Gå til innhold

Hjelp - vi skal flytte til Spania

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er fortsatt litt i sjokk. En mengde tanker svirrer rundt i topplokket. de fleste av praktisk art.

Vi har to gutter; en på snart 5 og en på 1.5. De går begge i barnehage her i Norge og skal også gjøre det der. Jeg vet abolutt ingenting om hvordan barnehage/skole organiseres. Vil den eldste få ekstra spanskundervisning for å klare seg i hverdagen ?

Den yngste har asthma. Hvordan fungerer helsestasjonen, oppfølging da han er eksprematur.

Hvordan kan vi best forberede barna ? Vi bør jo allerede begynne å lære den eldste ord og uttrykk. Finnes det kurs som er beregnet på barn ?

Er det noen som har erfaringer som de vil dele meg, er jeg takknemlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor skal dere flytte da? Her i Madrid er det noe som heter den skandinaviske skole hvor barn av foreldre som kommer for á jobbe kún et par ár og dra tilbake ihvertfall plasserer barna sine. Der fár de noen spansktimer med undervisning i uka etter det jeg har forstátt. Er ikke helt inne pá hva denne skolen stár for, men sjekk ut med ambassaden f.eks.

Ellers begynner spanske barn pá skole det áret de fyller 3 ár. Dvs. at 5-áringen din begynner pá skole her nede.Nár det gjelder ekstra undervisning for á laere seg spansk gjennom skolen her nede sá má dere nesten sjekke det med skolen (alt avhenger jo om dere skal ha ham inn pá en offentlig eller privat skole oxo). Men smá barn tar veldig for sprák. For á fá en offentlig barnehageplass má det undre til - det er kun for de som tjener drittdárlig, alenemódre og familia numerosa (fra 3 barn osv. ) Du fár poeng ut i fra ditt stásted.

Hvis bedriften du/dere skal jobbe i betaler barnehage sá har dere flaks. En plass i den private barnehagen koster mellom 300-400€ i máneden pr. hode.

Nár det gjelder Seguridad Social sá har jeg bare positive ting á si om den. Her betaler du ingenting for á gá til lege, og det offentlige systemet fugnerer utmerket. Mange bedrifter har oxo avtaler med private klinikker som man kan bruke. Ellers er jo medisinen veldig billig her nede.

Skrevet

Hei !

Takk for svar. Vi skal flytte til El Ferrol ( Galicia ) Der er det lite som foregår i norsk regi er jeg redd. Begge barna skal inn i offentlig skole. Vi skal være der i 3.5 år. Arbeidsgiveren til mannen min ordner barnehageplass, og dekker den, men om den er privat eller offentlig vet jeg ikke. Det er flere norske familier som bor der, så endel info får jeg jo gjennom mannen min, men vi har tankene på forskjellige planeter av og til. De som bor der sier det første halve året er verst for barna; så blir de flaue over hvor dårlig spansk foreldrene snakker.

Alt ordner seg vel etterhvert, men jeg kan altså ikke et ord spansk, min mann kan litt og har vært der nede flere ganger. Det skal bli rart å være husmor i 3 år. Det hadde vært artig å bli så flink at jeg kunne fått meg jobb som sykepleier.

Skrevet

Hvis du gár inn pá Barn i Magen -siden, og Gravid i Utlandet er det ei der som bor oppe i Galicia (lillemy73 tror jeg det er). Tror kanskje hun skal hjem igjen til sommeren men du kan jo hóre med henne hvordan det er der oppe.

Ellers má du nok rekne med 1-1,5 ár fór du snakker bra spansk, og ihvertfall ettersom du ikke har noen "base" fra fór. Dessuten sá snakker de jo gallego der oppe, og det er jo langt unna castellano :o) Jeg synes fremdeles (etter snart 10 ár her nede) at gallegoene snakker mer italiensk enn spansk... men men.....

Men er det noe du lurer pá sá bare spór :o)

Skrevet

Kult,,Oensker dere lykke til..Jeg liker Spania veldig godt og kunne tenkt meg aa flytte dit selv...

Skrevet

Heisann !

Jo jeg har hørt rykter om gallego, og katalansk. I dag tok jeg motet til meg og ringte til ei av " fruene" som jeg kjenner fra før, men ikke snakket med på mange år. De trives veldig godt, og er vi heldige kan vi kanskje få leid huset til en av familiene som skal reise hjem til sommeren. De bor ett stykke utenfor El Ferrol. Denne lillemy74, høres ut som en som kanskje har mannen sin i samme business : - ) og at hun bor i samme område også.

Det er bare å sette julene i sving her hjemme. Mannen min skal ned igjen i mars, så han får ordne med skole og søknad om barnehageplass. De har heldivis en norsk dame som er gift spansk som ordner det meste virker det som. Fått barnevakt i mai, så da skal jeg få lov å være med og. Jippi.

Det blir sikkert mange spørsmål etterhvert. Har begynt å fordøye det verste sjokket. Har ikke sagt noe på jobben enda. Deretter prøve å få leid ut huset til noen fornuftige folk. Vi snakkes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...