Lumsk Skrevet 5. februar 2007 #1 Skrevet 5. februar 2007 Jeg er bare litt nyskjerrig her og håper noen vil svare. Dere som har konvertert til islam, hvilken retning gikk dere inn i og hvorfor akkurat den?
Bellinda Skrevet 5. februar 2007 #2 Skrevet 5. februar 2007 Hei. Jeg har alltid "bare vært" sunnimuslim. Ikke fordi jeg tok ett aktivt valg først, men fordi det var det jeg lærte, og leste mest om, til å begynne med. Senere begynte jeg å lese om sektene og grupperingene, og fant ut at jeg fortsatt ville være sunnimuslim, og at jeg absolutt ikke var hverken shiaa, ahmadiya eller sufi. Etter å ha lest mye om at mange grupper faktisk ikke kan kalles muslimer, fordi mye av det de gjør eller tror på, strengt tatt kan da dem ut av islam, fordi de gjør ting som er virkelig imot islam, så ble jeg enda mer fokusert på å kun følge Koranen og Profetens Sunnah. Jeg følger ingen lovskole heller, blindt, jeg følger litt av alle, ser på beviser og leser meg fram. Så lenge de følger Profetens Sunnah, og Koranen, og ikke er fra sekter som shiaa, ahmadiyat eller noe annet. Jeg tror ikke den blinde følgingen av lovskole som man blandt annet ser ofte hos Hanafi-tilhengere, ikke er sunn. Man skal ikke godta alt, bare fordi en lærd eller en imam eller fordi Abu Hanifa sa det, man kan lese selv, og se hva andre lærde sier om saken, også, før man gjør seg opp en mening for sitt eget liv. Man kan jo ta abort og prevensjon, som ett eksempel, hvor det er uenigheter mellom lovskolene. Enkelte Hanafi-tilhengere er voldsomt imot prevensjon, mens islam faktisk åpner for det, om det er for å spre barna i alder, og fordi kvinnen ikke klarer mer. Samme med abort. Noen sier ja, noen sier nei, noen sier tja og andre sier kanskje... Noen vil kanskje kalle meg Wahabi, men det ordet blir jo desverre missbrukt i dag, som ett skjellsord på mange måter, om de som velger å følge de første generasjoner muslimer, Salaf. Jeg vil ikke kalle meg salafi heller, fordi det føler jeg blir litt feil, fordi vi er ikke av de første generasjoner muslimer. Men det første muslimer skriker bak ryggen min når de ser meg med niqab, er alltid "wahabi ødelegger islam" og masse dritt... Jaja...
Lumsk Skrevet 8. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 8. februar 2007 Tusen takk for svar. Det var veldig interessant å lese. Det var også veldig interessant å høre at selv etter du hadde konverter så kikket du på de andre grupperingene. Jeg har alltid stor respekt for folk som tar informerte valg. Uansett om jeg er enig eller ikke. Men du får altså kommentarer fra andre muslimer når du bruker niqab? Det var uventet...
CARCEL Skrevet 8. februar 2007 #4 Skrevet 8. februar 2007 Det livvsynet hadde jeg sans for. At du tenker selv. Nytt syn på niqab- brukere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå