mamma-lille og lille m Skrevet 5. februar 2007 #1 Skrevet 5. februar 2007 "Alle" maser om samsoving og det at de små skal legge seg aleine og i sin egen seng. Det er jo det beste for barna. Jeg er vel en dårlig mamma da? Småtten sover sammen med oss, jeg pupper henne i søvn -og det funker så fint for oss. Vi er uthvilte og blide om dagen alle mann, og vesla vår virker da som ei harmonisk lita jente. Vi hørte på alle forståsegpåerne, og fant ut at vi ikke ville være dårlige foreldre, så vi begynte å legge vesla ALENE OG I SIN EGEN SENG. Det ble skriking hver eneste kveld, opptil flere timer, både for småtten og mamma. Og pappa stakkar, han visste ikke hva han kunne gjøre for jentene sine. Vi måtte bare holde ut sa alle, for det skulle bli bedre. Tull, det ble ikke bedre, heller tvert imot. Og på dagtid utviklet vår lille solstråle seg til å bli sutrete og klengete, og ingen hadde nok søvn. Så vi dreit i det. Vi tok vesla opp i senga vår, vi ga henne all den nærheten og kosen hun trengte. Og alle tre sover nå hele natten, og vi vet ikke hva søvnmangel er. Vesla er igjen ei blid lita jente, hun virker trygg og glad. Men jeg er vel kanskje en dårlig mamma jeg da?! Som lar ungen min sove sammen med oss, og som attpåtil pupper henne i søvn? (Dette er ikke ment til noen her inne, men til alle forståsegpåere der ute, både helsesøster, bestemødre, tanter og søvnterapeuter).
mammsen06 Skrevet 5. februar 2007 #2 Skrevet 5. februar 2007 pupping er det beste middelet for soving:-) Vi gjorde det på samme måte selv. Men tilslutt blei ho så urolig at vi merket på henne at hun faktisk ble helt rolig når hun kom i sin egen seng. Så nå sover hun i sin egen seng som en stein på eget rom:-) Du er en super mor!!!Og det er ingen som kjenner så godt barna som sin egen mor og far!!! Gjør det du synes er best selv du. Det er du som skal oppdra henne og forme henne:-)
Molait Skrevet 5. februar 2007 #3 Skrevet 5. februar 2007 Fant en mellomting vi:) Han legger seg i kurven sin (på vårt rom) og sovner uten puppimunn. Spiser 2-3 ganger etter han legger seg. Da er han i vår seng og blir som regel der til morgnen. Sovner da med puppimunn. Beste her for da sover vi mest alle sammen. Ja lirker ut puppen etterpå da:) Det er så kort tid de er så små. Man må kose seg den lille tiden de er babyr (er ikke helt det sammen med 1-3åring i senga..hehe) Gitt at man selv får sove da selvsagt. Det som er problemet for en del, de sover selv dårlig med baby i senga.
Gjest Skrevet 5. februar 2007 #4 Skrevet 5. februar 2007 Næsjda, du passer på at minien får nok søvn og at du selv er i det minste, uthvilt nok til å ta deg av ungen din:) Samsoving er ikke mishandling. Det blir plenty med tid til aleinesoving om en stund, når barnet er klar for det.. Vi samsov også noen uker, men etterhvert sov småen dårligere. Blei så varm og da var han plutselig klar for å sove i egen seng likevel:)
vårspiren Skrevet 5. februar 2007 #5 Skrevet 5. februar 2007 Kopierer litt av teksten jeg skrev i et annet innlegg nå nettopp ang. søvnvansker hos en liten baby. Vi har samsovet med jenta vår fra første stund. Allerede på pasienthotellet lot vi henne ligge i midten av dobbeltsengen vår. Og fremdeles lar vi henne sove i senga vår siste halvdel av natta. Dvs. vi legger henne i vugga på kvelden der hun sovner, og når hun våkner for pupp midt på natta får hun en sup i senga vår og sover videre der sammen med oss fram til vi står opp om morgenen. Jeg tror det er en av grunnene til at hun har lagt deg til våre soverutiner så raskt og helt av seg selv (fra hun var 8 dager). Dessuten synes vi det er så koselig. Hun er et trygt lite barn, noe som jeg tror har sammenheng med samsovingen. Men det er ikke alle som er komfortable med dette, og det respekter jeg. Men i vårt tilfelle har dette fungert bra, og vi hadde også full støtte fra jordmor og barnepleier i dette valget.
Aga:-) Skrevet 5. februar 2007 #6 Skrevet 5. februar 2007 Du er en fantastisk mamma som har gleden av å ligge ved siden av lille babyen din, kjenne den gode lille bylten, høre pusten og kose deg med henne den korte stunden hun er liten.
Firefly77 Skrevet 5. februar 2007 #7 Skrevet 5. februar 2007 Skjønner ikke at det er ett sånt stort problem at vi har småttene i senga hos oss. Det er vi selv som får lide senere, når de blir eldre og ikke vil sove på eget rom. Men den tid, den sorg. Nå er det viktigere for meg at han sover godt, er trygg på oss og at vi koser oss sammen den lille stunden han er baby.
Gjest Skrevet 6. februar 2007 #8 Skrevet 6. februar 2007 Å sove sammen er utrolig deilig! Og du er slett ingen dårlig mamma! Jeg har riktignok plassert veslemor i egen seng, hun sover (dessverre) best der, men kommer oppi til mamma ved første mating og får kose så mye hun vil, om hun vil sove med puppen i munnen er det helt greit for meg. Ser jo at lille gullet koser seg! Og jeg kan bare ligge våken å se på henne, åh, det er SÅ deilig! Nydelige babyen!
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 6. februar 2007 #9 Skrevet 6. februar 2007 Jenta di er jo ikke så stor ennå, så om samsovingen fungerer for dere så syntes jeg dere fint kan fortsatte med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå