Propellmamma til 2 Skrevet 5. februar 2007 #1 Skrevet 5. februar 2007 Jeg vet man ikke skal presse de små, men finnes det noen gode råd til oppmuntring? Synes hun begynner å bli litt for stor til å bruke bleie. Har prøvd klistremerker o.l. men hun nekter blankt å prøve å gå på do... Har prøvd å forklare henne hvorfor osv. Har nettopp skaffet oss potte, tenkte kanskje det var mindre skummelt enn dosete. Hun setter seg på den i to sekunder, så sier hun ferdig og går. Hun er veldig tidlig ute med alt, og prater som en 4-åring, men dette er hun altså veldig sen med.
Gjest Skrevet 5. februar 2007 #2 Skrevet 5. februar 2007 Vi har lekt mye med potta og doen, latt henne trekke ned og slikt. Har latt henne være med meg på do når jeg tisser, og i sommer syntes hun det så morro ut, og siden det vil hun helst gå på doen selv. Liker ikke potta. Har du latt henne gå uten bleie? Vi gjorde det og selv om hun ikke var vant til doen, hun tisset noen ganger på seg og på gulvet, da sa hun til slutt fra når hun måtte fordi hun syntes det var ekkelt. Lykke til!
Propellmamma til 2 Skrevet 5. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2007 Vi har prøvd å la henne gå litt uten bleie innimellom, men det har blitt så mye søl at vi har tatt på henne bleien igjen... skjønner idet jeg skriver at da er jo hele poenget borte. Vi får kanskje bare tåle litt søl i en periode...
Gjest Skrevet 5. februar 2007 #4 Skrevet 5. februar 2007 Når har hun avføring i løpet av en dag? Med min sønn hjalp det å sette han på potta etter måltidene, for da brukte han vanligvis å få noe i bleia og. Et annet tips er å kjøpe ei fin truse til henne. Dosete kan også funke bra, for det kan få hene til å føle seg stolt og stor. Lykke til!
Propellmamma til 2 Skrevet 5. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2007 Dosetet var stas i en periode, nå har hun fullstendig angst for den... derfor tenkte vi å prøve litt med potte nå. Hun har mange fine truser, og de skal hun helst ha utenpå bleien :-) Hun er en veldig bestemt liten frøken.... Hun pleier å ha avføring i bhg. Har bedt de om å passe på at hun prøver å gå på do, men hun nekter visst der også :-(
EvaL Skrevet 5. februar 2007 #6 Skrevet 5. februar 2007 Jeg reagerer litt på at du sier at du syntes hun begynner å bli for stor til å bruke bleie jeg. Du har en datter som tydligvis har vært tidlig ute i utvikling på mange områder, også sliter hun litt på dette ene området og da har ikke mamma tålmodighet til å vente til hun er ferdig utviklet. Det kan virke som om det er litt prestisje for deg at hun fortsatt er i bleier. Vel, de aller fleste barna slutter med bleier i alderen 2,5 - 3,5 år så datteren din er overhodet ikke sent ute med bleieslutt. Hun har vært tidligere utviklet på andre områder enn andre barn, men her trenger hun litt lengre tid på å finne ut av ting. Og "veldig sen" som du sier er hun altså ikke!
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 6. februar 2007 #7 Skrevet 6. februar 2007 Jeg ser du skriver at hun har vært tidlig med mye annet.. Det er nå gjerne sånn med de fleste barn at de er tidlig med noe og litt senere med noe annet. Kanskje hun ikke er klar ennå. Om hun ikke har tid til å sitte på potta så han du evt. gi henne en bok eller la henne sitte på potta foran tv. Det kan være lurt å finne ut ca når på døgnet hun fyller bleia så det er en sjans for at det skal komme noe i potta.. Mulig hun får litt prestasjonsangst når det aldri kommer noe og hun kanskje føler at du maser litt. Du nevnte klistremerkebelønning.. Kanskje hun kunne få klistre fine klistremerker utenpå potta og pynte den litt?
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #8 Skrevet 6. februar 2007 Det med klistermerke å lime på potta, høres ut som en veldig god ide som jeg kan prøve på sønnen min. Men ellers liker sønnen min å gå på do. Jeg har kjøpt sånn sete som man setter på, og det er ikke så skumlet syns han. Og dessuten når han er ferdig med å tisse, får han alltid litt papir som han skal tørke med, og trekke ned når han er ferdig. Det syns han er kjempe stas. Men selv om han liker å gå på do, så er han ikke flink til å si ifra ennå, så vi komme til å bruke bleie en stund til.
Propellmamma til 2 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 7. februar 2007 He he, må le... prestisje for mamma. Morsom kommentar når den er rettet mot meg (du hadde nok ledd av det selv hadde du kjent meg). Jeg vet at hun er tidlig ute med mye, og at det ikke er unormalt i dag å bruke bleie lenge. Og mamma har masse tålmodighet :-) Jeg har aldri maset på henne, det jeg var ute etter var bare noen gode råd til hvordan jeg kan oppmuntre henne - nettopp uten å mase - for det virker som hun er redd og blånekter. Vil ikke prøve engang! Altså kan hun gjerne bruke bleie mye lenger (hadde vært deilig med bleiefri unge før babyen kommer), men det er vel lov å prøve likevel...?
AnKi! Skrevet 7. februar 2007 #10 Skrevet 7. februar 2007 Min gutt på 2,5 år bruker bleier enda og har ingen kontroll på blære, men han syns det kjempe stas å sitte på sete sitt på doen og tørke seg å trekke ned. Bare synd det aldri er noe annet enn papir å trekke ned..he he : ) Men det kommer vell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå