk mulig heller. Og ikke anbefalt fra myndigheter heller. Så klart ikke noe en far kan kreve. Men det legges jo vekt på at far og barn skal kunne ha ofte samvær på dagtid i stedet da, slik at de kan bli skikkelig kjent. De små glemmer jo ganske fort. Men det er ikke lett i praksis når det ikke er så bra mellom mor og far. Og det er det jo som oftest ikke etter et brudd.

Skrevet

Skjønner deg godt. Men du må bare prøve å overse han og la han få ha barnet. Ett råd fra meg er vertfall at du imøtekommer han og lar han få ha barnet (altså ikke for lenge vekke nå når han er så liten), men gjerne noen timer ett par ganger i uken eller være med dere hjemme og ta del i stell (dersom dere finner utav ting etterhvert, slik at dere samarbeider bedre). Da vil barnet få god kontakt med far, og du slipper sannsynligvis et barn som gråter når det skal til far, fordi barnet ikkje kjenner han. Blir lettere for alle tre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...