Vespa Skrevet 6. februar 2007 #1 Skrevet 6. februar 2007 Vår gutt på snart 7 mnd er treg syns jeg. Han ruller fra rygg til mage, men ikke fra mage til rygg, bare noen få ganger, han støtter seg opp på underarmer og litt på strake armer, og flytter seg litt rundt, men ikke mye. Han er ikke i nærheten av å komme seg opp i krabbeposisjon, sitter ikke i det hele tatt, tar ikke vekt på bena etc, Jeg er litt bekymret, men på helsestasjonen sa de ikke noe spesielt. Noen andre med en litt treg baby, eller med trøstende ord?
Libido- Skrevet 6. februar 2007 #2 Skrevet 6. februar 2007 Ikke treg i det heletatt =) Gutten min rullet ikke mage-rygg før rundt 7 mnd. Men han sto ganske tidlig med støtte. En på gruppa vår, som er like gammel (8,5 mnd) tar heller ikke vekta på fotene. Er helt normalt! Plutselig så kommer det skal du se =)
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 6. februar 2007 #3 Skrevet 6. februar 2007 Min gutt er også snart 7 mnd, han ruller ingen av veiene enda. Er langt i fra klar til no krabbing. Han klarer å stå med støtte, men ikke lenge. Jeg føler og at han er litt treg, eller som samboeren min sier: han har bare litt bedre tid enn andre Men jeg bekymrer meg ikke av den grunn, jeg vet at det kommer når han selv er klar for det. Alle er jo forskjellige
Gjest Skrevet 6. februar 2007 #4 Skrevet 6. februar 2007 Kanskje du kan prøve å se ting i et lengere tidsperspektiv? Så lenge han klarer å gå før 1. skoledag så er vel alt greit, hehe. Med andre ord; du trenger nok ikke å bekymre deg.
Gjest Skrevet 6. februar 2007 #5 Skrevet 6. februar 2007 Han trenger ikke å være spesielt treg! Følgende er klippet ut fra temasidene her: "De fleste lærer å krabbe når de er rundt 9-10 måneder, mens noen velger seg en annen måte å komme seg fremover på, f. eks ved å ake seg på rumpa. Rygg- og nakkemuskulaturen begynner nå å bli sterkere, men før barnet selv setter seg opp, vanligvis ved 8- til 12 måneders alderen, bør det ikke settes på gulvet alene.Rundt 6 måneder klarer mange å sitte uten støtte noen få sekunder, men først ved 8 måneder er ryggen sterk nok. Ikke gå fra barnet i sittestilling, før det selv klarer å bevege seg trygt ut av denne stillingen- barnet kan fort velte når det blir sliten i ryggen. I 9- 12 måneders alderen kan barnet trekke seg selv opp fra gulvet til stående stilling når det holder seg i et møbel. Etter hvert som balansen bedres, begynner barnet å gå sidelengs langs møbler, og kan etter hvert slippe taket med en hånd. Barn lærer seg tilslutt å gå uten støtte, engang mellom 10 og 18 måneder, de fleste rundt 13-14 måneders alder. Husk at normalspennet for motorisk utvikling er stort, man kan lett tro at sitt barn har forsinket utvikling selv om det er innenfor normalen. La barnet få den tiden det trenger!"
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #6 Skrevet 6. februar 2007 Dette høres helt normalt ut for meg! Det er lett å få feil inntrykk herinne, fordi de som har barn som er noe tidlig ute, skriver gjerne oftere i innlegg om "Hva kan babyen din på xx man?" enn andre.
Vespa Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. februar 2007 Takk for svar. Ja, det kommer sikkert av seg selv, til slutt, men med vår lille knøtt så er det alt det motoriske på en gang, ikke bare en ferdighet, han er liten og myk, og kosete, som en mye yngre baby. Han er verdens søteste da, men tror nok han trenger litt fysio snart
Vespa Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. februar 2007 Jo, jeg er enig i det. Hvis vår knøtt blir den som utvikler seg sakte og går sist etc. er det egentlig helt greit, vi er ikke ambisiøse på den måten. Jeg forklarte det nok litt dårlig i første innlegg, samlet sett er han nemlig rett og slett forsinket i utviklingen, selv om enkeltferdigheter kan komme i forskjellig takt. Men takk for hyggelig svar )
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #9 Skrevet 7. februar 2007 Helt normalt. Slik var det her også. Har skrevet noen innlegg med samme innhold som deg ja ) Da han rundt 8 begynte ting å skje, så har det bare ballet på seg. Nå er han 10, han setter seg opp selv, åler, krabber osv. Ikke stress med dette. Nyyyyyt heller den rolige tiden. Jeg kan love deg at det blir travlere ;O)
-carina- Skrevet 7. februar 2007 #10 Skrevet 7. februar 2007 Hei! Jeg vil bare ønske deg velkommen inn på juli-klubben... Der finner du masse juli-mammaer som sikkert kan svare på spørsmålet ditt! Er blitt masse aktivitet der inne for tiden! ) Klikk på klubbsider, deretter på 2006 og så juli 2006. Synes ikke dette høres spesielt tregt ut, høres akkurat ut som om du beskriver gutten min. Noen har kanskje kommet lenger, noen har kommet kortere... Om du stikker innom juli-klubben er det masse andre babyer å sammenligne med! Velkommen! )
X-tonus Skrevet 7. februar 2007 #11 Skrevet 7. februar 2007 Tror du kan ta det helt med ro. Min jente er 10 mndr og ruller fra rygg til mage kun hvis jeg hjelper henne igang. Da hun var 8 mndr lå hun stabilt på magen og da hun var 9 begynte hun å snurre som en snurrebass på magen. Først nå begynner hun å ake seg framover på magen, og hun jobber iherdig med å komme seg opp på knærne. Sitter fjellstøtt da, men jeg fikk beskjed om å ikke la henne sitte for mye fordi det blir for passivt. Har vært bekymret jeg også. "Alle" andre babyer utviklet seg raskere enn min liksom... Men nå ser jeg at det går framover. Synes det høres ut som gutten din utvikler seg normalt jeg...
Tibra Skrevet 7. februar 2007 #12 Skrevet 7. februar 2007 Hei Først når lillegull var 7,5 mnd skjønte han at han kunne komme seg dit han ville ved å rulle bortover gulvet. Fram til han var 7 mnd var han ikke særlig interessert i å ligge på mage, så skjedde det plutselig at han oppdaget rulling fra mage-rygg (før veltet han bare over pga at han ikke likte mageleie) og da ble det fart i rullinga (les:ruller hele tida). Han er nå 8 mnd og kan ikke sitte selv, og er heller ikke kommet seg opp på alle 4. Så er en liten bedagelig en dette også Tror ikke du skal bekymre deg, kanskje er han en av dem som lærer tingene fort når han først finner ut at det er på tide! Vi får heller kose oss med late og bedagelige dager, er nok ikke lenge før vi må springe etter de! Noen hopper jo også over krabbestadiet og begynner rett på gåinga (det gjorde både jeg og sambo..).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå