Gå til innhold

Fortsatt 6 mnds glass..er nå 9 mnd. :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Felix vil ikke ha mat med klumper. Prøver og prøver med får han ikke til å spise 8 mnds glassee. Har forsøkt alle typer merker og mattyper. Merkelig for brød spiser han som bare det. Med en gang han får 6 mnds glass går det rett ned. Han er 9 mnd om 1 uke. Er vel på tide å begynne å venne seg til mat med klumper i nå. Han bare brekker seg.

Sta liten gutt jeg har.

Lurer bare på om det er flere som har det samme problemet, og om dere eventuell har noen råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å gi ham vanlig mat istedet? Jenta vår nektet å spise glassene, og det skjønner jeg egentlig godt, det smaker jo papp...

Skrevet

ja, vi har samme problem! Men har du prøvd HIPP sine middagsglass? Der er bitene noe mindre enn i de andre.....har akkurat funnet det ut ;) , så her øver vi- går faktisk ganske bra!

Lykke til

Skrevet

Sliter med det samme her. Han brekker seg. Men nå spiser han mest hjemmelaget som jeg moser helt, skal prøve å ikke mose alt for mye fra nå av.

Skrevet

Gutten vår var likedan - han taklet ikke bitene spesielt i Nestlematen. Han likte bedre Småfolk siden disse bitene var mykere.

Jeg ga ofte 8 mnd mat, men jeg moste gjerne maten litt i blenderen først. Etterhvert som tennene poppet ut gikk det bedre, men han spist ikke klumpene frivillig før han var 10-11 mnd. Ta tiden til hjelp - det er ikke noe problem om du moser maten litt lengere eller lar han få 6 mnd typene :o)

Skrevet

Hei hovedinnlegger!

Ikke bekymre deg, dette er visst veldig vanlig.

Helsesøster tok opp dette på forrige barselgruppe. Selv om barn er glade i brød og og fast mat, er det mange som ikke liker 8 mnd glassene. Dette fordi at i 8 mnd glassene er det både klumper og flytende. Babyer liker ikke å få begge deler samtidig. De klarer ofte ikke å skille det faste fra det flytende hvis du skjønner , og nekter å spise maten. Vi fikk beskjed at dette ikke var noe å bekymre seg for, og absolutt helt vanlig! Du kan bare gi 6 md glass for de skal vistnok ha samme næringsverdi, der er bare konsistensen som er annerledes på 8 md glass.

Jenta mi er 9 mnd og spiser oxo bare 6 mnd glass.

Du kan jo evt gi gjemmelaget mat.

Skrevet

Dt er nok ganske vandlig ja. Min 14 åring var slik, og det er først de siste årene han har begynt å prøve seg på gryteretter, lasagne, fiskegrateng, yoghurt med frukt o.l. Han brakk seg av alt mulig. Kunne ikke blande forskjellige matvarer med saus på tallerkenen heller. Men kornflakes er greit, merkelig nok:)

Men det spiller vel ingen rolle om man gir 6 mnd.glass eller 8 mnd. glass. Næringsinnholdet er det samme, bare konsistensen og mengden som er forskjellig.

Skrevet

Synes kanskje du skal legge vekk disse 8 mnd-glassene litt, også prøve om noen dager/ en uke igjen. Kanskje han plutselig er moden for det.

Jenta mi på 9 mnd. har ikke greid å spise 8 mnd-glass, men plutselig en dag jeg skulle prøve, så glei den ene skjea ned etter den andre. Så nå går det helt fint :)

Skrevet

Jeg kjøper 8 mnd glassene og moser med blender.

Det er mer utvalg på denne måten syns jeg..

Skrevet

Nå fikk du et veldig fint svar her, men jeg kan berolige deg med at gutten min vil heller ikke ha noe annet enn 6 mnd glass. Han er ikke spesielt begeistret for middagsglass i det hele tatt, men det lille han spiser må være 6 mnd fra Hipp. Han er snart 9 mnd.

Skrevet

Sånn var storebror her i huset også, ingen 8 mnd glass ble godtatt og heller ikke 1års glass da han ble så stor. Han spiste bare 6 mnd glass helt til vi sluttet med middagsglass. Han spiste brød og etterhvert samme mat som oss og da er ikke klumper et problem, men om han en gang skulle ha glass så måtte det være 6 mnd glass. Fra han var 12-13 mnd har han bare spist samme mat som oss.

Skrevet

Samme problemet hadde jeg. Men jeg begynte med å blande litt og litt 8mnd mat i 6mnd maten. Mosa den godt med gaffel, før jeg blanda i 6mnd maten. Begynte med 1ss til 2/3 6mnd glass, det gikk kjempegreit faktisk. Økte på med 8 mnd mat, og nå spiser ho den som bare det. Må selvfølgelig mose den med gaffel, men ho spiser den. Har funnet ut at potetbiter og riskorn IKKE er akseptert. Derfor spiser ho nå Fløtestuet kalkun. Den har ikke poteter, men mye gulrot, den har også ris men risen er helt mørkokt og myk.

Håper dette var til hjelp, men kan trøste deg med at vi hadde et svare strev vi også med å få ho til å ete mat med klumper i. Sleving og brekking og snørr og tårer! men det gikk over.....

Skrevet

Jeg har en gutt på litt over 10 mnd, og han spiste sitt første hele 8 mnd glass i dag! Gafler innpå 6 mnd glass, men bare spist noen små skjeer med 8 mnd glass til nå. Men i dag så spiste han faktisk opp hele glasset. Har ikke giddet å stresse noe med det, men prøvd litt i ny og ne. Er jo ikke så farlig for næringsinnholdet er det samme.

Skrevet

Min gutt på 10 mnd reagerer spesielt på erter og mais i 8 mnds glassene....når jeg fjerner det og knør med gaffel går det bra:-)

Skrevet

Vilde er 10mnd og foretrekker 6mnd glassene. 8mnd glassene er helt pyton. JEg hoppet over de glassa til førstemann og. 1års glassa er nesten mindre klumper i. Pluss at det er mere smak av de. Snuppa her blir veldig glad om vi putter ekstra grønnsaker opp i middagen hennes.

Vi lar ho smake på mye av det vi spiser no. Men pga av allergi må vi vere litt forsiktige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...