KevinsMams venter nr2,110109 Skrevet 6. februar 2007 #1 Skrevet 6. februar 2007 kan man lage barnemat med oksekjøtt og grønnsaker til en baby på 6mnd? er liksom bare med svinekjøtt, kalkun og kylling i hylla der det er kjøpeglass der jeg bor..!!
mamma`n te Kaja Skrevet 6. februar 2007 #2 Skrevet 6. februar 2007 Gryterett med oksekjøtt og eple (fra 7 måneder, 2-3 porsjoner) Et eple gir en god søt smak som passer godt i gryteretter. Denne smaken er som krydder for små barn. Velg et eple som ikke er for surt. Sellerien smaker enda bedre om du ”skreller” av det ytterste tynne skinnet. Lag gjerne en dobbel porsjon og dypfrys. 50 g mørt oksekjøtt 2 gulrøtter ½ stangselleri ½ eple 1 ss olje 1 dl vann litt kruspersille 1-2 kokte poteter Skjær kjøttet i terninger. Skrell og skjær gulrøttene, sellerien og eplet i store biter. Sett en gryte på middels varme med olje som dekker bunnen. Legg kjøttet i oljen når den er blitt god og varm. Snu kjøttet, og pass på at det ikke blir brunt. Kjøttet skal bli grått. Ta gryten av varmen, og avkjøl noe. Ha i vann, og sett gryten tilbake på platen. La blandingen småputre 10 minutter. Legg i gulrot, selleri og eple. Rør om. Fyll på med litt mer vann i gryten hvis vannet har fordampet. La blandingen koke ca 15 minutter, eller til kjøttet kjennes mørt. Hakk litt persille og la den få et raskt oppkok før du tar gryten av platen. Mos maten i kjøkkenmaskin til passe konsistens. Ha i potet eller dryss tørre brødbiter i gryteretten før servering. Fant denne på www.barnemat.com
mamma`n te Kaja Skrevet 6. februar 2007 #3 Skrevet 6. februar 2007 Ser det står fra 7 mnd., men i boka hennes står det fra 6 mnd
Mamman til Eline & Fredrik Skrevet 6. februar 2007 #4 Skrevet 6. februar 2007 hs sa til meg i går at man kan koke karbonadedeig (den er mest rent kjøtt) i luminiumsfolie sammen med grønnsaker og så mose det sammen i kokevannet:) Jeg spurte etter hvor lang tid. Svaret var etter en mnd etter at jeg begynte å gi henne grønnsaker (middag generelt).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå