Gå til innhold

Sliter med legging om kveldene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi prøver å legge vår sønn på litt under 1 måned i 20-21-tiden om kveldene, men nesten hver kveld bruker vi 1-2,5 timer på å få han til å sove. Han sover godt om dagene, og om nettene. Det er bare kveldene som er problemet. Flere som har det slik? Noen som har gode tips for hva vi kan gjøre for å unngå dette? Vi blir utrolig slitne av det, både sambo og jeg, og temmelig oppgitte. Gruer meg veldig til sambo skal på sin første nattevakt og jeg må ta hele kveldsslitet alene. Nå tar jeg første delen, pga amminga, så tar han over når jeg begynner å bli temmelig sliten og lei. Men han blir jo fort oppgitt han også da. Slitsomt at hver kveld skal være sånn. Kjenner barseltårene nærmer seg nå om kveldene når det er sånn. Hadde nesten ikke barseltårer de første ukene, men nå kommer de lettere. Trodde ting skulle bli enklere når de hadde gått noen uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg, babyen din er nyfødt og trenger DEG og DIN NÆRHET!!!

Slike ting som dette skal du ikke jobbe med nå, absolutt ikke. Kan du ikke bare ta det kuli, og la nurket ligge ved siden av deg på sofaen om kveldene. Det gjør jenta mi, hun er 2 mnd gammel. Kan ikke falle meg inn å stresse med dette ennå, og jeg har lyktes veldig bra med min første. Der begynte jeg på leggerutiner når hun var ca 3 mnd gammel, og har aldri hatt en kveld med leggeproblemer (hun er nå 2 år).

Ikke gråt og stress over at ditt nyfødte barn krever din nærhet en stund til, la gutten din føle din kontinuelige nærhet noen uker til. Kan ikke skjønne at det skal være så slitsomt? Hvis du likevel hviler forran tv'n, så lag plass til han også. Tull han inn i ett pledd og la han sove ved siden av deg ett par timer før dere køyer.

Skrevet

Nå har jeg ammet han i 2 timer i strekk i kveld, for det har vært det eneste som har fått han rolig. Det har ikke holdt med nærhet. Jeg prøvde å bare ligge inntil han i senga og holdt rundt han, etter jeg hadde ammet i 1 time. Han bare lå og gråt. Vi prøvde å gi han smokk, men det hjalp heller ikke. Den holdt han rolig en stund, helt til han mistet den.

Helsesøster sa til oss at vi burde prøve å legge han i 21-tiden, for å få litt tid for oss selv om kveldene også.

Har nå hatt han nede i stuen hengende i puppen i halvtimes tid. Pappaen gikk opp med han nå, og er sammen med han. Men han gråter nå.

Er ikke alltid nærhet hjelper heller, noen ganger bare gråter og gråter han. Kan det være han ikke får nok mat, selv om han har blitt ammet i 2 timer???

Skrevet

Ja, det kan jo hende at han får for lite melk, at han fortsatt er sulten.

Har du noen gang pumpet deg, så du veit hvor mye melk du har? Du kan jo prøve med litt mme, skulle tro han blei roligere da.

Hvis han ikke blir skikkelig mett, kan det jo være det som gjør det...

Skrevet

Man har som regel lite melk om kvelden..

Skrevet

Kjære deg!

Amming 2 timer i strekk er kjipt, men ikke unikt. Har gjort det samme i kveld selv, (og mange andre kvelder), jenta mi er 4,5 mnd:)

Små babyer trenger mat og kjærlighet. På kvelden er melken mindre i mengde og tykkere, for at babyen skal bli mettere (babyverden.no har en bra artikkel om kveldsamming og nettopp dette..) Derfor må de ammes en halv evighet..

Ja, pappaen er ikke alltid like pop, de mangler noe av det magiske mammaene har;) Pupp=nærhet, kos, mat og mye mer..

Helsesøster ja... Klart man bør introdusere leggerutiner osv, prøve å bevare parforholdet midt oppi alt sammen, MEN: helsesøstre er av ulikt kaliber, noen er gull verdt, andre gir drittråd.. Det er opp til deg og magefølelsen din å avgjøre om du skal stole på rådene du får av hs. Mange hs er veldig opptatt av at babyene skal sove i egen seng, sovne tidlig på kvelden, og være et "praktisk barn", noe barn sjelden er.

Ikke meningen å gjøre deg trist, så her kommer oppmuntringen:

Babytiden er faktisk veldig kort. Tenk om du bruker hele babytiden til å strebe etter det umulige, hele tiden være et stadie lenger enn babyen din. Jeg tror det er lettere å nyte den til tider slitsomme babytiden hvis man klarer å se sjarmen i nattamming, kveldsslit osv. Vet det ikke er lett når man er sliten, men...

Hilsen ei som har skrevet nærmest identiske innlegg på dib tidligere;)

Skrevet

Har hørt at man har mindre melk om kvelden, så det kan jo være det er problemet.

Jenta mi har også hengt i puppen på kvelden ei periode, jeg rigget meg godt til i sofaen med henne i armkroken og puppen ute, så fikk hun sutte og sove det hun lystet, mens jeg slappet av og så på tv.

Så la hun seg når jeg la meg, hun sov i samme seng som meg.

Nå er hun 3 mnd og har begynt så vidt med legging i egen seng på kveldene, det er ikke så lett, men det går seg til etter hvert det også.

Må nok si at jeg synes det er litt tidlig å ha faste leggetider når h*n bare er 1 mnd, men hvis det funker for dere og det går greit, så er det jo ikke noe problem.

Har fått beskjed at når de er så små, er det greit med rutiner, men man kan ikke forvente at de skal følge dem.

Synes dere skal kose dere og kose med babyen deres, plutselig har h*n blitt stor og vil ikke ha noe kos mer.

Har dere forresten utelukket at h*n har vondt i magen?

Lykke til

Skrevet

Jeg har bare et godt råd til deg, og det er å kutte tanken om faste leggetider på en så liten baby. Hvis man har en forventning om at misten skal sovne til faste tider (og når det passer dere) allerede, vil dere ganske sikkert få en del skuffelser framover.

Babyen din er helt ny i denne verden, og det er ikke godt for et så lite nurk å kunne skille mellom dag og natt. Vår jente er over sju måneder nå, og fremdeles er det sånn at hun legger seg når det passer henne. Det nytter ikke å tvinge en baby i søvn, de har sin egen rytme i starten. Det gjelder å sove selv når mini sover på dagtid sånn at man er uthvilt til en tørn på kvelden.

Men det jeg har gjort helt fra starten av er å gradvis dimme ned lyset i stua når det nærmer seg kveld. Og roe inntrykkene rundt henne. Lavere lyder, mer kos, ikke leker med lyd i, rolig sang o.l. Og masse pupp, selv om det ikke alltid er så mye som kommer ut ;-) Og så tenker vi som så; at sovner hun nå er det flott, hvis ikke er hun rett og slett ikke trøtt enda og vi må prøve å legge henne senere.

Da jenta vår var nyfødt ville hun ha hyppige måltider fram mot kvelden (mellom 18 og 22 satt jeg med puppen framme hver halvtime omtrent). Dette resulterte i at hun sov hele natten (ca. kl. 22-08) uten noe som helst mat de tre første månedene. Jeg ville mye heller amme masse om kvelden for å sove godt om natta.

En annen ting jeg vil legge til er dette med samsoving. Vi har samsovet med jenta vår fra første stund. Allerede på pasienthotellet lot vi henne ligge i midten av dobbeltsengen vår. Og fremdeles lar vi henne sove i senga vår siste halvdel av natta. Dvs. vi legger henne i vugga på kvelden der hun sovner, og når hun våkner for pupp midt på natta får hun en sup i senga vår og sover videre der sammen med oss fram til vi står opp om morgenen. Jeg tror det er en av grunnene til at hun har lagt deg til våre soverutiner så raskt og helt av seg selv (fra hun var 8 dager). Dessuten synes vi det er så koselig. Hun er et trygt lite barn, noe som jeg tror har sammenheng med samsovingen. Men det er ikke alle som er komfortable med dette, og det respekter jeg. Men i vårt tilfelle har dette fungert bra, og vi hadde også full støtte fra jordmor og barnepleier i dette valget. Men om du vil forsøke dette anbefaler jeg deg å lese om forhåndsreglene man skal ta ved samsoving før dere går i gang.

Skrevet

Ja det kan faktisk tenkes at han får for lite melk!! Det husker jeg med mi førstefødte. Som skreik og skreik om kveldene. Puppen hang ute i timesvis. Visste ikke min arme råd. Trodde hun hadde mageknip. Helt til jeg prøvde å gi henne litt tillegg mme. Og skal si deg fra første kveld sov hun så godt atte!! Så det går jo alltids an å prøve å se om han tar flaska og vil ha litt ekstra. Det ser du jo fort om han drikker av flaska. De har jo sånne kjekke små ferdig utblanda tillegg på butikken:-)

Ønsker deg lykke til, og håper du får orden på sakene:-) Det er veldig frustrerende når babyen gråter, og du ikke vet hva du skal gjøre..!!!

Skrevet

Hei!

Det er verste er å høre:

Det er helt normalt,sånn er det for oss også,og har vært det i 2 år osv...

Men tror mange har det som deg...Vi slet også utrooooolig lenge...

Vi kunne bruke 3-4 timer hver kveld på å få henne til å sove,vugget og vugget og vugget...Hun var kjempetrøtt og bare sutret,men fant ikke søvnen.Var helt forferdelig...Dette holdt på til jenta vår ble ca 4 mnd...Da hadde jeg ikke mer melk igjen,var helt utslitt..Da jenta fikk mme og vi begynnte med litt grøt,ble hun et nytt menneske.Jeg sier ikke at du skal slutte å amme altså,for tro meg,det er mye greiere å amme enn å gi flaske hvert måltid.Men prøv å gi litt tillegg etter du har ammet ham om kvelden,så han blir skikkelig mett.Jeg følte også at jeg hadde lite melk igjen om kvelden,og det blir slitsomt for både deg og babyen..

Jeg gruet meg veldig til å gi mme første gang,men det er noe av det lureste jeg har gjort.Jenta var mett og lykkelig,og jeg slapp å gråte av utmattelse hele tiden..

Det skal sies at jeg var mme barn,og har aldri hatt en eneste barnesykdom,så hvis barnet ditt ikke virker mett,ikke vær redd for å gi litt tillegg av og til..Er så trist at det er så utrolig ammepress,men vi er maaaaaaaange i samme båt:)Det kommer til å ordne seg etterhvert,men er utrolig tøfft mens det står på!

Lykke til!!

Skrevet

Vi måtte gi han mme i noen dager, så vi vet han tar flaska. Men vi vet derfor også at det ikke nødvendigvis er fordi han er sulten han styrer sånn om kvelden. Det er rett og slett kosen, tydeligvis. For han kunne også være sånn når han fikk flaske, og vi visste han fikk nok mat. Vi får heller prøve å ha han oppe lengre sammen med oss, og se om det hjelper.

Takk for lykkeønskninger.

Skrevet

Da er det ikke sult ihvertfall!

Jenta vår har nettopp begynnt å lagt seg tidligere.I 2 uker nå,har hun lagt seg et sted mellom 21.00 og 22.00.

Men hun var våken til 23.00/23.30 helt til hun var 5 mnd...

Dessverre er det ikke like lett å snu døgnet på alle små...Tro meg vi har prøvd!Men det går seg til,det lover jeg!Noen finner kveldsroen fra de er nyfødt,noen er 2,3,4 og 5 mnd,og noen bruker ett helt år på det!

Håper det ordner seg snart,hang in there!!Skjønner så godt hvordan du har det!Jeg ser utrolig frem til legging mellom 19 og 20,og kvelden for oss selv,så vi kan hente oss inn!Merker stor foskjell på humøret mitt nå,når jeg får slappet av en time eller to før jeg legger meg..

Skrevet

Jeg vil bare komme med et tips! Hvis dere ikke allerede gjør det, så prøv å gi han et bad sånn i 21-22tiden! Gutten vår er litt over 1 mnd, og elsker å bade. Han blir kjemperolig og avslappet av det. Når vi legger oss, legger jeg han i sin egen seng, og så lenge han er mett og tørr, sovner han lett og sover i minst 4 timer før det er pupp igjen.

Jeg ammer også mye om kvelden, det er helt normalt, for vi har mindre melk da, men den er til gjengjeld fetere enn dagmelken (som er tørsteslukkermelk også). Det er visst viktig at de får spise så mye de vil om kvelden, for de spiser seg opp til å sove en lengre periode den første delen av natta.

Så, for oss funker et godt, langt kosebad i kombinasjon med mye pupp, så sovner lillegutt ca 22-23.

Vi kommer ikke til å prøve å legge gutten vår noe tidligere før han blir 3mnd. Hvis dere vil fortsette å legge han 20-21, ville jeg hørt med helsesøster for å få tips til hva dere burde gjøre for å få han til å sovne.

Lykke til :o)

Skrevet

jenta vår (7mnd) la seg mellom 23 og 01 helt til hun var 4 mnd.

Lå på puppen fra kl 19 på kvelden og helt til hun la seg stort sett..

Det er en veldig slitsom periode, og man føler at man mister seg selv litt på veien, men sånn er det de første mnd tror jeg..

Jeg måtte slutte ¨å amme da vesla var 4 mnd, og da fikk vi også leggerutiner.

La henne kl 19 og lot henne skrike i 2 min og var der inne i noen min osv..

hu sutra fælt de første kveldene men etter 3 dager gikk det som en lek å legge henne.

Men dette må ikke gjøres før de er i alle fall 4 mnd..

Prøv ¨å fokuser på at det går over!

Om ikke alt for lenge vil dere ha kvelden for dere selv igjen, og da blir det kjempedeilig!

Men det er nok litt for tidlig ennå..

(vi har også masse kveldsrutiner., med bading demping av lys osv..)

Skrevet

Jeg har bare mine egne to babyer å sammenligne med (pluss venner og bekjentes babyer, da), men jeg mener bestemt at det er i overkant optimistisk å tro at en baby på 1 mnd skal legge seg for natta kl. 21. Jeg har lagt babyene mine når jeg selv har gått til sengs, helt fram til de har begynt å bli merkbart trøtte for egen maskin. For eldstemann var det rundt 2,5 mnd, for denne (kolikk) er det først nå (3 mnd) vi ser at hun begynner å bli trøtt tidligere. Legen på helsestasjonen vår sier at de aller fleste babyer er våkne på kvelden de første månedene, og liker å sove utover dagen. Hun har drevet med småbarnskontroller i 20 år, og sier at de aller,aller fleste babyer er urolige på kveldene i perioder. Dette skyldes døgnrytmen de har inne i magen. Gradvis innføring av kveldsrutiner kombinert med større kapasitet på dagtid, før sakte men sikkert til god søvnrytme. Sier som hun ovenfor at det må være frustrerende å hver kveld febrilsk prøve å legge en baby som ikke er klar for det - i stedet for å godta og kanskje nyte det å ha en liten baby på fanget om kveldene i starten. Vil påstå at de færreste babyene på 1 mnd sover fra 21. Jeg ville også vært bekymret for å lage legging og seng til noe negativt - ved å mase rundt legging altfor tidlig.

Hvis babyen er utilpass på kveldene, er det vel tre ting det kan være: sult, mageknip eller trøtthet. Du har jo eliminert sult og trøtthet, så kanskje babyen har mageknip, som vår? Da finnes det flere ting å prøve, som Minifom, fenikkelte, kiropraktor m.m. Du sier at dere ønsker voksentid på kveldene, men jeg mener at det er litt mye forlangt av en nyfødt baby. Nyfødte trenger nærhet, trygghet og kos - og får de det vokser de mest sannsynlig opp til å bli trygge og selvstendige individer som er klare for nye utviklingstrinn. Vi har hatt intens kolikkvræling hver kveld (20-23) i 2 måneder og vet alt om manglende voksentid - men det kommer tid til det også. Vi har i stedet innfunnet meg med situasjonen, og har laget et system som fungerer for oss; vi har annenhver kveld som vi har ansvar for å bære rundt babyen og sørger for å til enhver tid ha filmer/serier å se på mens vi går rundt i rommet. Den som har ansvaret den dagen, får slappe litt av mellom 18-20 for å lade opp. Sånn går timene, vi klarer å holde ut en tøff tid og har ingen forvetninger til kvelden - blir heller positivt overrasket. I tillegg har vi hatt barnevakt tre ganger, der farfar har bært på babyen mens vi har gått på kino eller restaurant.

Synes det ser ut som at du er svært sliten, og det kan jo kanskje hende du (som jeg og mange andre) sliter med litt nedstemthet etter fødselen - da føles alt ekstra tungt. Det går som regel over, men man har god nytte av å få litt avlastning samt finne metoder som letter situasjonen. Men ikke møt hver kveld med forvetninger om at i kveld skal hun sovne tidlig - for da blir dere bare skuffet og ekstra slitne. Babyen gjør ikke dette for å være slem, det er i stedet babyers natur å oppføre seg sånn. Jeg synes småbarnsperioden blir skikkelig trivelig og god først når babyene er rundt 4 mnd - da er rutinene på vei inn og mammaer begynner å få overskudd igjen. Barseltid er TØFT og en slitsom jobb rett og slett, og jeg synes det er altfor lite informasjon til førstegangsmødre om nettopp dette.

Lykke til, småbarnsperioden er faktisk kort - og den dagen dere sitter hjemme og engster dere for en tenåring på vift kommer dere til å tenke annerledes på denne tiden!!!

Skrevet

Men vi kan ikke bade han hver eneste kveld :( Det er jo ikke godt for huden dems. Og jeg vet hvor sensitiv hud jeg selv har, og tar derfor ikke sjanser når det gjelder han.

Greit at de må få spise seg mette, men vi har merket at det tydeligvis er kosen han vil ha her, og ikke maten fra puppen. Og jeg kan ikke ha han hengende i puppen i 3-4 timer på kveldene, for jeg blir sliten og ikke minst sår av det. Hvis det er maten som blir problemet, gir vi heller tillegg på flaske på kveldene.

Ja, skal nå notere ned hvordan han sover i ei uke, og så vise helsesøster hvis problemet ikke blir noe bedre når vi skal ha han i stuen sammen med oss om kveldene.

Skrevet

Det "problemet" dere har er kjempe normalt!

Synes det er rart du stresser sånn med legge rutiner allerede...

Vår holdt det gående HELE kvelden og natta til 4-5 på morran de 3 første mnd. Kjempe slitsomt! Bare sove på fanget eller på puppen. Eller til nød mens pappaen bar henne rundt.

Rundr 3 mnd introduserte vi mme på kvelden, og da begynte hun å sove fra halv 10 på kvelden og 9 timer i strekk til i 7 tiden på morran!

Så deilig å endelig få SOVE litt!!!!!

Men alene tid på kveldene har vi ennå ikke hatt, og hun er 8 mnd. Og vi har jobba hardt for å få henne i seng tidligere. Vi har prøvd ALT, men hun vil ikke legge seg før mellom 9 og 11 =/ Gleder meg til vi skal få kvelden for oss selv ja, for den trenger vi snart....

Men de første mnd tror jeg svaret rett og slett er å følge barnets rutiner, og prøve å kose seg. Det vil jo bli bedre etter hvert!

Men lykke til ;-)

Skrevet

Mitt beste tips, og dette mener jeg like mye av hensyn til deg som til babyen, er å endre egne forventninger til dette med legging. Ha babyen med dere i stuen, og legg ham først nå han virker trett, istedenfor å bruke lang tid og mye krefter på å prøve å legge ham på et tidspunkt som tydeligvis ikke er det riktige for ham. Kos dere i lag, ha ham på fanget eller på teppe ved siden av dere, og gjør det dere ellers liker å gjøre om kvelden. Babyen er ingen hindring for å sitte og skravle, se TV eller hva det måtte være.

Lykke til!

Skrevet

Får han rapet skikkelig?

Han tar etter din sinnstemning også, så hvis du blir stressa, kanskje han også blir det?

Har du masse olje i badevannet? Skal mye til å få tørr hud da...

Har dere prøvd å synge, vugge etc?

Er han varm?

Hvis han mister smokken, putt den inn igjen! :)

Du har fått mange kloke svar over her, viktig å lese de nøye, og ta innover seg at det er ganske slitsomt med liten baby, og at rutiner ikke bør komme før ihvertfall 3 mnd!

For å berolige deg litt; her i gården gikk det gradvis mht leggetid. Synes hun styrte det endel selv faktisk, og plutselig la hun seg kl 19 (da var hun rundt 5-6 mnd), og gjør det enda (11 mnd). Jeg husker i begynnelsen at jeg gledet meg til dagen hun la seg tidlig, for at man skulle få litt tid for seg selv om kvelden. Det kommer tidsnok! Nå går ettermiddagene så fort, at jeg gjerne skulle hatt henne oppe en time lenger, men hun er så trøtt og inn i rutinene sine, at hun sovner uansett... Vi har prioritert å legge henne hjemme (nesten) alltid, og føler det har vært bra for å skape trygghet og forutsigbarhet.

Lykke til masse. Husk at babyer forandrer seg utrolig fort, og noe som ikke funket i går, kan funke om noen dager. Prøv dere frem!

Stor klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...