Gå til innhold

Forkjølelse og ikke RS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg vite at gutten vår på 11 mnd har forkjølelse og ikke RS?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Er det RS-virus?

Det er selvfølgelig vanskelig å skille RS-infeksjoner fra andre virusinfeksjoner i vinterhalvåret. Til å begynne med er symptomene ganske uspesifikke; barnet har litt feber, rennende nese, noen har symptomer på øreinfeksjon. Etter hvert som virus sprer seg kan de nedre luftveiene også affiseres i løpet av 3 til 5 dager, barnet har nå hoste, høyere feber, pusteproblemer og pusten er rask, dyp og pipende. Hosten kan produsere slim, og et barn med pusteproblemer blir urolig, kan ha brekninger, redusert appetitt og eventuelt bli blålig under negler og rundt munnen. Fordi barnet puster dypt og hurtig og har feber kan det miste en del væske og kan i tillegg ha symptomer på uttørring/dehydrering. Er barnet alvorlig sykt med pustebesvær må det vurderes av lege og eventuelt legges inn på barneavdelingen. 20% av barna med RS-infeksjon får i tillegg ørebetennelse, og barnet kan få en bakterieinfeksjon i tilegg til virusinfeksjonen, for eksempel en bakteriell lungebetennelse."

Dette er fra lommelegen.no. Du kan lese mer der. Barnet blir mye dårligere enn ved en forkjølelse. Er du i tvil så ta med barnet til lege. Kliniske undersøkelser og blodprøver vil gi svar.

Skrevet

rs virus er vanlig forkjølelses virus. rammer oss voksne ikke så hardt. i utgangspunkt kan rs virus ikke behandles, dette må bare jjobbe seg til. Hvis ungen din er forkjølet, tett i nesen og sånt, trenger dere ikke å bekymre dere for om det er rs eller ikke. det er først hvis ungen blir kort pustet, sliter med pusten, får inndragninger, blir blålig ( alt dette blir vverre etter hvert, dvs, hvis babyen sliter med pusten skal dere ikke vente til babyen blir blå), det er disse symptomene som behandles, barnet får hjep til å puste, får medisiner som demper hevelsen og løsner slimet. har barnet fått i seg lite væske får de interavenæs væske.

Jeg jobber selv som spl på en barneavd, min egen datter som nå er straks 9 uker, har vært forkjølet de siste 3 ukene, med tett i nesen, men ingen feber. nesetetthet har blitt verre i perioder. vi har brukt mm og saltvannsdåper til den store gull medaljen. Men hun sliter ikke med selve pusten, ergo holder henne hjemme, trenger ikke en sjekk om hun har rs engang. Ville sikkert tatt direkte kontakt med jobben min, men ser ikke behovet, da hun ikke sliter med pusten ihvertfall. og spiser greit, så lenge hun får noe i nesen føre maten,

Skrevet

Hei dotcom!

Jeg fikk også en datter 6. desember, og hun har også vært forkjølet de siste ukene. Hun hadde hoste en periode, der vi sjekket ut rs og kikhoste. Og nå har det igjen tatt seg opp med snørr, i tillegg til at hun har fått øyekatar. Holder du deg inne med henne når hun er i slik form, eller tar du henne med ut på trilletur, besøk til familie og venner, kafebesøk e.l.? Jeg begynner å bli mektig lei av å sitte inne i ukesvis.

Skrevet

Behandler dere øyekatarren?

Skrevet

I samråd med helsesøster avventer vi. Ser veldig bra virkning av å dryppe morsmelk i øynene.

Skrevet

da hun var i sin verste surkle periode var vi inne. men nå som hun kun er litt småforkjølet og litt tett i nesen. er vi godt kledd, men ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...