Gå til innhold

Uff, får så vondt (ang legging)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa mi raser sånn mot meg når jeg prøver å legge henne på kvelden. Blir så utrolig sliten og lei meg. Vet jo at hun ikke har det vondt eller er sulten, og hun er jo trøtt.

Men hun vræler noe værre, nesten så jeg tror hun skal gå til.

Hun er straks 3 måneder, og har hittil sovet sammen med meg, lagt oss og stått opp sammen, men kjenner at jeg begynner å bli utmattet og sliten av mangel på god nattesøvn (sover jo ikke så godt når hun ligger sammen med meg, redd for at hun skal komme i klem, eller få dyna over ansiktet o.s.v) Pappaen har flyttet ut av senga og inn på gjesterommet, vil jo gjerne ha han tilbake inn til meg, og også å få noen timer på kvelden for meg selv uten å måtte bære på henne hele tiden.

De tre siste kveldene har jeg stått ved sengen hennes og plukket henne opp hver gang hun griner, men ikke når hun suttrer eller raser, holdt på i 1 1/2 time første gangen, og 1 time de to andre. I kveld holdt jeg på i 45 min, men hun raste værre enn noen gang, vil jo ikke at jenta mi skal rase/skrike seg i søvn, men aner ikke hva jeg skal gjøre for å få henne til å sove alene, på dagen sover hun formiddagslur og ettermiddagslur i sengen sin uten problemer. Får så dårlig samvittighet når hun skriker sånn før hun sovner, og jeg gråter jo faktisk en skvett selv, når hun endelig har gitt seg.

Uff.... bare et lite hjertesukk fra slitne meg.

Noen råd til hvordan jeg kan få dette til å funke?

I kveld våknet hun å gråt etter 30 min, og ville ikke legge seg igjen, jeg orket ikke mer, så nå sitter hun her sammen med meg og er strålende blid og fornøyd, men en smule trøtt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da! Hs sa til oss: syng sang/si en setning og gjenta - f eks syng 2 godnattsanger og alltid de samme. La ungen skrike noen få min, ta opp og roe h*n helt ned før man gjentar ovennevnte. Gjenta og gjenta og... Tidkrevende, men skal hjelpe. Lykke til:)

Skrevet

Sånn holdt jenta mi på også.

Vi innførte bok og sang vi... Vi leser tassen hver kveld, så synger jeg "So ro" etterpå, kysser henne på panna og går ut. Normalt sutrer hun i 2-3 min og sovner, men ikke hver kveld. Nå hun hyler og griner går jeg inn, begynner å synge sangen igjen og tar henne i hendene, dersom hun ikke roer seg av det tar jeg henne opp, bysser og synger til hun er helt rolig (normalt også da døsig) og legger henne igjen. Vi har også innført MAX 3 timer våkentid før leggetid, helst bare 2. Fungerer kjempebra for oss.

Skrevet

Babyen din er bare 3 mnd, og forstår ingenting!!! Dette handler sannsynligvis om trygghet, selv om babyen sover der på dagtid. Du må bare gi henne tid, myyye tid. Hver gang hun begynner, så gå til henne og gjør som hun over meg skriver; syng og prat rolig. Det er deg hun trenger for å roe seg ned og finne tryggheten til å sovne. Og da må vi som mødre bare ta oss i skinnet og gi av oss selv i bøtter og spann. Jeg er av den formening av at når hun vet og er trygg på at du er der, ja da sover hun. Enkelte barn trenger ekstra trygging på dette, og noen krever samsoving i lang tid. Barn er forskjellige, jeg har fått to av hver sort. Den trygge sovende murmeljenta, og nå denne gang, en mer utålmodig og utrygg liten frøken som krever mamman sin natt og dag. Men jeg har tro på at det skal bli til slutt, men så lenge hun er bare litt over to mnd gammel, så er det min jobb å gi all den trygghet jeg bare kan.

Lykke til! :)

Skrevet

Hei

Skjønner at du har det kjipt, men du er antagelig nødt til å bli tøffere. Du er bare nødt til å orke noen dager for å få det bedre.

Vi har en på 6mnd som våknet mer og mer på natta og ville ikke roe seg igjen, så før helga bestemte vi oss for å ta en hestekur.

De to første nettene var helt pyton, protesterte vilt på at jeg bare kom inn klappet på hodet og evt puttet i smokk før jeg gikk igjen. Først 3 min, så 5 min, 7 min, 10 min og så 15 min mellom hver gang jeg gikk inn. Første natta varte dette i 1,5 time. Hun ble ALDRI tatt opp av senga, kun snakket rolig til og så vidt klappet på hodet. Hver tur inn varte maks 1 min. Samme opplegg kan benyttes for å sovne om kvelden. Sikkert lurt å gjøre det i forbindelse med en helg, så kan dere bytte på, og evt få sove om dagen.

Natt til søndag sov hun hele natta fra 7 til 7, med en liten våkning der hun fikk smokk og sov videre. Sånn har det vært siden. så det blir bar til slutt

Du skal vel fortsatt gi mat en gang på natta, så da gjør du det på det tidspunktet som passer best

Lykke til

Skrevet

som å lese om seg selv..

Gutten vår er 5,5 mnd. og edeliiiig går leggingen..ja..nesten smertefritt (smerter for mor ikke barn assa..hehe) Vi holdt på fra 45min -1,5 time hver kveld. Og stort sett bare meg for han vræla seg helt bort med far. I kveld la far. En gang inn å gi smokken og han sov. Tok en halvtime men ikke gråting (bare første 2 min).

vi tok tak i det etter jul. Var så mye sene kvelder og lignende da, så ventet. Han ble 4mnd. julaften, så var da litt over 4.

Lag en rutine. Vi har bad, flaske, sitte oppe litt i pysj, (greit å få opp all rap, hender det tar litt tid) så inn på soverommet, titte i vinduet, si natta til verden og dra for gardinene, en kos og legge ned. (vræl, slik er det enda altså) gi smokk, dersom han ikke tar den prøve litt til men UT av rommet innen 1 min. Gråter litt og så begynner han å bable, så litt sutring inn gi smokk og ut og så tyst etter litt. (som regel da)

Men...veien dit... Alt det andre frem til ut av rommet. Gråte masse. Inn etter 2 min. Stryke over hodet og gi smokken. ut. og inn og ut og inn og ut og inn. La det gå litt lenger mellom hver gang du går inn. Er helt forfædelig (I know) sett gjerne en klokke forran deg og ta tiden:) Dersom gråten ble helt panisk, gikk jeg inn før da. Plukket opp og trøstet og la ned igjen. Hendte det kom en rap. Mange av disse kveldene hadde han grått så mye og lenge at jeg kapitulerte. Satt på sengekanten med ham på puppen. Da sovnet han kjapt. (var jo utslitt stakkar) Og så la jeg han over i kurven sin.

Jeg lagde leggelogg. Skrev tid for alt. Da vi begynte stellet (bad o.l.) hvor mye han spiste. tid for legge ned. Hvor lenge ute, hvor lenge inne, hva jeg gjorde hver gang jeg var inne og det magiske klokkeslettet: da han sov:) Anbefaler dette. Fikk mer oversikt og så også hva som funket/ikke funket. Så jo etterhvert at tiden gikk sakte nedover:)

Et tips som sikkert ikke anbefales, men hva gjør man ikke for at de skal sovne (og vi bruker det ikke nå lenger, sluttet av seg selv) Vi brukte en sprøyte med kokt vann. Sprutet litt inn i munnviken og ga smokken. Da suttet han på den (i stedenfor å gråte så mye at han ikke enset at smokken var i munn). Dette roet ham ofte ned. Bare han fikk roet seg så sovnett han lettere. Vi brukte og gulpeklut forran ansiktet. Ja ikke over da. Men som en krøll forran smokken liksom. Så den ikke datt ut så lett. Tok den til side når han sovnet.

Laaangt svar..hehe. Vet ikke om noe av dette er til noen hjelp men slik er da story'n vår:)

Det VIL bli bedre. Er en helt blæ kamp. Lykke til. Send meg gjerne en PM om hvordan det går:)

Skrevet

Hun har sovet i sengen sin hele natten de 3 kveldene vi har holdt på, bortsett fra amming en 2-3 ganger, og da har det gått helt fint å legge henne i sengen sin igjen etterpå. Gjør alt jeg kan for at hun skal føle seg trygg, og holder meg i nærheten så hun kan se meg hele tiden mens vi holder på, tar henne opp og synger og trøster og legger igjen, lar henne aldri gråte lenge, men er så vondt å høre på alikevel, føler jeg tvinger henne til noe hun absolutt ikke vil, hun vil jo bare ha kos, og det vil jo jeg gjerne også. Elsker å kose å leke med henne, men jeg trenger jo også litt søvn for å ha overskudd til dette.

Får bare satse på at det går seg til med litt øvelse og tolmodighet, hun er jo som sagt bare 3 mnd, så kan vel ikke forvente så mye.

HI

Skrevet

Vi har faste rutiner hver kveld med bad og kos.

Smukk og flaske vil hun ikke ha noe av, men hun har begynt å sutte på tommelen sin.

Ser ut som om jeg er på rett spor og gjør det riktige i følge svarene deres. Men som sagt pyton å se/høre henne skrike så fælt, høres jo ut som om jeg misshandler ungen...hehehe

Takk for fine svar og støtten, var vel egentlig det jeg trengte på en kveld som denne.....litt sliten i dag:)

HI

Skrevet

Babies will wean and someday they will sleep through the night. This high maintenance stage of nighttime parenting will pass. The time in your arms, at your breast, and in your bed is a relatively short while in the life of a baby, yet the memories of love and availability last forever. Dr William Sears

Dette sier det meste synes nå jeg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...