Gå til innhold

Noen her som har erfaring inne trass??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da mener jeg dere mødrer som har barn over 2 år som kanskje har opplevd trass, og som kan gi meg gode råd her :)

Altså...sønnen min har kommet inn i den perioden der han sier "nei nei nei", og ikke helt vet hva han vil. Han kan mase hull i huet mitt, og krever så mye oppmerksomhet at jeg blir gær'n selv. Jeg fikk et råd om å overser han når han f.eks krever oppmerksomhet når jeg er opptatt med å lage middag. Men lett er det ikke.

Jeg har prøvd å få han til leke med lekene sine mens jeg er opptatt, men da kommer han hele tiden inn på kjøkkenet og ligger seg rett ned på gulvet der. Prøver jeg å overse han, snubler jeg bare i han, eller når jeg bærer han ut i stua, holder han meg fast osv.

Jeg har klart å overkoke og svidd mat flere ganger fordi sønnen min blir så umulig akkurat når det gjelder det.

Noen her som har opplevd det samme og som kanskje vil være så snill og dele sine erfaringer med meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvor gammel sønnen din er, men her har vi vært gjennom noen runder med trass. Han er nå snart fem. Det jeg merker hjelper veldig, er å involvere han i det jeg gjør. Det er litt ekstra planlegging, og blir ofte mer rot og gris, og det kan ta litt lengre tid å lage middag, men så får jeg til gjengjeld en bli unge som er fornøyd, og dagen blir ikke ødelagt med grining og sure miner. Feks har han enkle faste oppgaver som å rydde på plass bestikket fra oppvaskmaskin når den er ferdig, og å ta av egen tallerken etter middag. Det er fast. Når jeg lager middag er det alltids noe jeg trenger "hjelp" til; røre i saus som er tatt av plata, skrelle gulrot, vaske bordet (ekstra mye vann på tua er stas!), slå av/på plater, finne frem bestikk, tappe vann, hente melk, stå atmed komfyren på stol og følge med når det bobler( utrolig hvor spennende det er!). Bare fantasien begrenser. Om du ikke har noe han kan "hjelpe" deg med finner du på noe, for å holde han opptatt.

Og dette bruker jeg ellers i hverdagen, får hjelp når vi er på butikken til å finne leverpostei, melk og agurk. Og ingen er så flink å pakke ut varene som han når vi kommer hjem. Samme om jeg har noe viktig å gjøre, papirarbeid feks; da fikk han en gammel regning/brev og merkepenn og hullemaskin så jobba vi side om side. Eller henge opp/brette klær; hans jobb å henge opp strømpebukser (de kan henge hvordan som helst), og trusene sine bretta han selv. Ble sååå fint atte!

Viktigst er: ROS om han hjelper deg, da blir det gøy å være mammas lille kokkeassistent eller sekretær. Om det blir ekstra rot og litt støy har dere det iallfall mer gøy enn om han trasser deg og du roper og stresser.

Siste mulighet: film eller dataspill, de fleste sitter da som limt til stolen, meeen det er siste mulighet, og man får jo ikke egentlig bukt med problemet.

Skrevet

Det var skikkelig mange fine råd. Sønnen min får legge bestikk i oppvaskmaskinen og hjelpe å rydde av. Han er bare 2 år, så jeg la han ikke komme så nær komfyren ennå. Men noen ganger får han stå og se på når gryta bobler. Men ellers er det ikke mye stort han kan gjøre.

Men jeg syns det var mye bra du kom med. Så hjertelig takk til deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...