Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #1 Skrevet 6. februar 2007 Det har vært vanskelig å gå på do siden fødselen (4 uker), og i går prøvde jeg noen greier jeg hadde kjøpt på apoteket, som framkallet pressrier 10 ganger vondere enn de jeg hadde under fødselen. Det virket jo til slutt men jeg har ikke lyst til å gå gjennom det en gang til. Har vurdert å slutte å spise, er det noen som har bedre råd så vil jeg gjerne høre de.
LisaColli Skrevet 6. februar 2007 #2 Skrevet 6. februar 2007 sliter med det samme som deg..jeg har kjøpt benefiber og microlax.. sistnevnte får det jo ut da.. men jeg sliter med at det er så hardt at det river opp tarmen min..(kjennes sånn ut hverfall) så hvis noen har et godt råd, tar jeg gjerne imot jeg også!! også 4 uker siden fødsel her.. ps, har prøvd biola, mye vann, fiber-mat osv.. har begynnt med 4 svisker om dagen, men vet ikke helt om det fungerer enda.. hva prøvde du som du fikk pressrier av?..
Gjest Skrevet 6. februar 2007 #3 Skrevet 6. februar 2007 lactulose fungerte bra her..Men det har dere sikkert prøvd allerede?
Blomman Skrevet 6. februar 2007 #5 Skrevet 6. februar 2007 kjøp lactulose på apoteket - kan blandes i saft så smaker det ikke så ekkelt. Ellers drikk masse - minst 2-4 liter væske hver dag! - og spis grovt - prøv isphagula frø/ granulat fra apoteket og bland i yoghurt - det er romoppfyllende og setter tarmene i arbeid.
spagetti Skrevet 6. februar 2007 #6 Skrevet 6. februar 2007 Jeg har hatt det samme som deg, og det som virkelig fikk "løsnet" for meg, var et middel kjøpt gjennom Natures Own. Det er Loppefrø, altså Psyllum Husk. Ta en spiseskje av dette, og rør det kjapt inn i et glass vann. Drikkes umiddelbart. Som deg, hadde jeg også det kjempevondt. Ble superfortvila fordi jeg kunne ikke skjønne hva det var jeg hadde spist som gjorde at jeg fikk så vanvittig forstoppelse... Nå har jeg det i bakhånd og er derfor "bevæpnet" til neste gang dette skjer:-/ Regner med at du får kjøpt loppefrø på naturkost. - Absolutt verdt et forsøk!! Lykke til!!
Labbetøs Skrevet 6. februar 2007 #7 Skrevet 6. februar 2007 Løsningen for meg ble dulcolax kjøpt på apoteket. Det mukgjør innholdet i tarmen, så det hindrer at man sprekker opp i åpningen når man trykker det ut. Jeg kombinerte det med alcos-anal eller hva det nå het, en hemorroidesalve (også apoteket) som hjelper mot hemorroider, sår og sprekker i endetarmsåpningen, samt kløe. Funket kjempebra.
LisaColli Skrevet 6. februar 2007 #8 Skrevet 6. februar 2007 takk for rådet ellie, resten som nevnes her har jeg prøvd..har slitt med dette fra jeg var 18 uker på vei.. lactulose funker det også, men avføringen er fortsatt såpass hard at jeg får rifter(?).. hvis det hadde vært hemoroider hadde jeg vel kjent dem? eller??
Labbetøs Skrevet 6. februar 2007 #9 Skrevet 6. februar 2007 Ingen årsak. :-) Jeg har aldri hatt hemorroider, så jeg vet ikke helt hvordan det kjennes ut. Men den salven (alcos -anal) hjelper mot så mye annet enn bare hemorroider så jeg brukte den sammen med DUPHALAC (skreiv feil isted) alikavell. Den hjelper mot rifter i åpningen, kløe, hemorroider og sår. Jeg tok 20-30 ml duphalac de første tre dagene (det tar 2-3 dager før den funker), så 20 ml de neste dagene til det hadde stabilisert seg. Nå tar jeg 10 ml nesten hver dag for å forebygge en liten stund før jeg slutter helt i håp om at det ikke blir værre igjen. Duphalac er for å mykgjøre tarminnholdet slik at du lettere får det ut uten at det gjør vondt, og salven hjelper rifter og sprekker å gro.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #10 Skrevet 7. februar 2007 Det var microlax jeg fikk pressrier av. Jeg tok det på formiddagen, det står at det skal virke innen 5-15 minutter, det gjorde det ikke. Men 4 timer etterpå følte jeg et vanvittig trykk. Hadde ikke lyst til å trykke for det var vondt, men hadde ikke noe valg. Satt med lilegutt med magevondt på fanget, en hylende 2-åring i senga og mannen minute av huset. Ikke akkurat min beste dag.
♥sjiga♥ Skrevet 7. februar 2007 #11 Skrevet 7. februar 2007 hei jeg hater svisker men jeg spiste noen stykker hver dag i noen uker etter fødselen og det hjalp. vi gir jo malt til barna så det kansje har noe for seg. fiberik mat er jo mageregulerende.
mai mammaen til to Skrevet 7. februar 2007 #12 Skrevet 7. februar 2007 sikkert lurt å spise malt..det gir man jo babyene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå