Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #1 Skrevet 6. februar 2007 ser i en tråd her at det er vanlig at de onanerer. Men jeg har aldrig hørt noen av mine veninder som har jenter nevne at ungene gjør slike "jokke-bebegelser" som det her var snakk om. Min datter gjør dette også. Kan plutselig ligge å holde rundt dukka si og gjøre slike bevehelser med underlivet. Hun kan ligge slik leeeenge. Ja i både 15 pg 25 minutter. Hva gjør jeg, skal jeg "avbryte" onaneringen når jeg ser det, eller skal jeg la henne ligge slik på gulvet så lenge hun vil? Pg er det virkelig normalt? Hvor kan jeg lese mer om dette??
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #2 Skrevet 6. februar 2007 Jeg har ikke jente, men jobber med barn så er ganske vandt til dette med "onanering". Du skal bare la henne holde på, ikke avbryte noe som helst. Og når hun blir litt eldre, så kan du be henne gå på rommet sitt å kose seg feks. Så hun ikke fortsetter med det i full offentlighet. Ikke at det er noe dårlig med det, men at hun lærer at sånne ting gjør man alene. Og det er veldig normalt at barn går igjennom sånne faser.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #3 Skrevet 6. februar 2007 Men atte, er dette bare en fase, eller kommer hun til å holde på slik heile tia...hver dag....huff, synes ikke noe om det der.
Anja Annonym Skrevet 6. februar 2007 #4 Skrevet 6. februar 2007 Men atte, er dette bare en fase, eller kommer hun til å holde på slik heile tia...hver dag....huff, synes ikke noe om det der. ------------- .......nei, det er ikke en fase. Til og med vi jenter, vel de fleste av oss i hvert fall, koser med oss selv til vi blir så senile at vi ikke husker på at vi gjorde det for ti minutter siden, og kanskje lengre også Så denne oppstartsfasen er bare begynnelsen på at hun skal bli trygg på sin egen kropp og på sin egen gryende seksualitet, så finn deg i det...... Stopper du henne nå, så gir du henne etter hvert et helt feil selvbilde.....
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #5 Skrevet 6. februar 2007 Hvorfor har ikke jeg hørt noe om dette før................?? Hvis det er så vanlig??
druett-gutten kom 030106:) Skrevet 7. februar 2007 #6 Skrevet 7. februar 2007 Fordi vi har alt for mye tabu! Det passer seg ikke å snakke om. Du sier jo selv at du ikke synes noe om det. Det mener jeg er en av hoved grunnene til at folk ikke vet at dette, eller være seg andre ting, er vanlig.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #7 Skrevet 7. februar 2007 Sikkert fordi alt for mange tenker som deg, at det ikke er noe særlig.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #8 Skrevet 7. februar 2007 Ja, er det ikke typisk at når guttene oppdager snoppen og sliter og drar og danser nakendans og rister og slenger med sakene,da synes alle det er søtt og sjarmerende, og dette blir en skikkelig kar, man blir nesten stolt..men når en jente stikker hendene ned i bleien sin så er det stygt og ekkelt og foreldrene blir flaue.. På tide med likestilling mellom kjønnene, på tide at SKAMM-LEPPENE, SKAMM-BENET og bryst-VORTENE endrer navn:-) Hvorfor ikke glansleppene og brystknoppene:-)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #9 Skrevet 7. februar 2007 Vel, jeg må si jeg er ikke betrygget alikevel jeg. For dersom det er såå vanlig, men en liker ikke å snakke om det, hvorfor er det da så få her inne som kan si at "jo, min datter på 1 år gjør også sånn"......og så signere med anonym hvis det er pinlig. For jeg synes virkelig det er ekkelt at min 1 år gamle datter skal fritt litte å onanere på gulvene til folk noe vi er på besøk. Herlighet, klokka er bare halv tolv, og hun har gjort det 4 gnger allerede......... Greit med seksualitet, men har ikke lyst at ettåringen min skal bli "den det jenta som driv å onanere"--------- Huff.
jazza Skrevet 7. februar 2007 #10 Skrevet 7. februar 2007 Det er helt vanlig å onanere både for små gutter og jenter. Jenta mi er til stadighet med fingrene å undersøker når hun får av seg bleia. Jeg har ikke tenkt å stoppe henne. Din datter har oppdaget at det er godt å onanere. Hun er så ung at hun skiller ikke mellom typer godt. Jeg synes ikke du skal avbryte henne med fy og æsj iallfall. Men jeg skjønner jo at du ikke vil at hun skal gjøre det i all offentlighet. Kan du ikke forsøke å avlede henne med noe. Når hun blir litt større kan du forklare at det er greit at hun koser seg, men at det er best at hun gjør det på rommet sitt. Jeg vet ikke helt hvor du kan lese om dette. Men det må da stå noe i noen av disse bøkene om barns utvikling..... men det ville ikke forbause meg det minste om det bare sto om guttebarn der. Jeg er enig i det som sto i det innlegget over: Hvorfor er det greit når små gutter undersøker tissen sin og oppdager at det er godt, men det er tabu når små jenter gjør det samme med sin tiss? Det burde ikke være sånn.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #11 Skrevet 7. februar 2007 Jenta vår også har holdt på med noe som kan minne om onanering.. Hos oss ble det veldig mye og veldig lenge.. Hun ble så fjern i blikket og lå på gulvet mye og holdt på med et eller annet som ikke jeg helt vet hva var for noe... Men uansett! Hvis det er snakk om at barnet gjør det mye synes jeg det må være lov til å ta opp ungen og sette i gang med noe. Her ble det et lite "hekt" på å ligge sånn, og det er ikke noe særlig synes jeg! Derfor fikk vi henne opp fra gulvet og begynte med å leke eller lese i bok o.l. Dette fungerte veldig greit, og hun ligger MYE mindre på gulvet nå. Og jeg tror IKKE at hennes seksualitet har tatt noen skade av den grunn! Helt greit at hun skal utforske seg selv og alt det derre, men jeg foretrekker at hun skal få lov til å bli litt større først og slik at jeg kan snakke om det. Og også at hun skjønner når hun kan gjøre det og hvor. FOR; Når snuppa kommer i barnehagen og ligger der på gulvet og "onanerer" er det også andre unger som kanskje synes dette er rart. Og for hennes egen del synes jeg det er greit at hun slipper å bli et fremtidig mobbeoffer!!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #12 Skrevet 7. februar 2007 Åh, Anonym over her. JEg er så enig med deg. Greit nokl at det skal være akseptert å onanere og alt det der. Men det er forskjell på å ta på underlivet sitt når dere tar bleia av jenta i en stellesituasjon og slikt, mot det å ligge i fulvet, halveis på siden og stitte i gulvteppet, bli fjernere og fjernere i blikket og gjøre seksuelle bevegelser, i 20-30-40 minutt........... Og dette skjer uansett hvor vi er.. Enig med Anonym som nevner bhg. Hva til høsten når hun skal i bhg dersom hun ligger på halvtimesvbis å onanerer på gulvet???? Nei det synes jeg vtterlig ikke noe om altså!!!!!! I ste lå hun i 45, nesten 50 minutter, og stirret i teppet og KONSTANT gjorde "jokke" bevegelser, ikke bare litt nei, men HELE tia. Og jeg satt heilt stille å så i et blad og tittet bort på ho jevnlig, dersom hun møtte blikket mitt så småsutret hun litt flr hun "falt i transe" igjen.... og plutselig holdt hun på og sovne....... Og sorry at jeg gjentar meg selv, men hvor normalt er dette egentlig??????????
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #13 Skrevet 7. februar 2007 Det er helt normalt men det kan bli for mye av det. Og slik overdreven onanering være et tegn på understimulering. Ikke fokuser på det som blir gjort men få barnet med på annen aktivitet så de glemmer det for en stund.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #14 Skrevet 7. februar 2007 Hvor har du lest det hen da lissom? Har du opplevd det selv med barna dine eller hva? For å si det sånn; Jenta vår er IKKE understimulert. Vi leker masse med henne, er ute på tur og leser, synger og har henne på fanget. Men; Noen ganger kveiler hun seg ned fra fanget for å da legge seg på gulvet. Mange ganger kan hun ligge sånn helt i fra morgenen av, og også i barnehagen.. Det er slitsomt når du ikke kan snu ryggen til for da havner hun ned på gulvet og "onanerer" eller hva det nå er... Sånn var det før, nå gjør hun det ikke så mye lengre. Her handlet det om å bryte det, og i en periode var det slitsomt. For som sagt; Hun måtte underholdes hele tiden!! Men at hun skulle være understimulert, DET kan du dra lengre ut på landet med!!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #15 Skrevet 7. februar 2007 Nei jag har ikke vært med om det, men man snakket om det på en dokumentar tv engang. Jeg kan ikke si om det er et normlat eller unormalt beteende på datteren din. braneonani er vanlig og normalt, men slik du fremstiller det då er det eneste intresset hennes ,og da er det ikke sikkert det er då veldig normalt lenger. Snakk heller med en helsesøster du, en med oss. vi kan ikke hjelpe deg uansett.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #16 Skrevet 7. februar 2007 Jeg gjorde visst dette da jeg var liten... Begynnte 9mnd gammel tror jeg og det er 26 år siden...veldig tabu også da. Jeg tok lekebiler, dukker, puter og satt meg oppå de og peste og holdt på. Det var veldig ekkelt for mamma, som igjen har en utrolig gammeldags mor. Jeg sluttet med det etter hvert, og i dag er jeg helt normal og kan selv ikke huske at jeg noen gang har holdt på sånn :-) Det er vel noe de gjør fordi de finner ut at det er godt, de tenker jo ikke på sex slik som oss. La henne gjøre det, men prøv også og avlede litt. Hun er nok litt vel opptatt av det akkuratt nå, men husk at hun gjør det bare fordi hun synes det er godt, hun forstår jo ikke hva hun gjør en gang. Min datter er 11 mnd og har ikke gjort noe i nærheten av dette enda, så der er nok helt tilfeldig om når de oppdager dette.Men jeg forstår du synes det er ubehagelig, men prøv å tenk at hun ikke forstår og at det vil gå mer over etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #17 Skrevet 7. februar 2007 Jeg mener ikke at det er unormalt, kan jo tolkes slik. Det jeg mener er at jeg roet meg visst ned etterhvert, plutselig var det ikke så stas lenger.
vanillaface Skrevet 7. februar 2007 #18 Skrevet 7. februar 2007 Jenta mi på 15 mnd onanerer så snart bleia er av så er hendene nede og "koser" Tror nok ikke at det er noe unormalt med datteren din heller. Du kan jo ta kontakt med helsestasjonen om du er usikker.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #19 Skrevet 7. februar 2007 For min del - (jeg er ikke HI), så har jeg hatt kontakt med de i barnehagen, helsestasjonen og fysioterapaut om det. Jeg har aldri vært sikker på om det var onani, men ville sjekke ut hos fysio for å se at det ikke var en fysisk årsak til at hun lå der. Jenta mi var ikke en utpreget "jokker" (eller hva man skal kalle det), men noen ganger begynte jeg å lure... For litt merkelige bevegelser var det der. Hun holdt ikke på med det hele tiden, men på de dagene det var mest "ille" var det såpass mye at det var slitsomt for oss! Nå er det lite av det, nesten ingen ting enkelte dager. Og det er deilig! Vi har aldri gjort noe annet enn å ta henne opp når hun havner på gulvet, og satt i gang med andre ting. Men om det blir sagt i et tv-program at det er sånn og sånn, så er det ikke alltid at teorien stemmer med praksis. Jeg synes bare at å trekke slutninger som at da er barna understimulert blir litt for enkelt! )
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #20 Skrevet 7. februar 2007 Tror egentlig ikke "hjelpeapparatet" som helsestasjon og sånn vet så mye om det... Har jo selv konfrontert dem om det, men det er ingen som kan svare så mye på det! Synes det er fint å kunne spørre noen om ting her, jeg, og jeg ville vært veldig glad for tilbakemeldinger når det sto på som "verst" med jenta vår! Det er jo veldig mange mødre her og som oftes har noen en eller annen erfaring om det du spør om! Fra den andre anonyme som ikke er HI og som har en del innlegg over her nå! Hehe...
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #21 Skrevet 7. februar 2007 Men er ikke jenta LITT for liten til å oppdage sånne ting??
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #22 Skrevet 7. februar 2007 Hallo du over meg her, litt for liten?? Vet du, vi er alle seksuelle vesener, og er født med disse driftene. Dermed er det noe som er i oss alle fra dag 1! Til HI: Jeg har en datter på halvannet år som driver å oppdager underlivet sitt. Hun er nedi med hendene så fort bleia er av, og det må hun få lov til selvfølgelig. Hun driver ikke på med noe som du opplever med din datter, men det kan komme når som helst. Det er normalt, og det er noe som kommer til å vedvare fremover. Det vil gå i perioder der hun er ivrig med dette, andre perioder vil det være "glemt". Uansett, overdreven atferd av den ene eller andre typen er ikke ønskelig, uansett hva barn holder på med. Derfor tenker jeg at ja, det er naturlig å la ungen holde på, men alt til sin tid. Jeg vil råde deg til å bare bruke din morsfornuft, og se an hva du føler er ok også. Magefølelse er et fint måleapparat. Så, når hun begynner så er det lov å avlede, finne på noe annet, uten å fysje bort den seksuelle atferden. Selv om seksualitet er naturlig, og medfødt, kan vi likevel ikke akseptere at barn blir slik opphengt i det. Vi avleder jo barn som blir ensformige i valg av lek også, vi vil jo at barnet skal utvikle seg mangfoldig. Derfor skal vi passe oss for å bli hysterisk ja-til naturlig seksualitetsutvikling også, det må gå an å begrense det. Om det ene er mer normalt enn det andre når det gjelder mengde, det kan ikke jeg si noe om. Kanskje flere har mer å si om det?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #23 Skrevet 7. februar 2007 Takk, dette synes jeg var ett fornuftig innlegg. "magefølelsen er ett fint måleapparat" det var serdeles godt sagt.
SK&Maylen Skrevet 7. februar 2007 #24 Skrevet 7. februar 2007 HAr hatt psykologi, er en av de 5 fasene Freud sier at barn skal gjennom! OM det går over eller ikkje husker eg ikkje! Men ser no ikkje så mange barn onanerer på åpen gate.. så det går nok bra!
bassen2 Skrevet 8. februar 2007 #25 Skrevet 8. februar 2007 Må bare si....ØYE SOM SER.... jenta mi er 16 mnd..og var gang eg tar av bleien tar ho hånden sin ned mellom beina... må bare si en ting, el kaller nå ikke det for ONANI, det ska være sikkert.....hallo, kan ju bare være at det endelig er deilig og få av seg den tette bleien, et det klør og ho endeli får mulighet og klø... kjønner ikke hvorfor alle ska ha det til at være onani med en gang et barn kommer i nærheten av underlivet...hva med ren nysgjerrighet..underlivet er ju den eneste plassen på kroppen som alltid er dekket til og som barna aldri får tilgang til..er det virkelig så rart at dem prøver og ta seg der når det endeli er fritt frem...i mine øyne er nå dette hvertfall ikke ONANI..men som sagt , det er i mine øyne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå